مینا یوسفی روزنامه نگار: قصه لغو قیمت گذاری دستوری لاستیک از جایی آغاز شد که ناترازی بین تولید و مصرف این کالا در بازار بوجود آمد. بنابراین با کاهش تعرفهٔ واردات تا حدودی مشکل برطرف شد و قیمتگذاری دستوری برداشته شد تا انگیزه تولیدکنندگان افزایش پیدا کند.
عباس علیآبادی وزیر صمت با اعلام این خبر گفته بود که آمادهایم تا صدای صنعتگران، معدنکاران صادرکنندگان و فعالان اقتصادی را بشنویم. همین امر کافی بود تا سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران با اعلام بدون تغییر ماندن قیمت انواع تایر در بازار، لغو قیمتگذاری دستوری این کالا یا عرضه آن را در بورس خواستار شود.گروه لاستیک و پلاستیک که از اردیبهشت تا کنون در بلاتکیفی قیمتی بودند این روزها بیش از گذشته مورد توجه بازار هستند. پیشتر پکرمان بررسی شده بود و حال نوبت به پکویر رسیده و در این گزارش سعی داریم به تحلیل این وضعیت بپردازیم.
شرکت کویر تایر در سال 1377 در زمینه تولید انواع تایر به بهره برداری رسید و موضوع فعالیت شرکت تولید انواع تایر رادیال سیمی برای انواع خودروهای سواری میباشد. سرمایه فعلی این شرکت 654 میلیارد تومان بوده و ظرفیت اسمی تولید شرکت در حال حاضر 30.700 تن است و طرح توسعه 14 هزار تنی تولید انواع تایر رادیال سواری در سال 1403 به بهره برداری خواهد رسید. همچنین طرح توسعه تولید 50 هزارتن انواع تایر TBR/OTR در دستور کار شرکت قرار دارد؛ شرکت کویر تایر با تولید بیش از 30 هزار تن انواع تایر حدود 21% از نیاز بازار داخلی را فراهم کرده است.
در حال حاضر بیش از ده شرکت تایرسازی در کشور فعال هستند
سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران با اعلام بدون تغییر ماندن قیمت انواع تایر در بازار، لغو قیمتگذاری دستوری این کالا یا عرضه آن را در بورس خواستار شد.مصطفی تنها گفت: آخرین بار در سه ماهه نخست امسال مجوز افزایش قیمت تایر داده شد، اما باید گفت شرایط اقتصادی و نرخ تورم بهگونهای نیست که بتوان قیمتها را ثابت نگهداشت.وی با بیان اینکه تولید تایر با قیمتگذاری دستوری دیگر میسر نیست، به صورتحسابهای شرکتهای تایر بورسی اشاره کرد که اکثر آنها اکنون در محدوده زیان هستند.این مقام صنفی یادآور شد: این در حالی است که در ماههای گذشته تایرهای بایاس از شمول قیمتگذاری خارج شدهاند و بازار با وجود رشد اندک قیمتها دچار بحران نشد، زیرا رقابت بین شرکتها گرم است.
وی با بیان اینکه مهمترین چالش این صنعت، قمیتگذاری دستوری است، گفت: اکنون تایرهای باری، کامیونی و سواری رادیال مشمول قیمتگذاری دستوری هستند و شرکتهای تولیدکننده این تایرها وضعیت خوبی ندارند.
در تولید لاستیکهای بایاس که فناوری قدیمی دارند، از الیاف و رشتههای نخی استفاده شده و در تولید لاستیکهای رادیال از رشتههای سیمی استفاده میشود.
تنها ادامهداد: وقتی قیمت مواد اولیه مورد نیاز تولید این کالا از جمله سیم طوقه، کربن، محصولات پتروشیمی، اکسید روی و غیره آزاد است و دربازار تعیین میشود، انتظار میرود قیمت محصول نهایی نیز آزاد باشد.
وی تاکید کرد: در این زمینه، ورود تایر به بورس با شفافسازی قیمتها میتواند چارهساز باشد.
سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران معتقد است باید کاری کرد تا سرمایهگذاری صنعتی در کشور سودآور باشد، در غیر این صورت شاهد خروج سرمایهها به سمت بازارهایی نظیر طلا، سکه، ارز و غیره و ملتهب شدن بیش از پیش بازار خواهیم بود.
پس از خروج سیمان از قیمتگذاری دستوری در مههای ابتدایی فعالیت دولت سیزدهم، در ادامه حذف این نوع قیمتگذاری از بازار محصولات فولادی در دستور کار جدی مسئولان دولتی قرار گرفت که این اتفاق با واکنش مثبت جمعی از فعالان بازار سرمایه نیز همراه شد.
به اعتقاد کارشناسان، قیمتگذاری دستوری منجر به اختلال در سازوکارهای ایجادشده در بازار و تعادل در معاملات میشود، در حالی که بهتر است در این زمینه تعیین قیمت از طریق عرضه و تقاضا مورد توجه قرار گیرد.
شرکتها و کارخانجات تولیدکننده تایر در پنج ماهه نخست امسال 10 میلیون و 111 هزار و 652 حلقه تایر تولید کردند. این میزان تولید در مقایسه با مدت مشابه پارسال رشد سه درصدی نشان میدهد.