در 8 ماه اول امسال نسبت به مدت مشابه در سال ترانزیت جادهای 32 درصد افزایش پیدا کرده و از 6.4 میلیون تن در سال گذشته به 8.5 میلیون تن رسیده البته عملکرد حوزه ریلی در 8 ماه اول امسال نسبت به سال گذشته، با اندکی افزایش 940 هزار تن بوده، در نهایت مجموع عملکرد از 7.4 میلیون تن به 9.5 درصد رسید و رشد 28 درصدی در ترانزیت رقم خورده است.بخش جاده در این افزایش ترانزیت عامل اصلی بوده چراکه عموماً بخش جادهای سهم 90 درصدی در ترانزیت دارد و 10 درصد دیگر مربوط به بخش ریلی است.در 8 ماه گذشته رشد 20 درصدی در ترانزیت غیر نفتی به دست آمده اما ترانزیت نفتی 48 درصد افزایش پیدا کرده است. این اعداد نشان میدهد که افزایش قابل توجهی در ترانزیت فرآوردههای نفتی از کشورمان رخ داده به طوریکه شاهد افزایش حدود 50 درصدی در ترانزیت نفتی از کشورمان هستیم.از یک سو افزایش قیمت جهانی کالاهای فله مانند گوگرد و فرآوردههای نفتی که از ایران عبور میکنند در این افزایش اثرگذار بوده و در نتیجه ترانزیت آن کشورمان هم افزایش پیدا کرده است.نکته این است که قبل از بروز تغییرات ژئوپلیتیک و انسداد برخی مسیرهای ترانزیتی در کشورهای منطقه از اواخر سال 1400، میانگین کالای ترانزیتی غیر نفتی که ماهانه از کشورمان حمل میشود، تاکنون رشدی 34 درصدی در تقاضا را تجربه کرده است.در بخش ترانزیت کالاهای غیرنفتی در منطقه، از سال گذشته به دلیل اثرگذاری تغییرات ژئوپلیتیکی، بخشی از تقاضای ترانزیت شرقی غربی به کریدور میانی منتقل شده بود اما از آنجا که کریدور میانی از مسیر دریای خزر، ظرفیت محدودی دارد شاهد آن بودیم که ظرفیت آن کریدور پاسخگوی تقاضای تجاری در منطقه نبود و تأخیر و صفهای طولانی در کشورهای مسیر آن کریدور ایجاد شد بنابراین تمایل به استفاده از مسیر ایران خصوصاً در ماههای گذشته افزایش یافته است.البته عامل دیگر در رشد عملکرد ترانزیتی، تفاهماتی بوده که اخیراً با کشورهای همسایه در بحث ترانزیت و تعاملات تجاری به اجرا رسیدهاست و افزایش حاصل تلاشهایی بود که برای بازارسازی و بازاریابیها انجام دادیم.عامل تاثیرگذار دیگر در افزایش حجم ترانزیت از ایران، افزایش جریان تجارت در منطقه و همینطور تغییر مسیر تجارت بین المللی کشورهای همسایه از طریق مسیر ایران است و از آنجا که حجم تجارت کشورها در منطقه بالا رفته، در نتیجه افزایش حجم تجارت اثر خود را بر روی ترانزیت گذاشتهاست.اتحادهای جدید منطقهای که در حوزه سیاسی و تجاری از جمله عضویت در سازمان همکاری شانگهای و بریکس ایجاد شد به رفع موانع تجاری میان اعضا کمک میکند و در نهایت اثر آن را در افزایش جریان حمل و نقل و در نتیجه افزایش ترانزیت مشاهده میکنیم.