محبوبه بیدکی روزنامه نگار: واردات خودروی کار کرده در حالی وارد سومین سال خود میشود که با وجود وعده وعیدهای سیاستگذاران در بخش خودروهای وارداتی تا به امروز تقریباً هیچ یک از برنامهها و اهداف اصلی این طرح محقق نشده است.
به گزارش «نقش اقتصاد»، به نظر میرسد پس از گذشت حدود دو سال از خبر واردات خودرو نه تنها 200 هزار خودرو وارد کشور نشده، بلکه از خودروی اقتصادی نیز خبری نیست و قیمت خودروهای داخلی در بازار روند رو به کاهش نداشته است، البته با برآورد هزینههای کلی قیمت تمام شده اندک خودروهای وارداتی نیز با بیش از دو میلیارد تومان به دست مصرف کننده رسیده که بعید به نظر نمیرسد این خودروهای وارداتی نیز در بازار آزاد با دو برابر قیمت نیز به فروش برسند.
در این راستا عبدالعلی رحیمی مظفری نماینده مجلس شورای اسلامی با انتقاد از آزمون و خطای مسئولین در زمینه صنعت خودرو میگوید: به نظر میرسد مسئولین اجرایی در این حوزه هنوز به این اجماع نظر نرسیدند که تولید خودرو را ملی کنند تا تحت تحریم قرار نگیریم، بی تردید آزمون و خطای گذشته برای ما کفایت میکند و باید شرایط رقابتی را در بازار خودرو ایجاد کنیم.
نماینده مردم سروستان در ادامه با بیان اینکه برخی از مسئولان و متولیان مربوطه ضرر و نفع کشور را در خصوص واردات خودروهای کار کرده آنطور که باید برآورد نمیکنند، یادآور میشود که خودروسازان آمادگی رقابت با خودروهای وارداتی تحت شرایط آزاد شدن واردات آن به کشور دارند، اما به نظر میرسد که برخی از مسئولان ذی ربط ضرر و منفعت کشور را آنطور که باید و شاید برآورد نمیکنند، چرا که ما هزینههای اجتماعی، اقتصادی و استهلاکهای بسیاری را در حوزه انرژی متحمل میشویم.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه واردات خودرو صرفاً خروج ارز از کشور نیست و مسئولان این مسئله را در نظر نمیگیرند، معتقد است که واردات خودرو صرفاً خروج ارز از کشور نیست بلکه این گونه واردات در تولیدات خودروی داخلی نیز مؤثر واقع میشود و میتوانیم ّبه لحاظ کیفیت خودروهای داخلی پیشرفت کنیم، اما متاسفانه سرمایههای اجتماعی را بابت همین دیدگاه از دست میدهیم و نه تنها مسئولان و متولیان ذی ربط دو دوتا چهارتای اقتصاد را نمیسنجند، بلکه اقتصاد را صرفاً اشتغال میبینند.
رحیمی مظفری با بیان اینکه اگر خودروی با کیفیت به مردم غیرتمند ایران تحویل دهیم، تابع تولیدات داخل هستند، خاطرنشان میکند: قطعاً اشتغال در واردات نیست و در شرایط رقابتی کیفیت خودروی داخلی بهتر خواهد شد و تحت این شرایط تولیدات داخلی نیز افزایش مییابد، به عنوان مثال در بخش پوشاک مردم از تولیدات داخل استقبال میکنند چرا که صنعت پوشاک در داخل کشور موفق عمل کرده است.
در ادامه آرا شاوردیان نماینده مجلس شورای اسلامیبا تاکید بر برند و کیفیت واردات خودروی دست دوم میگوید: باید در نظر داشته باشیم که خودروهای خارجی دست دوم از چه برندی بوده وبه کیفیت آن توجه ویژه داشته باشیم، چرا که اگر کیفیت خودروهای وارداتی در سطح خودروهای داخلی باشد منفعتی برای مردم در بر نخواهد داشت.
نماینده مسیحیان و ارامنه تهران ضمن اشاره به بحث ایمنی جادههای کشور و تأمین سلامت سرنشینان خودروهای عمومی و شخصی، تاکید میکند که بحث ایمنی جادههای کشور و تأمین سلامت سرنشینان خودروهای عمومی و شخصی در اولویت قرار دارد از سویی دیگر حمایت از خودروسازان داخلی مطرح است، هرچندکه شاید در بحث کیفیت خودروهای داخلی موفق عمل نکردیم، اما بنده معتقدم اگر همین خودروسازان دید خود را ارتقاء داده و مرکز تغییر و توسعه خود را فعالتر کنند با فراخوان و جذب متخصصین فنی و مهندسی در حوزه تولیدات داخل کشور میتوانیم خودروی با کیفیت در اختیار مردم قرار دهیم.
نماینده مردم در مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه باید با خودروهای وارداتی رقابت ایجاد کنیم، یادآور میشود؛ متاسفانه عدم استفاده از متخصصین کشور منجر به کاهش کیفیت خودروهای داخلی میشود، از طرفی با بحث رقابت واردات خودروی خارجی و افزایش قیمت خودروهای داخلی خریداران و متقاضیان تمایلی برای خرید خودرو ندارند.
شاوردیان در پایان با بیان اینکه افراد سودجو در برخی موارد مانع صادرات، واردات و یا تولید با کیفیت خواهند شد، خاطرنشان میکند: قطعاً وظیفه دولت و مجلس است که موانع موجود در بخش صادرات، واردات و یا تولید با کیفیت را رفع کنند، بی تردید دولت باید وارد میدان شود و با نظارت و حمایت مجلس، صادر کننده کالاهای با کیفیت باشد تا ناترازی یا تراز تجاری منفی نداشته باشیم./
گفتنی است که تا پایان بهمن سال 1402 تنها کمتر از 9 هزار دستگاه خودرو به صورت قطعی به کشور آمده و از گمرکات ترخیص شده و در بازه زمانی دوساله روزانه دوازده خودرو وارد کشور شده است.