امیر داداشی روزنامه نگار: بازار خودرو که از ابتدای سال در رکود به سر میبرد، طی روزهای اخیر بهتبعیت از تب و تاب بازار ارز و روند رو به رشد دلار، تحرکات صعودی خود را آغاز کرده است.
متقاضیانی که مدتهاست در انتظار ورود خودروهای خارجی به بازار دست از اقدام به خرید کشیدهاند و چشم به تشدید ریزش قیمت محصولات داخلی دوختهاند، رفتهرفته در حال از دست دادن امید خود برای انتشار آییننامه واردات خودروهای کارکرده و اجرای آییننامه واردات خودروهای نو هستند.
اکنون در حالی دولت و مجلس در عملیکردن این مهم تعلل میکنند که 22 ماه از تصویب قانون آزادسازی واردات میگذرد، اما مسئولان کابینه و نمایندگان مجلس هر بار وعده جدیدی برای نمایش محصولات خارجی در بازار و خیابانهای شهر میدهند.
این بار نیز در حالی که فعالان بازار چشمانتظار رونمایی از آییننامه واردات خودروهای کارکرده بودند، دولت در اقدامی ناگهانی اقدام به تغییر آییننامه واردات خودروهای نو کرد تا نشان دهد همچنان ورود محصولات کارکرده به کشور با چالش مواجه است.
موضوعی که به اذعان یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گویا در مراحل نهایی خود قرار گرفته و قرار است نهایتاً تا هفته آینده از آییننامه واردات خودروهای کارکرده هم رونمایی شود.
قفل واردات خودرو شکست؟
لطفا… سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: خوشبختانه هیئت دولت اصلاحیه آییننامه واردات خودروی نو را اعلام کرد. خوبی آییننامهٔ جدید نسبت به آنچه در گذشته منتشر شده بود، این است که علاوه بر شرکتها و اشخاص حقوقی، افراد حقیقی هم میتوانند خودروهای نو وارد کنند. این بدان معناست که قفل واردات خودرو شکسته شده و در این آییننامه خودروی با عمر کمتر از یک سال با کارکرد کمتر از 100 کیلومتر مجوز واردات دارد.
مردم در خرید خودرو عجله نکنند
نماینده قزوین، آبیک و البرز در مجلس با اشاره به آبشدن یخ بازار خودرو در روزهای زمستان 1402 خاطرنشان کرد: حدود 10 روز پیش هم به مردم اعلام شد که در خرید خودرو عجله نکنند. پیشبینی این است که تا عید نوروز خودروهای خارجی نو و کارکرده وارد بازار شوند.
ارز خودروهای کارکرده از منشأ خارجی تأمین میشود
عضو کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به تصویب آییننامه واردات خودروهای کارکرده در گذشته و وجود پیشنویس آن، دربارهٔ علت تعلل در انتشار این آییننامه توضیح داد: اکنون فقط بانک مرکزی باید از منشأ خارجی ارز مورد نیاز این طرح اطمینان پیدا کند. در این زمینه قرار است کمیتهای تشکیل شود تا مشکلات از اساس حل شوند.
وی اضافه کرد: برای خودروهای کارکرده هم نیازی به تأمین ارز از داخل نیست و بر این اساس هیچ مانعی برای ورود خودروهای خارجی وجود ندارد؛ فقط انتشار آییننامه آن باقی مانده تا کسانی که خواستار واردات هستند طبق قانونی رسمی عمل کنند.
100 هزار خودرو وارد میشود
نماینده قزوین در مجلس درباره تعداد خودروهای وارداتی گفت: تعیین تعداد منوط به تصمیم دولت است. اکنون باید به سمتی حرکت کرد که وقتی مردم سوار خودروی داخلی میشوند به خود افتخار کنند. این حس زمانی ایجاد میشود که در ابتدای امر، تولیدکننده خواهان ایجاد آن باشد. در هیچ کشوری مردم انتظار ندارند که در یک سال دو میلیون دستگاه خودرو وارد شود. این امر اصلاً شدنی نیست. چراکه اصلاً این میزان عرضه وجود ندارد و درنهایت هم منجر به خروج ارز میشود. طبیعتاً زمانی که تولید بالا برود، واردات کاهش مییابد و بالعکس.
حال به نظر میرسد به عباس علیآبادی هم در حدود شش ماهی که از حضورش در رأس وزارت صمت میگذرد، همان مشقی دیکته شده که فاطمیامین در نوشتن آن نمره مردودی گرفت. از این رو، به عقیده بسیاری از کارشناسان تا زمانی که این رویه تغییر نکند، حتی اگر دهها آییننامه هم نوشته و رونمایی شود هم مافیای صنعت خودروسازی مانع از ورود محصولات خارجی به بازار و خیابانهای ایران میشوند.
واردات خودرو منافع چه کسانی را به خطر میاندازد؟
در حال حاضر تنها 64 روز به پایان سال زمان باقی مانده و بیش از هشت ماه از تدوین آییننامه واردات خودروهای کارکرده طبق ادعای وزارت صمت میگذرد. به همین دلیل اکنون پرسش اساسی این است که چه کسانی مانع از انتشار و اجرای این آییننامه شدهاند و در طول 22 ماه گذشته ورود محصولات خارجی به بازار خودروی ایران را در تضاد با منافع خود دیدهاند؟
در این بین وزارت صمت و البته برخی از نمایندگان مجلس به جای کوتاهکردن دست این افراد از بزرگترین صنعت غیرنفتی کشور، با وعدههای متعدد خود صرفاً به دنبال خرید وقت و آرام نگهداشتن مقطعی بازار هستند. اتفاقی که صرفاً بازی در زمین مافیایی است که احتمالاً بیشترین نقش را در خروج رضا فاطمیامین از بالاترین طبقه ساختمان خیابان سمیه در خرداد امسال داشت.
مافیایی که در شش سال گذشته بیشترین سود را از غیبت خودروسازهای مطرح جهان در ایران برده و در بازاری انحصاری و بدون رقیب، بدکیفیتترین خودروها را با بالاترین قیمتها به مردم تحمیل کرده است. حال اما آییننامه واردات خودروهای کارکرده که قرار است هفته آینده رونمایی شود، میتواند نقطه پایانی بر یکهتازی این افراد بر بازار خودروی ایران باشد.