محمد ارفع روزنامه نگار: رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (مرکز تتا) گفت: ارزش معاملات تجارت الکترونیکی 207 هزار شرکت در سال 1402 معادل 3188 میلیارد تومان بوده که نسبت به سال 1401 بالغ بر 74 درصد افزایش یافته است.
امین کلاهدوزان رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (مرکز تتا) در پاسخ به سئوال خبرنگار «نقش اقتصاد» درباره افزایش نظارتهای این مرکز بر اعطای اینماد به فعالان این حوزه گفت: ما نظارت خود را بیشتر کردهایم و تلاش داریم تا بخشی از کار اینماد به کارگزاریهای خصوصی واگذار شود، یکی از بحثهای جدی در مرکز همین مساله است و کارهای مربوط به آن انجام خواهد شد. بخشی از اینمادهای خاکستری که در کسب و کارهای اینترنتی وجود دارد، توسط پرداختیارها انجام میشود. در مجموع نتیجه به دست آمده از این تعامل مثبت ارزیابی شده و در حال تعریف کارگزاریهای جدید هستیم.
وی با بیان اینکه 81 درصد صاحبان واحدهای تجارت الکترونیکی دارای اینماد مرد و 18 درصد زن هستند که سهم زنان نسبت به سال 1401 معادل سه درصد افزایش یافته است، تصریح کرد: 60 درصد گروه سنی صاحبان تجارت الکترونیکی مربوط به گروه 20 تا 40 سال میشود. 24 درصد از 40 تا 50 سال، 15 درصد بالای 50 سال و یک درصد زیر 20 سال هستند.
رئیس مرکز تتا با بیان اینکه تعداد کل معاملات تجارت الکترونیکی 3.9 میلیارد فقره بوده که بیانگر رشد 31 درصدی نسبت به سال 1401 است، تصریح کرد: در بخش معاملات الکترونیکی دولتی نیز شاهد 438 هزار فقره به ارزش 1119 میلیارد تومان بودیم.
همچنین به گفته وی تعداد کل اینمادهای فعال تا پایان سال 1402 بالغ بر 207 هزار و 317 بوده که رشد 47 درصدی را نسبت به سال 1401 نشان میدهد. در سال 1402 بیش از چهار میلیون و 256 هزار گواهی امضای الکترونیک صادر شده که نسبت به سال 1401 رشد 125 درصدی را نشان میدهد.
کلاهدوزان با بیان اینکه نرخ رشد مبلغ کل تراکنشهای شاپرک در سال 1402 نسبت به سال 1401 حدود 33 درصد بوده، اظهار کرد: همچنین متوسط مبلغ هر تراکنش تجارت الکترونیکی 815 هزار تومان بوده است. در این میان 42 درصد از شرکتهای مذکور نوپا (یک تا 4 سال) هستند که نشان میدهد اقبال مردم به راه اندازی کسب و کارهای الکترونیکی افزایش یافته است. 35 درصد شرکتها کمتر از یک سال، 18 درصد شرکتها 4 تا 8 سال و 5 درصد شرکتها بالای 8 سال عمر دارند.
کلاهدوزان با اشاره به اینکه استانهای تهران، اصفهان، مشهد و شیراز در صدر تجارت الکترونیکی هستند، گفت: 63 درصد شرکتهای مذکور فقط به صورت تخصصی در حوزه فروش کالا، 34 درصد در حوزه خدمات و 3 درصد به صورت مشترک در بخش کالا و خدمات فعال هستند.
وی در ادامه با بیان اینکه در بخش زیرساخت تجارت الکترونیکی اکنون بیش از 63 درصد اولویت اول شرکتها برای ارسال بسته شرکت ملی پست است، گفت: 15 درصد اولویتها مربوط به شرکتهای پست خصوصی، 10 درصد باربریها و 6 درصد توسط خود شرکت اتفاق میافتد.
رئیس مرکز توسعه تجارت با بیان اینکه 43 درصد کسب و کارها از طریق شبکههای اجتماعی و پیامرسان با مشتریان خود در ارتباط هستند، گفت: رویکردی که بنا داریم از انجام آن در مرکز توسعه تجارت اجتناب کنیم عدم افزایش تصدیگری، وضع نکردن قواعد پیچیده، عدم بلاتکلیفی در تدوین و اعلام قوانین و مخالفت با موازی کاری است.
کلاهدوزان با تاکید بر اینکه اعداد در مقایسه با یکدیگر معنیدار میشود، تصریح کرد: کل شبکه شاپرک کشور طبق گزارش بانک مرکزی ارزش تراکنشها 32 درصد حدوداً افزایش داشته است که میتوان این را متأثر از تورم دانست. اما در این آمار رشد تجارت الکترونیکی کاملاً مشهود است.
کلاهدوزان درباره جایگاه تجارت الکترونیک ایران در کشورهای منطقه نیز گفت: ترکیه یکی از پیشتازان تجارت الکترونیکی است و حجم معاملات آنها در سال گذشته 87 میلیارد دلار بوده با توجه به حجم 51 میلیارد دلاری معاملات ایران، نشان میدهد خیلی از آنها عقب نیستیم. هرچند باید تاکید کنم این عدد برای ما مطلوب نیست.
این مقام مسئول ابراز امیدواری کرد که در 2 تا 3 سال آینده بتوانیم با یک برنامه راهبردی در اکوسیستم تجارت الکترونیک، کشور ترکیه را پشت سر بگذاریم و گفت: توسعه بازارهای جدید یکی از برنامههای مهم است. تجارت الکترونیکی در حوزههایی مانند سلامت الکترونیک و طلا تقریباً صفر است و در پنج سال آینده قرار است این بخشها توسعه یابد.
به گفته وی در سال گذشته خرید و فروش خودرو در بستر پلتفرمها رگوله شد و در حال فعالیت است. همچنین رگوله کردن فعالیتهای مربوط به سیمان و وسایل ساختمان برنامهای است که امسال آن را در دستور کار داریم.