نماد سایت نقش اقتصاد آنلاین

با ورود خودروبرقی چینی مخالفم !

فاطمه صنوبری روزنامه نگار: ظهر دیروز یکی از شرکت‌های خودروساز در مراسمی با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، معاون صنایع حمل‌ونقل این وزارتخانه، رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، شهردار تهران و سایر مسئولان مراسم رونمایی از نخستین خودروی تمام برقی تولید داخل با پلاک ملی را برگزار کرد.

در این مراسم، 88 دستگاه آریزو 5 ev که اولین سری تحویل این خودروهاست، به ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور و حوزه تاکسیران کشور تزریق شد.

همچنین در این مراسم، تفاهم‌نامه همکاری میان این شرکت خودروساز، سازمان تاکسیرانی، وزارت صنعت، معدن و تجارات و شهرداری تهران امضا شد.

عباس علی‌آبادی در مراسم رونمایی از اولین خودروی تمام برقی با پلاک ملی و تحویل 88 دستگاه از آن به تاکسیرانی کشور، ضمن ابراز خرسندی از تزریق اولین خودروهای تمام برقی به ناوگان تاکسیرانی کشور، این روز را روز مبارکی خوانده و گفت: اینکه اولین خودروهای برقی به تاکسیرانی کشور منتقل شده، بسیار اقدام خوبی است؛ ضمن اینکه اطلاع داریم سایر خودروسازان کشور نیز در این زمینه در تلاش هستند و به‌زودی تعداد خودروهای برقی بیشتری را در سبد محصولات خودروسازان خواهیم داشت. خودروسازان در تلاش‌اند که هر هفته، روند تزریق خودروهای برقی با ناوگان تاکسیرانی را شاهد باشیم.

وی تصریح کرد: اما در حقیقت در مرحله‌ای هستیم که بایستی با فرهنگ استفاده از خودروهای برقی آشنا شویم و نیاز به آموزش در این حوزه از طریق مدارس، دانشگاه‌ها و همکاری تمام نهادهای کشور ضروروی است. باید تناسب با اقلیم‌ها و در کل آموزش رفتار خودروی برقی در نقاط مختلف کشور و اقلیم‌های آب وهوایی آموزش داده شود. این بررسی رفتار یک ضرروت ملی به لحاظ زیست محیطی و البته اقتصادی است که باید اقدام اساسی برای آن صورت گیرد.

وزیر صمت تاکید کرد: مزیت خودروهای برقی تنها در کاهش مصرف سوخت و انرژی نیست؛ اینکه خودروهای برقی امکان تنوع سوختی را فراهم می‌کند و همچنین تبدیل خودروها به خودروهای برقی استفاده از انرژی‌های خوب همچون خورشیدی، باد؛ آب و… برای تولید برقی را فراهم می‌کنیم و به‌مرور به سمت استفاده از انرژی‌های سبز به‌جای سوخت‌های فسیلی خواهیم رفت.

علی‌آبادی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در مرحله آزمایش هستیم و همه این خودروها به صورت آزمایشی تولید و وارد چرخه حمل‌ونقل می‌شوند و با استان تهران آغاز شده تا اطلاعات مورد نیاز در این حوزه به تکامل برسد و بدانیم متناسب با کدام اقلیم و شرایط کشور، چه خودروهای برقی متناسب هستند؛ بنابراین با صبوری بایستی رفتار متفاوت خودروهای برقی را مورد بررسی قرار دهیم تا به اطلاعات دقیق و جامع در این حوزه دسترسی پیدا کنیم و بتوانیم خودروی برقی متناسب با فضا، شرایط، امکانات و… را تولید کنیم.

عباس علی آبادی گفت: البته باید آموزشهای لازم در خصوص رانندگی با این خودروها به مصرف کنندگان ارائه شود که به همین منظور وزارت صنعت پیوست فرهنگی را تهیه و برای آگاهی عمومی مردم منتشر خواهد کرد.

وی با اعلام اینکه با بکارگیری خودروهای برقی تنوع سوخت در کشور فراهم می‌شود، گفت: خودروسازان باید متناسب با اقلیم خودمان محصول برقی تولید کنند نه اینکه خودروی برقی چینی را در کشور تولید نمایند.

حال باید دید تاکسی‌های برقی چه نقش کلیدی در جامعه خواهند داشت. به نظر می‌رسد تاکسی‌های برقی نقش کلیدی در اجتماع و حمل‌ونقل دارند، می‌توانند به ارتباط افراد با محل کار، دوستان و خانواده در زمینه حمل و نقل به ویژه در مناطق یا در زمان‌هایی از روز که حمل و نقل عمومی محدودی وجود دارد، کمک کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند به افراد با نیازهای خاص مانند معلولیت نیز کمک فراوانی کنند و ممکن است به برخی از خانواده‌ها کمک کنند تا میزان استفاده خودشان از خودروهای شخصی را کاهش بدهند.

استفاده از تاکسی‌های برقی همچنین باعث می‌شود تا میزان آلودگی‌های هوا به مقدار بسیار زیادی کاهش پیدا کند. زیرا به طور طبیعی تاکسی‌ها مدت زیادی در خیابان‌ها هستند و در صورت مصرف بنزین می‌توانند آلودگی هوای بسیار زیادی ایجاد کنند. همچنین استفاده از آن‌ها باعث کاهش قابل‌توجه هزینه‌های سوخت ناوگان حمل و نقل شهری می‌شود که موضوع مهم و قابل توجهی به نظر می‌رسد و باید به آن توجه کرد.

 

 

 

خروج از نسخه موبایل