• حساب کاربری
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • RSS سایت
جمعه, ۲۷ تیر ۱۴۰۴ - ۱۹:۱۴:۵۰
نقش اقتصاد آنلاین
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصادی
    • اقتصاد کلان
    • انرژی
    • بورس
    • بانک و بیمه
    • صمت
    • خودرو
    • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • گردشگری
  • ورزشی
  • کافه کتاب
  • طنز
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصادی
    • اقتصاد کلان
    • انرژی
    • بورس
    • بانک و بیمه
    • صمت
    • خودرو
    • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • گردشگری
  • ورزشی
  • کافه کتاب
  • طنز
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
نقش اقتصاد آنلاین
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
خانه آخرین اخبار

چرا بنادر شریان توسعه هستند؟

۱۱ خرداد ۱۴۰۴
در آخرین اخبار, اقتصاد کلان, یادداشت
زمان مطالعه:1 دقیقه
0 0
0

 

پوریا اورعی– وقتی سند تحول دولت، برنامه هفتم توسعه و نقشه راه صنعتی کشور را ورق می‌زنیم، خبری از دریا نیست. نه به‌معنای نمادینش، بلکه در معنای واقعی حمل‌ونقل دریایی، ناوگان ملی و بنادر تجاری. توسعه را بر خشکی ترسیم کرده‌ایم، آن‌هم بر زمینی ترک‌خورده از ناکارآمدی لجستیک، کمبود کشنده‌ها، جاده‌های فرسوده و بروکراسی گمرکی. حال آنکه جهان، مسیر دیگری رفته است؛ راه رشد را از دریا می‌جوید. در هیچ‌کدام از اسناد رسمی رشد تولید، حمل‌ونقل دریایی جایگاه شایسته‌ای ندارد. صنعت، معدن، تجارت، فناوری و کشاورزی همه از تولید می‌گویند، اما کمتر کسی از زیرساخت حیاتی جابه‌جایی آن‌ها حرف می‌زند. گویی محصولات تولیدی ایران خودبه‌خود به مقصد می‌رسند و کسی نیازی به کشتیرانی، بندر، اسکله، تخلیه و بارگیری ندارد.در این خلأ، اتفاقی که افتاده این است: صنعت ایران بدون بندر فکر می‌کند. کشتیرانی در حاشیه است و بنادر به‌جای آن‌که گلوگاه توسعه باشند، گلوگیرند. سیاست‌گذار به جای آن‌که دریا را فرصت ببیند، آن را حاشیه‌ای از کار خود تلقی می‌کند. از همین‌جاست که عقب‌ماندگی آغاز می‌شود. بیش از 90 درصد تجارت جهانی از دریاست. این یک آمار تبلیغاتی نیست، واقعیتی است که با یک نگاه به مسیر کانتینرها، نمودار ناوگان باری و نقشه بنادر جهان می‌توان فهمید. اما در ایران، عمده صادرات و واردات ـ به‌ویژه در حوزه غیرنفتی ـ همچنان وابسته به کامیون و مسیرهای زمینی است؛ حمل‌ونقلی کند، پرهزینه و البته آسیب‌پذیر از نظر ایمنی، فرسودگی و فساد. وقتی از عدم توجه به حمل‌ونقل دریایی در اسناد توسعه می‌گوییم، فقط از یک سهل‌انگاری اداری صحبت نمی‌کنیم. این غفلت، ترجمه مستقیمی در نرخ رشد اقتصادی، میزان صادرات، اشتغال صنعتی و حتی قیمت تمام‌شده کالا دارد. بار که دیر برسد، خط تولید می‌خوابد. کشتی که معطل بماند، کرایه دموراژ می‌پردازیم. بندر که به‌روز نباشد، صادرکننده سراغ بندر کشور همسایه می‌رود. پیش از آن‌که بندر، اسکله یا جرثقیل باشد، یک مفهوم راهبردی است. بندر، شریان توسعه صنعتی است. در غیبت بنادری با تجهیزات مدرن و سیستم‌های هوشمند تخلیه، واردات مواد اولیه و صادرات کالاهای نهایی هر روز پیچیده‌تر و پرهزینه‌تر می‌شود. این هزینه در نهایت از جیب تولیدکننده و مصرف‌کننده ایرانی پرداخت می‌شود.ضعف ما فقط در زیرساخت نیست، در نگاه نیز هست. ما هنوز بنادر را صرفاً محلی برای واردات می‌دانیم. تفکر صادرات‌محور در طراحی بنادر ایران نهادینه نشده است. کدام بندر ما امروز قابلیت رقابت صادراتی با همتایان منطقه‌ای‌اش را دارد؟ کدام اسکله برای صادرات محصولات معدنی، فولادی، یا پتروشیمی بهینه‌سازی شده است؟ پاسخ روشن است تعدادشان به انگشتان یک دست هم نمی‌رسد. وقت آن است که سیاست صنعتی ایران بازنگری شود. نمی‌شود از جهش تولید سخن گفت اما بنادر را نادیده گرفت. نمی‌شود شعار خودکفایی داد ولی مواد اولیه در صف گمرک بماند. نمی‌شود سند تحول نوشت اما در آن، دریایی از حمل‌ونقل دریایی نباشد.باید توسعه بندری و کشتیرانی به‌عنوان بخشی از راهبرد صنعتی کشور بازتعریف شود. حمل‌ونقل دریایی دیگر یک بخش نیست؛ یک پیوست حیاتی برای تمام برنامه‌های تولید، صادرات، واردات و حتی امنیت غذایی است. حتی در دوران جنگ اقتصادی، بنادر هوشمند می‌توانند به معنای واقعی کلمه «دروازه‌های مقاومت اقتصادی» باشند. در پایان، این جمله را باید در ذهن مدیران صنعتی کشور حک کرد: «بدون بندر، تولید معنا ندارد و بدون حمل‌ونقل دریایی، صنعتی در کار نخواهد بود.»

کارشناس اقتصادی

مطلب قبلی

شماره 2080 روزنامه نقش اقتصاد

مطلب بعدی

«نقش اقتصاد» در گزارشی به بازتعریف مسیرهای انتقال نفت در سایه تحریم‌ها پرداخت سکوت چین، نفت ایران را به ساحل می برد

روزنامه نقش اقتصاد

روزنامه نقش اقتصاد

مطلب بعدی

«نقش اقتصاد» در گزارشی به بازتعريف مسيرهای انتقال نفت در سايه تحريم‌ها پرداخت سکوت چين، نفت ايران را به ساحل می برد

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار روز

بازارهایی که بیشترین سوددهی را داشتند

دارندگان چک بانکی بخوانند

بحران از راه رسید/ این سد فقط ۷ درصد آب دارد

واریز حقوق بازنشستگان سه‌ مرحله‌ای شد

برنج ایرانی به زودی ارزان‌می شود/ ریزش شدید قیمت‌ها تا دو هفته آینده

ورود دو سیگنال قیمتی به بازار ارز/ چرا الان دلار نخرید، بهتر است!؟

قاطی کردن آب با بنزین در یکی از جایگاه‌های سوخت واقعیت دارد؟

دست‌ها روی ماشه/ آیا اروپا حکم مرگ برجام را امضا خواهد کرد؟

وزیر نفت: سهمیه و قیمت بنزین تغییر نمی کند

آغاز فروش بلیت اتوبوس‌های ویژه اربعین/ قیمت‌ها اعلام شد

قبلی بعدی

آخرین اخبار اقتصادی

بازارهایی که بیشترین سوددهی را داشتند

دارندگان چک بانکی بخوانند

بحران از راه رسید/ این سد فقط ۷ درصد آب دارد

واریز حقوق بازنشستگان سه‌ مرحله‌ای شد

برنج ایرانی به زودی ارزان‌می شود/ ریزش شدید قیمت‌ها تا دو هفته آینده

ورود دو سیگنال قیمتی به بازار ارز/ چرا الان دلار نخرید، بهتر است!؟

قاطی کردن آب با بنزین در یکی از جایگاه‌های سوخت واقعیت دارد؟

وزیر نفت: سهمیه و قیمت بنزین تغییر نمی کند

آغاز فروش بلیت اتوبوس‌های ویژه اربعین/ قیمت‌ها اعلام شد

افغان ها با بازار مسکن چه کردند؟

قبلی بعدی

گزارش ویژه

صادرات فرش ایران از 2 میلیارد دلار  به40 میلیون رسید ؛ افول صادرات فرش ایرانی

«نقش اقتصاد» به بررسی تاثیرات افزایش نرخ خوراک گاز بر صنعت پتروشیمی پرداخت تیغ دو لبه بر گلوی صنعت پتروشیمی

«نقش اقتصاد» در گفتگو با یک کارشناس، چالش‌ها و راهکارهای سقوط صادرات نفت ایران را بررسی کرد روزگاه تیره طلای سیاه ایران

کشمکش بین دولت و خودروسازان بر سر افزایش قیمت بالا گرفت زمزمه های گرانی خودرو در جاده مخصوص

«نقش اقتصاد» در گزارشی به عوامل ریزش اخیر بورس و چشم‌انداز آتی آن پرداخت بازار سرمایه در چاله تنش‌های سیاسی

«نقش اقتصاد» از تأثیرات مخرب کمبود برق بر امنیت غذایی کشور گزارش می دهد؛ طوفان ناترازی و بحران کشاورزی

هزینه تحصیل فرزندان در بخش خصوصی سر به فلک کشید؛ تحصیـل لاکچـری!

«نقش اقتصاد» در گزارشی به چالش‌های هدررفت گاز و تأثیر آن بر معیشت خانوار پرداخت تحدید معیشت با تهدید بحران انرژی

«نقش اقتصاد» در گزارشی به دلایل افت صادرات نفت ایران و چالش‌های پنهان آن پرداخت؛ آیا بهار نفتی ایران دوباره خزان شد؟

عوامل کلیدی گسترش و راهکارهای مقابله با قاچاق سوخت در کشور واکاوی شد بارسنیگن یارانه سوخت بـر دوش اقتصـاد

قبلی بعدی

گفت و گو

در گفتگو با نایب‌رئیس اتحادیه املاک معضلات یک پدیده نوظهور در بازار مسکن واکاوی شد اجاره پشت‌بام آخرین چاره خانه به دوشان

یک کارشناس اقتصاد مسکن در گفتگو با «نقش اقتصاد»: نظام ارباب و رعیتی بر بازار مسکن حاکم است

در گفتگو با یک اقتصاددان تحولات آتی بازار مسکن واکاوی شد رکود نگران کننده در بازار مسکن

در گفتگوی «نقش اقتصاد» با یک کارشناس بررسی شد: تبعات معاملات تهاتری بر اقتصاد کشور

«نقش اقتصاد» در گزارشی به عوامل سقوط رشد نفت و پیامدهای آن بر اقتصاد ایران پرداخت حرکت اقتصاد ایران در مسیر ناهموار

در گفتگوی «نقش اقتصاد» با یک کارشناس، عوامل مؤثر بر نوسانات بازار املاک واکاوی شد ابتلای بازار مسکن  به سندرم تورم

«نقش اقتصاد» در گفتگو با یک کارشناس به بررسی ریشه‌های بحران مسکن در ایران پرداخت؛ انفجار قیمت مسکن با  احتکار و  انحصار

مرتضی افقه در گفتگو با «نقش اقتصاد» مطرح کرد تشدید بحران اقتصادی با بی تدبیری در سیاست‌های جمعیتی

روز جهانی موزه و گفتگوی «نقش اقتصاد»  با رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران توسعه پایدار از دل موزه‌ها می‌گذرد

«نقش اقتصاد» در گفتگو با یک کارشناس به بررسی چالش‌ها و فرصت‌های کنونی بورس پرداخت بورس ایران در پیچ و خم دیپلماسی  و استراتژی

قبلی بعدی
نقش اقتصاد آنلاین

پایگاه تحلیلی – خبری نقش اقتصاد آنلاین از سال 1395 فعالیت خود را آغاز کرده و همواره در جهت اطلاع رسانی در حوزه های مختلف بالاخص بخش اقتصادی در تلاش است.

دسترسی سریع

  • تماس با ما
  • درباره ما
  • استعلام کارت سوخت
  • نرخ ارز و طلا
  • استعلام خلافی خودرو
  • سابقه بیمه
  • ارز دیجیتال

مجوزها

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

ورود
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصادی
    • اقتصاد کلان
    • انرژی
    • بورس
    • بانک و بیمه
    • صمت
    • خودرو
    • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • گردشگری
  • ورزشی
  • کافه کتاب
  • طنز

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

به نسخه موبایل بروید