الهه جعفرزاده روزنامه نگار: گروه اجتماعی: مدتهاست در پلتفرم اینستاگرام، شاهد حضور معلم بلاگرها هستیم که از لحظه لحظههای کلاس خود به همراه دانش آموزان تصاویری بازنشر میکنند. تصاویری از خصوصیترین رفتارهای کودکانی که هنوز در کودکی خود سیر میکنند و بدون هیچ اطلاعی از خود، رفتارهایی در مقابل دوربین معلم انجام میدهند، که ممکن است در آینده اثرات سویی برای آنها در پی داشته باشد. تصویربرداری از دانش آموزانی که هنوز به بلوغ فکری نرسیدهاند، تجاوز به حریم خصوصی آنها در محیط مدرسه است، محیطی که اتفاقاً باید برای رشد، آموزش و پرورش کودکان امن باشد، اما مدتی است که به واسطه حضور این دست معلمان که با هدف درآمدزایی بلاگری میکنند، امن بودنش زیر سؤال رفته است. هر چند تعداد خیلی کمی از معلمان، به این عرصه وارد شدهاند، اما همین تعداد انگشت شمار نیز میتواند آسیبی به پیکرهٔ جامعه معلمان وارد کند.
ورود به حریم خصوصی دانش آموزان محمل قانونی ندارد
«ابراهیم سحرخیر» معاون اسبق آموزش متوسطه در واکنش به روندی که معلم بلاگرها در پیش گرفتهاند، به ایلنا گفت: این موارد نه تنها مورد تأیید آموزش و پرورش است، بلکه محمل قانونی هم ندارد. این گونه رفتارها که از برخی معلمان در فضای مجازی مشاهده میکنیم، قابل دفاع نیست و مدیر مدرسه، دانش آموزان و حتی آموزش و پرورش میتوانند نسبت به معلم بلاگرها شاکی خصوصی باشند و از طریق مراجع قانونی و پلیس فتا این مسئله را پیگیری کنند.
معلم بلاگرها، محیط مدارس را برای دانش آموزان ناامن کردهاند
سحرخیز در ادامه گفت: معلم بلاگرها، محیط مدارس را برای دانش آموزان ناامن کردهاند و از خصوصیترین لحظههای دانش آموزان خود، فیلم در فضای مجازی بارگذاری میکنند، اگر معلم بلاگر، رسمی باشد، آموزش و پرورش میتواند از طریق هیئتهای رسیدگی تخلفات اداری با او برخورد کند و اگر غیررسمی باشد، گزینش با او برخورد خواهد کرد.
وی تاکید کرد: آموزش و پرورش باید حتماً یک دستور العملی برای جلوگیری از روند کاری معلم بلاگرها ایجاد کند که طبق آن، معلمان از اشتراکگذاری فضای مدرسه که باید محلی امن برای دانش آموزان باشد، در فضای مجازی خودداری کنند.
تدریس دروس با شیوه نوین در فضای مجازی، کارآمد است
معاون اسبق آموزش متوسطه در ادامه گفت: اگر در فضای مجازی معلمی درسی را با روش نوین و جدید تدریس میکند و آن را در فضای مجازی درصفحهٔ خود بازنشر میکند، در این صورت هیچ گونه آسیبی در پی نخواهد داشت، بلکه بسیار مفید و کارآمد برای دانش آموزان خواهد بود.
نگاه ابزاری معلم به دانش آموز تخلف است
معاون اسبق آموزش متوسطه در پاسخ به ادعای یک معلم بلاگر که گفته بود، ما از طریق فضای مجازی، سختی کار خود را نشان میدهیم، گفت: اگر معلمان از طریق بستر فضای مجازی، از دانش آموزان به عنوان ابزاری برای مطرح کردن خود در جهت منافع شخصی استفاده کنند، این کار کرامت و جایگاه معلمان را زیر سؤال برده و این خود تخلف است و باید با آن برخورد شود و سختی کار معلمین را میتوان از راههای دیگر نشان داد که با چه سختی و مشقتی روبرو هستند.
حذف معلم بلاگر، باید آخرین گزینه باشد
معاون اسبق آموزش و پرورش درباره اظهاراتی مبنی بر حذف معلم بلاگرها از سیستم آموزش و پرورش گفت: ابتدا باید مضرات و اثرات مخربی که بخشی از معلم بلاگر پیش گرفتهاند، مشخص شود که به چه میزان است. وزارت آموزش و پرورش باید چارچوبهایی را تعیین کند، نمیتواند بدون در نظرگرفتن چارچوبها دست به اقدامی بزند.
دکان باز کردن معلم بلاگرها با انتشار تصاویر دانش آموزان
سحرخیز در ادامه گفت: زمانی که معلم رسمی آموزش و پرورش در مدارس دولتی که بیشمار دانش آموز دارد، بدون کسب اجازه از آنها، تصاویری میگیرد و آن را در فضای مجازی بارگذاری میکند، برای خودش به نوعی دکان باز میکند و دانش آموزان را همچون پلهای از نردبان پیشرفت خود فرض میکند و در چنین شرایطی مدیر باید با معلم خطاکار برخود کند، اما اخراج آنها منجر به اتمام رویهای که معلم بلاگرها در پیش گرفتهاند، نخواهد شد. اخراج هم باید آخرین گزینه در نظر گرفت نه اولین گزینه و به اعتقاد من باید متناسب با تخطی که صورت گرفته، مجازات صورت گیرد.
معلم بلاگری؛ شمشیری دولبه است
«حسین روزبهانی» روانشناس بالینی و استاد دانشگاه درباره تأثیر عملکرد معلم بلاگرها بر دانش آموزان چنین گفت: معلم بلاگرها با تولید محتوای خود در پلتفرم اینستاگرام که هر روزه مشاهده میکنیم، هم اتفاقهای مثبت و هم منفی را برای دانش آموزان رقم میزنند، در حقیقت کار آنها یک شمشیر دو لبه است. یک سری محاسن و یک سری معایب با خود به همراه دارد.
وی افزود: محاسنی که درباره حضور معلم بلاگرها میتوان اشاره کرد مربوط به شیوه تدریسی است که برخی از آنها در فضای مجازی ارائه میدهند، که اینقدر رسا و جذاب است که باعث افزایش تعداد مخاطبین خواهد شد و در حقیقت تعداد بیشتری از دانش آموزان از تدریس این معلم بلاگرها بهره مند خواهند شد. معلم، در این فضا سعی میکند با استفاده از خلاقیت در شیوهٔ تدریس خود، سادهسازی در محتویات کتابها داشته باشد که این باعث علاقه بیشتر دانش آموزان به درس و کتاب خواهد شد.
این روانشناس بالینی در ادامه گفت: زمانی که معلمان بخشهایی از تدریس خود را در فضای مجازی باز نشر میکنند، میتوانند حس فضای همدلانه که در کلاس بین معلم و شاگردها ایجاد میشود را نشان دهند. حتی میتوانند دیدگاه والدین را به محیط مدرسه و دیدگاه دانش آموزان را نسبت به محیط و فضای مدرسه التیام بدهند و یک ارتباط عالی و خوب از شاگرد و معلم را نشان به تصویر بکشند و در والدین نسبت به محیطی که فرزندانشان در آنجا تحصیل میکنند، حس اطمینان خاطری ایجاد کنند.
معلم بلاگری گاهی خانوادهها را زیر سؤال میبرد
روزبهانی در ادامه گفت: ابعاد منفی معلم بلاگری این است که وقتی معلم تولید محتوای خود را در فضای مجازی از دانش آموزان باز نشر میکند، یا صحنههایی را باز نشر میکند که شاید برای بعضی از مخاطبان طنز و فکاهی باشد و دانش آموز که در سن کم، تفکر انتقادی ندارد و زمانی که مورد تمسخر دیگران قرار بگیرد، نمیتواند از خودش دفاع کند، در آینده دچار آسیبهای روحی بسیاری خواهد شد و حتی تاثیرهایی بر پیکرهٔ خانواده میگذارد و خانواده را زیر سؤال خواهد برد.
تبعات اجبار دانش آموزان به رفتارهای نمایشی
استاد دانشگاه آزاد تهران غرب گفت: در این فیلمها که بازنشر میشود، دانش آموز سعی میکند، آن بعد شاد بودن خود را نشان بدهد و غم و غصه خود را نشان ندهد و این احساسها را در خود سرکوب کند که موجب نمایشی رفتار کردن دانش آموزان خواهد شد که این مسئله برای او در طی زندگی مشکل ساز خواهد بود؛ چون نمیتواند احساسات خود از جمله خشم، ناراحتی و عصبانیت و… را نشان دهد که این مسئله به مرور موجب افسردگی فرد میشود.