آرش محبینژاد دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه: تحقق برنامهریزی صورت گرفته برای تولید خودرو در سال جاری، نیازمند چهار پیشنیاز اساسی است، در وهله اول اصلاح شیوه قیمتگذاری خودرو و بهتبع آن قیمتگذاری قطعات مورد تاکید است؛ بهطوریکه خودروسازان و قطعهسازان دیگر زیانده نباشند و با سودده شدن این حوزه و شرکتها، سهامداران نیز بتوانند به صورت اتوماتیک سرمایهگذاری کرده و سهامهای بورسی در حوزه خودروسازان فعالتر شود. این مهم، بازگشت رونق به این صنعت و کل اقتصاد را به طور قطع به دنبال خواهد داشت.صنعت خودروسازی، لکوموتیو و پیشران 64 صنعت دیگر کشور است و میتواند بسیاری صنایع را فعال کرده و به حرکت در آورد؛ تأمین این پیش نیازِ اساسی، در جهت جهش تولید بوده و مشارکت مردم را نیز به دنبال خواهد داشت. ضمن اینکه چنانچه صنعت خودروسازی به تولید با کیفیت و با تیراژ بالا بازگردد، مشارکت مردم در این صنعت نیز تقویت خواهد شد. چالش دوم این صنعت، کسری نقدینگی برای تحقق جهش تولید از نظر تیراژ و کیفیت است؛ افزایش تیراژ از 1.3 میلیون دستگاه در سال گذشته به 1.7 میلیون دستگاه در سال جاری و در کنار آن برای ارتقای کیفی خودروها، کنار گذاشتن برخی خودروها و جایگزینی آنها با محصولات جدید، بهویژه در مورد خودروهای مونتاژی که قیمت و هزینه تمام شده بالاتری دارند، نیازمند نقدینگی بیشتری هستیم.متاسفانه در حال حاضر با مشکل کمبود نیروی کار با کیفیت متخصص و حتی نیروی کار ساده در کشور مواجه هستیم.در موضوع مواد اولیه داخلی و خارجی نیز شاهد هستیم که تولیدکنندگان اصلی مواداولیه (از جمله فلزات داخلی، فلزات رنگین، محصولات پتروشیمی و…) عمدتاً خصولتی یا دولتی هستند که هم عرضه ناکافی دارند و هم کیفیت محصولاتشان در حد مطلوب نیست و بعضاً شاهد هستیم که محصولات را با قیمتهای جهانی و بلکه بالاتر در بورس عرضه میکنند.تأمین ارز کافی به عنوان سومین چالش فراروی این صنعت است اکنون شاهد یک ساماندهی نسبی در تخصیص ارز شرکتهای خودروسازی و قطعهسازی هستیم. در این زمینه جلساتی با مسئولان ارزی وزارت صمت داشته و به بیان مشکلات پرداختیم که راهکارهای خوبی نیز ارائه شد. ضمن اینکه در این رابطه، انجمن پیگیر بوده و تا جایی که اختیارات به ما اجازه میدهد، مسائل را رصد کرده و در کنار وزارت صمت هستیم.محبینژاد یادآور شد: این انجمن، تنها تشکلِ مردم نهاد تخصصی بخش خصوصی است که زیر نظر وزارت صمت شکل گرفته و در راستای تحقق اهداف وزارت صمت حرکت کرده و به ارائه راهکار میپردازد. بحران انرژی در فصول مختلف سال چهارمین ابر چالش فراروی این صنعت است چالشهای یاد شده، یک پیش نیاز اساسیتر هم دارند و آن بهروزرسانی ماشینآلات و دانش فنی تولید خودرو برای انجام تولید محصول با کیفیت و بهروز جهانی است؛ در این حوزه، نیازهای ریالی و ارزی وجود دارد که اگر تقویت نشود، نمیتوان انتظار تحول در صنعت خودرو داشت.
تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد.