محبوبه محمدآبادی روزنامه نگار: فروش خودروهای الکتریکی در سال 2022 بیش از 60 درصد در سطح جهان افزایش یافت و رکورد دیگری را ثبت کرد و عوامل متعددی از جمله افزایش انتخاب مدل و بهبود باتری خودرو، یارانههای دولتی و قیمت بالای نفت به این رشد کمک کردند.
تردد میلیونها خودروی الکتریکی تا سال 2030 در جادهها میتواند گرمایش جهانی را به 1.5 درجه سانتیگراد محدود کند و تا اواسط قرن انتشار گازهای گلخانهای را به صفر برساند. شورای بینالمللی حملونقل پاک عنوان کرد که بیش از 100 میلیون شارژر، از جمله 6.2 میلیون شارژر عمومی، برای برآورده کردن این تقاضا ضروری است. دولتها بسیاری از مهمترین اهرمهای محرک این تحول را کنترل میکنند اما شهرها نیز نقش مهمی خواهند داشت.
در کنفرانس آب و هوای COP28 در دبی، در مورد سرعت پایین کاهش مصرف سوختهای فسیلی برای مبارزه با تغییرات آب وهوایی، محصولات زیادی به نمایش گذاشته شده است اما نکته مثبتی که میتوان به آن اشاره کرد، ناوگان رو به رشد خودروهای الکتریکی در سراسر جهان است که در حال حاضر به طرز شگفتانگیزی تقاضای زیادی را ایجاد کرده است.کارشناسان اظهار کردند که فروش رو به رشد خودروهای الکتریکی در سالهای اخیر، پیشبینیکنندگان را برای سرعت بخشیدن به پیشبینیهای خود برای زمان اوج مصرف جهانی نفت سوق داده است زیرا به گفته کارشناسان صنعت، یارانههای عمومی و فناوری بهبودیافته به مصرفکنندگان کمک میکند تا بر قیمتهای گاه چشمگیر خودروهای برقی غلبه کنند.
آژانس بینالمللی انرژی در پاریس، گروهی متشکل از 29 کشور صنعتی، پیشبینی میکند مصرف جهانی نفت در پایان این دهه به اوج خود برسد و به 103 میلیون بشکه در روز برسد. دولتهای ایالاتمتحده و چین که بزرگترین مصرفکننده نفت جهان هستند پیشبینیهای مصرف داخلی خود را به شدت کاهش دادهاند.
طبق گزارش آژانس بینالمللی انرژی، حملونقل مسئول حدود 60 درصد تقاضای نفت جهان است و ایالاتمتحده به تنهایی حدود 10 درصد را به خود اختصاص میدهد. این سهم باید کاهش یابد زیرا آژانس بینالمللی انرژی انتظار دارد تا سال 2030 خودروهای برقی حدود 5 میلیون بشکه در روز از تقاضای جهانی نفت را کاهش دهند.
بر اساس گزارش آژانس بینالمللی انرژی، اکنون فروش جهانی خودروهای برقی حدود 13 درصد از کل فروش خودرو را تشکیل میدهد و احتمالاً تا پایان دهه به 40 تا 45 درصد از بازار خواهد رسید و این به لطف ترکیبی از استانداردهای کارایی و یارانههای سختگیرانهای است که از زمان توافق پاریس در سال 2015 توسط دولتهای مختلف برای حفظ گرمایش جهانی در حدود 1.5 درجه سانتیگراد (2.7 درجه فارنهایت) بالاتر از دمای پیش از صنعتی شدن جهان ارائه شده است.
آخرین اقدامات یارانهای شامل اعتبار مالیاتی 7500 دلاری قانون کاهش تورم ایالاتمتحده برای خرید یک خودروی الکتریکی جدید است که سال گذشته تصویب شد.
آژانس بینالمللی انرژی اعلام کرده است که فروش خودروهای برقی باید بیشتر شود و در حد 70 درصد از بازار تا سال 2030 باشد تا به هدف توافق پاریس برای محدود کردن گرمایش پایبند باشد.
سازندگان خودروهای برقی از جمله جنرال موتورز، فورد و استلانتیس در هفتههای اخیر برنامههای تسریع تولید را به دلیل افزایش هزینههای نیروی کار و نشانههایی مبنی بر اینکه نرخهای بهره بالاتر رشد را در ایالات متحده کند میکند، به تعویق انداخته یا کنار گذاشتهاند. با این حال، کاهش هزینههای باتریهای برقی در بلندمدت، برخی از محققان را خوشبین کرده است.
کارشناسان صنعت اعلام کردند که نرخ استفاده از خودروهای الکتریکی در آینده به شدت به قیمت خودروهای برقی و در دسترس بودن ایستگاههای شارژ بستگی دارد و چین از هر دو جنبه برتری دارد.
نتایج نشان داد که ارزانترین خودروی الکتریکی در چین 8 درصد ارزانتر از ارزانترین خودروی معادل بنزینی بود. این به لطف یارانههای عظیم دولتی و در دسترس بودن آسان خاکهای کمیاب است که در تولید خودروهای برقی بسیار مهم هستند. خودروهای برقی حدود یک چهارم بازار چین را در اختیار دارند و انتظار میرود که این کشور پیشتاز رشد جهانی باشد.
میانگین قیمت یک خودروی برقی در ایالاتمتحده، بیش از 53 هزار دلار است که حدود 5000 دلار بیشتر از یک خودروی بنزینی است. ایالاتمتحده همچنین در تعداد کل ایستگاههای شارژ عمومی از چین بسیار عقب است. طبق گزارش آژانس بینالمللی انرژی، انتظار میرود تا سال 2030، خودروهای برقی تا 50 درصد از ثبت نام خودروهای جدید در ایالاتمتحده افزایش یابد.