نماد سایت نقش اقتصاد آنلاین

موانع پیش روی دولـت چهاردهم در اقتصـاد کشـور

سعید شمس روزنامه نگار: دولت سیزدهم در روزهای پایانی عمر خود به سر می برد و چند روزی است که تب انتخابات در کشور داغ شده است و هر یک از داوطلبین شرکت در انتخابات زودهنگام دوره چهاردهم با مراجعه به وزارت کشور برای کاندیداتوری ثبت نام می کنند، چهره های شاخصی چون سعید جلیلی، علی لاریجانی، مصطفی کواکبیان و علی الهذا تاکنون پا پیش گذاشته اند و تلاش دارند تا در سخنرانی های بعد از ثبت نام در سالن جنبی وزارت کشور برنامه های خود را برای آتیه ایران تبیین کنند.مساله اقتصاد با توجه به وضع کنونی بازارهای مالی، فروش نفت، قیمت ارزهای خارجی و از همه مهم تر معیشت مردم یکی از مهم ترین قسمت ها و بخش جداناپذیر این سخنرانی هاست و سخنرانان با توجه به گرایش های سیاسی و دیدگاه های اقتصادی خود از هر سو سعی دارند تا این مسائل متنابه کشور را حل کنند و نشان دهند که آمده اند تا حلال مشکلات باشند.

اما مساله مهمی که باید به آن بیش از هر موضوعی توجه کنند آن است که بدون شناخت موانع پیش روی اقتصاد ایران دولت آتی نمی توانند راه حل های کارگشایی برای آن ها داشته باشد از همین رو « نقش اقتصاد» در گفتگو با کارشناسان اقتصادی چالش های پیش روی دولت آینده در حوزه اقتصادی را مورد نقد و بررسی قرار داده است.در ادامه آنچه می خوانید گفتگوی خبرنگار این روزنامه با بهمن آرمان، استاد دانشگاه تهران است تا چرایی شرایط کدر فعلی و راه‌های عبور از تنگنای اقتصادی بررسی شود.

افراط و تفریط بلای جان اقتصاد است

بهمن آرمان با یادآوری شلختگی اقتصادی اظهار کرد: از هر زاویه‌ای که بررسی می‌کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که با دولتی مواجه هستیم که نه تنها کمترین آشنایی از قوانین و بایدها و نبایدهای اقتصادی ندارند، بلکه حتی درکی از دشواری‌هایی که این روزها جامعه را گرفتار کرده است، ندارند. پس اینکه تورم بالا است، بیکاری بیداد می‌کند، کسری بودجه روز به روز بیشتر می‌شود و … واکنشی کاملاً طبیعی به مدیریت ناکارآمد است و جای تعجب ندارد.تحلیلگر اقتصادی در ادامه تاکید کرد: این روزها کشور مهیای انتخابات ریاست جمهوری می‌شود و به همین دلیل افراد زیادی اعلام کاندیداتوری خواهند کرد. به نظر من جریان‌های سیاسی با هر سلیقه‌ای که باشند، اگر می‌خواهند تاثیرگذار باشند و ادعای کارآمدی و حل مسائل اقتصادی مردم را بکنند، باید در دکترین انتخاباتی خود «تدوین برنامه جامع اقتصادی» را مهم‌ترین مأموریت خود قلمداد کنند.او افزود: یکی از رفتارهای مانع ساز چیزی جز این نیست که اساساً دولت‌ها نمی‌دانند «افراط و تفریط بلای جان اقتصاد است» با این توضیح که خارج شدن از دایره منطق و واقع بینی، چه در حوزه مهمِ اقتصاد و چه در حوزه‌های دیگر، اگر کار کارشناسی و واقع بینی نادیده گرفته شود، نتیجه‌ای جز ناکارآمدی نخواهد داشت.

استاد دانشگاه تهران در پایان گفت: دولت آتی برای اینکه بتواند، گره‌های کور اقتصادی را باز کند، باید در نگاه کشور به غرب تجدیدنظری اساسی داشته باشد. در واقع قانون نانوشته‌ای در اقتصاد اینطور حکم می‌کند که «تعامل با نظام بین الملل الزام اصلی توسعه است». پس دولت اصولگرا یا اصلاح طلبی که قرار است از تابستان آینده سکان دار قوه مجریه باشد، باید به این تشخیص برسد که تداوم رویکرد تنازعی با دنیا نتیجه‌ای جز ماندگاری مانع‌های اقتصادی نخواهد داشت.

تیم اقتصادی دولت فقدان دانش است

همچنین مهدی پازوکی طی  گفتگویی  اظهار کرد که دولت سیزدهم در حالی بالاجبار به کار خود پایان خواهد داد که به طور کاملاً آشکاری از فقدان تخصص و نگاه کارشناسی رنج می‌برد. در واقع مِلاک برای مدیر شدن در این دولت قرار گرفتن در دایره خودی‌ها و همچنین دانشگاه امام صادقی بودن است که اگر اقتصاد با شلختگی بی مثالی روبرو است، به همین دلیل است.

تحلیلگر اقتصادی در ادامه تاکید کرد: این روزها اخبار زیادی از نامزد شدن یا نشدن این چهره و آن چهره در انتخابات به در رسانه‌ها منعکس می‌شود. به نظر من کسانی باید برای رقابت اعلام آمادگی کنند که تجربه کافی داشته باشند و همچنین این قابلیت را داشته باشند که بتوانند از افراد شاخص و کارنامه دار برای حضور در دولت دعوت کنند.او افزود: متاسفانه رویکرد غلط در این چند سال ساختار اقتصادی را به هم ریخته است، به طوریکه دولت چهاردهم برای ترمیم فضای بسیار کدر فعلی مسیری صعب العبور پیش روی خود می‌بیند. به همین دلیل لازم است، انتخاباتی آزاد برگزار شود تا رییسی که قرار است، در رأس دولت قرار بگیرد که از رقابتِ نخبگان بیرون آمده باشد.استاد دانشگاه علامه در پایان گفت: نکته مهم دیگر هم چیزی جز این نیست، دولتی می‌تواند با قدرت باشد و تاثیرگذاری از خود به جای بگذارد که منتخب اکثریت مردم باشد تا این قابلیت را داشته باشد که مطالبه‌های عمومی را بشناسد و برای تحقق آن‌ها راه کارهایی کارشناسی و واقع بینانه‌ای در نظر بگیرد.

خروج از نسخه موبایل