نماد سایت نقش اقتصاد آنلاین

کمبود آب و سوء مدیریت صنایع آب بَر

محبوبه بیدکی روزنامه نگار: نماینده مردم در مجلس دهم تاکید کرد: در واقع مشکل اصلی کشور در بحث آب به جز مسائل جغرافیایی و تغییرات اقلیمی، بخش اصلی و جدی آن مرتبط با مدیریت ناکارآمد در حوزه صنایع بزرگ و آب است در حوزه کشاورزی نیز برخی از محصولات کشاورزی آب بَر هستند و باید در مناطقی که با کمبود آب مواجه هستیم محصولات دیمی یاباحداقل نیاز به آب تولید کنیم به عنوان مثال اگر ما صادرات میوه یا محصولات آب بر به کشورهای دیگر را داریم صادرات آب دربرخی موارد شایدبهره وری بیشتری برای کشور داشته باشد.

دکتر سید حمایت میرزاده نماینده مردم در مجلس دهم در بحث کمبود آب کشور گفت: مشکل آب شرب در کشورما ریشه درمدیریت نامناسب آب دربحث صنعت و کشاورزی است.

نماینده مردم اردبیل در مجلس دهم تاکید کرد: در واقع مشکل اصلی این است که برخی از صنایع بزرگ آب بَر در مناطقی از کشور مستقر شده‌اند که از همان روز اول می‌دانستیم این منطقه با کمبود آب مواجه است، متاسفانه در برخی از استان‌های کشور که مردم برای زندگی روزمره خود با کمبود آب شرب مواجه هستند مسئولان صنایع بزرگی که آب مواد اولیه آن است را در این مناطق مستقر کردند.

وی در ادامه افزود: در واقع نکته اصلی و کلیدی این است که بخش بزرگی از کشور ما حالت کویری دارد و از کمبود آب شرب و کشاورزی شدیداً رنج می‌برد اما بزرگترین، مهم‌ترین و آب بَرترین صنایع کشور ما در همین مناطق استقرار یافته است.

نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه صنایع آب بر باید در مناطق مناسب با فعالیت آنان مستقر شوند، عنوان کرد: از بندرعباس تا چابهار سواحل عظیم مکران در کنار دریای عمان و خلیج فارس واقع شده است که به صورت انگشت شمار مراکز صنعتی کوچک در این سواحل دیده می‌شود، در حالی که زمین این منطقه لم یزرع و غیر قابل کشت است، همچنین در این منطقه سکونت مردم بسیار کم است بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری که تاکید داشتند که از سواحل مکران باید استفاده بهینه صورت گیرد، بی‌تردید در ازای انتقال آب از دریای عمان یا خلیج فارس به برخی از استان‌های کشور می‌توانیم صنایع آب بَر را در مناطقی مثل سواحل مکران مستقر کنیم.

وی اظهار داشت: بدیهی است که با استقرار این صنایع در سواحل مکران امکان سکونت هزاران خانواده در این مناطق ایجاد خواهد شد و بسیاری از فشارها از پایتخت و کلان شهرهای صنعتی کمتر می‌شود که نه تنها محرومیت کم می شودبلکه مشکلاتی از جمله آب، آلودگی هوا و ترافیک نیز کم خواهد شد. بی‌تردید رسانه‌ها باید بیشتر در خصوص استقرار صنایع آب بر در مناطق مناسب اطلاع رسانی کنند.

میرزاده در ادامه افزود: متاسفانه صنایع بزرگ در مناطقی مستقر شده است که نمایندگان مجلس و یا برخی از وزرا از نفوذ خود برای استقرار این صنایع در استان یا مناطق حوزه انتخابیه خود استفاده کردند که این یک خیانت تاریخی آگاهانه و یا ناآگاهانه در کل کشور و یا حوزه انتخابیه آنان محسوب می‌شود، بنا بر این از همین امروز باید در خصوص انتقال این صنایع به مناطقی متناسب با فعالیت آنان اقدام کرد.

نماینده مردم در مجلس دهم با انتقاد از بین رفتن زمین‌های کشاورزی و جنگل‌ها جهت ایجاد صنایع و کارخانجات، تاکید کرد: مسئولان و متولیان ذیربط باید از کلنگ زنی جهت ایجاد و استقرار صنایع آب بَر در مناطق و یا استان‌هایی که با کمبود آب مواجه هستند جلوگیری کنند و یا قبل از کلنگ زنی تبعات منفی آن را در نظر بگیرند و در ازای ایجاد فاز دوم این کارخانه‌ها، صنایع موجود را به تدریج به مناطق متناسب با فعالیت آنها انتقال دهند.

وی یادآور شد: در واقع مشکل اصلی کشور در بحث آب به جز مسائل جغرافیایی و تغییرات اقلیمی، بخش اصلی و جدی آن مرتبط با مدیریت ناکارآمد در حوزه صنایع بزرگ و آب است در حوزه کشاورزی نیز برخی از محصولات کشاورزی آب بَر هستند و باید در مناطقی که با کمبود آب مواجه هستیم محصولات دیمی یاباحداقل نیاز به آب تولید کنیم به عنوان مثال اگر ما صادرات میوه یا محصولات آب بر به کشورهای دیگر را داریم صادرات آب دربرخی موارد شایدبهره وری بیشتری برای کشور داشته باشد.

نماینده مردم در مجلس دهم اظهار داشت: قطعاً با مطالعات و مدیریت بهینه بر محصولات کشاورزی و صنایع بزرگ آب بَر شاید مدتهادر کشور جهت تأمین آب شرب با مشکلی مواجه نخواهیم شد، ضمن اینکه در بحث هزینه‌های آب شرب مصرفی نیز باید تجدید نظر صورت گیرد تا از آب آشامیدنی برای استفاده بیهوده جلوگیری شود به عنوان مثال در برخی از کشورها جرایمی برای استفاده بیهوده از آب در نظر گرفته شده است تا با مدیریت و کنترل صحیح مخاطراتی برای محیط زیست ایجاد نشود.

دکتر میرزاده در پایان خاطر نشان کرد: متخصصان مسئولان و متولیان ذی ربط باید با ایجاد برنامه‌های مدون به این مسئله ورود کرده و معضل کم آبی را در کشور برطرف کنند در حوزه انتخابیه بنده طی دو دوره قبل نمایندگی مجلس و در نوار مرزی جمهوری آذربایجان نه تنها در تابستان بلکه در فصل زمستان نیز مشکل آب شرب دارند، در اصل سوم قانون اساسی دولت مکلف است که تبعیض را در کشور از بین ببرد اما ما همچنان در تبعیض زندگی می‌کنیم دولت باید هزینه‌های اضافی را کمتر کند تا مردم در مناطق مختلف برای آب شُرب، کشاورزی و دامداری خود مشکلی نداشته باشند.

خروج از نسخه موبایل