میگویند قم به دلیل ارتباط با دنیا باید فرودگاه داشته باشد/ فضای سیاسی برای خرید هواپیما باز شدمیگویند که قم پایگاه فقاهت است و با دنیا ارتباط دارد. از گذشته بحث فرودگاهی در این استان را شروع کردند و اقداماتی هم در منطقه سلفچگان انجام شد و البته الان هم ساخت فرودگاه قم در دستور کار دولت و شرکت فرودگاههای کشور نیست.فرودگاه قم در کشور با توجه به وجود بیش از 50 فرودگاه زیانده و با محدودیت منابع و بودجه عمرانی کشور و همچنین همجواری قم با تهران و فرودگاه امام خمینی، فرودگاه سمنان و اصفهان موقعیت خوب مکانی دارد. پروژههای عمرانی و به ویژه فرودگاه سازی به سیستمهای بخشی و منطقهای گره خوردهاست و افراد و مقامات محلی بنا به دلایلی که درست میکنند، به دنبال فعالسازی این پروژهها در مناطق خود هستند.فشارهای زیادی برای ساخت پروژههای این چنینی وجود دارد اما معتقدم اگر امروز امکاناتی که در اختیار داریم را به روز رسانی و تجهیز کنیم، اقدام بسیار کاراتری است. با توجه به هزینهبر بودن ساخت و هزینه نگهداری آن که بسیار بیشتر از ساخت است، در این شرایط مالی دولت و کشور ساخت فرودگاه جدید مناسب نیست و توجیه ندارد. نباید راه برای لابی مقامات محلی درباره ساخت چنین پروژههایی باز کنیم. به علاوه این پروژهها با سیاستهای کلان کشور همخوانی ندارد.به حد نسبی و کافی در کشور فرودگاه وجود دارد و موضوع مهم این است که بتوانیم ناوگان مورد نیاز این تعداد فرودگاه را تقویت کنیم و این تعداد فرودگاه در شرایطی که هواپیما نباشد، فایدهای ندارد.اگر شرکتهای هواپیمایی سرمایه کافی برای خرید داشته باشند، با سختگیریهای گذشته برای خرید مواجه نیستند. اما باید برای خرید هواپیمای کم کرده و مدلهای 5 ساله تلاش کرد و خرید هواپیماهای 25 ساله برای سرگرم کردن است و شایسته نیست و باید در تأمین هواپیمای مناسب دست پّر باشیم تا مردم با ارامش و رفاه سفر هوایی داشته باشد.بحث ناوگان هوایی کشور مشکلات کمی ندارد. نگرانی بنده همچنان در خصوص نرخ بلیط هواپیما بود که مسئولان حاضر نیز توضیحاتی در این خصوص ارائه کردند و در نهایت مقرر شد ابعاد مسئله مورد بحث و بررسی بیشتری قرار گرفته و برای نرخ بلیط هواپیما تصمیمگیری شود. با این حال اگر قرار است هزینهای برای تأسیس یک فرودگاه شود، بهتر است که همان هزینه صرف امور مهمتری در ناوگان هوایی کشور باشد.