نماد سایت نقش اقتصاد آنلاین

2 بال بازار سرمایه

یاسر فلاح کارشناس بازار سرمایه: بدون تردید بازار سرمایه در مقام یک بازار متشکل و بازاری که به‌شکل قوی در خدمت توسعه تولید است و همچنین امکان تأمین مالی بنگاه‌های تولیدی را برعهده دارد، به تحقق شعار سال، کمک می‌کند. وی افزود: البته این هدف در شرایطی محقق می‌شود که دولت‌ها تنها نگاه برداشت از این بازار را نداشته باشند.

متاسفانه دولت‌ها در طول سال‌های گذشته به بازار سرمایه به چشم بستری برای تأمین مالی، نگاه کرده‌اند. همین نگاه نیز، ضربات قابل‌توجهی را به عملکرد بورس تحمیل می‌کند و همزمان از اثرگذاری آن می‌کاهد.بازار سرمایه 2 بال دارد؛ بازار اولیه و روند ورود و پذیرش شرکت‌های مختلف به بازار سرمایه با هدف تأمین مالی، نخستین بال این بازار است. خریدوفروش سهام شرکت‌های بورسی توسط مردم یا فعالان بازار، بال دوم بورس است. بدون تردید، پرواز یا توسعه عملکردی بازار سرمایه تنها با کمک هر دو بال، ممکن است. به‌بیان‌دیگر تا زمانی که از بازار ثانویه، حمایت کافی انجام نشود، بازار اولیه نیز به‌قدر کافی، جذاب نخواهد بود.

در حال حاضر بسیاری از شرکت‌ها یا صنایع از حضور در بازار سرمایه، واهمه دارند. در واقع حضور در این بازار در موقعیت کنونی، لزوماً منفعت این مجموعه‌ها را تأمین نمی‌کند. چنانچه دولتمردان و سیاست‌گذاران نگاه همه‌جانبه به بازار سرمایه داشته باشند، این دست مشکلات مرتفع خواهند شد. فلاح بااشاره به سیاست‌های پیشین دولت در قبال صنایع بورسی گفت: وضع بخشنامه‌های یک‌شبه که روند تولید و تجارت را تهدید می‌کند و اصرار دولت به قیمت‌گذاری دستوری، بسیاری از صنایع بورسی را به مرحله زیاندهی رسانده است. تداوم این سیاست‌ها مانع سودآوری شرکت‌های بورسی و جلب مشارکت مردمی با اتکا به این نهاد خواهد شد. در واقع تجدیدنظر دولت در سیاست‌گذاری، نخستین پیش‌شرط برای موفقیت عملکردی بازار سرمایه و اثرگذاری آن در جلب مشارکت مردمی خواهد بود.

خروج از نسخه موبایل