محسن جوهری رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی صنعت CNG: CNG در دهه 80 شمسی توانست مانع از موفقیت تحریمهای آمریکا علیه امنیت انرژی ایران شود و یکی از سریعترین و مطمئنترین راهکارها برای قطع وابستگی به واردات بنزین است، ذخایر عظیم گازی و شبکه گسترده خطوط لوله انتقال گاز در سراسر کشور ظرفیت منحصربهفردی را برای توسعه صنعت CNG فراهم آورده است.امروز با وجود 2500 جایگاه، ظرفیت عرضه روزانه 50 میلیون مترمکعب CNG معادل 50 میلیون لیتر بنزین را داریم اما متأسفانه بیش از نیمی از این ظرفیت خالی است، سیاستهای کلی کشور برای تنوع بخشی به سبد سوخت با تکیه بر ذخایر عظیم گازی، سیاست دوراندیشانهای بود اما صنعت CNG در دو دهه گذشته همواره توسعه نامتوازنی داشته است.در دهه اول توسعه CNG، تعداد جایگاهها در مقابل تعداد خودروها کم بود و در دهه گذشته، تعداد خودروها نسبت به تعداد جایگاهها متناسب نبود و نیاز به افزایش تعداد خودروهای گازسوز برای بهرهگیری از این ظرفیت بزرگ داریم اما به دلیل سیساتهای نادرست دولتها، این ظرفیت مغفول مانده است.در سال گذشته در مجموع 8 میلیارد مترمکعب عرضه CNG در کشور داشتیم که این مقدار سال به سال در حال کاهش است و سهم CNG از سبد انرژی بخش حمل و نقل سال به سال کاهش مییابد که این تهدید بزرگی برای امنیت انرژی کشور است، به نظر میرسد برخی تصمیم سازان حوزه انرژی به بهانه ناترازی گاز موافق توسعه سیان جی نیستند، در حالیکه سوخت سیان جی به دلیل اینکه کمتر از 3 درصد از گاز تولیدی کشور را مصرف میکند، هیچ تاثیری در تشدید ناترازی گاز ندارد و ناترازی گاز فقط در فصل زمستان وجود دارد که با مدیریت مصرف در بخش خانگی و تجاری امکان جبران ناترازی گاز وجود دارد.سهم CNG از گاز کشور تنها 3 درصد است که اگر به 6 درصد برسد، درآمدزایی صنعت CNG و ارزش آفرینی آن به 10 میلیارد دلار خواهد رسید.فقدان یک متولی توانمند دولتی برای حوزه CNG در کشور یکی از دلایل مهم بی توجهی به پتانسیل سوخت پاک و ارزان CNG در تصمیم گیریهای کلان کشور در حوزه انرژی است. به این دلیل که بعد از گذشت 20 سال از ورود سوخت CNG به سبد سوخت خودروهای سبک کشور هنوز هم ساختار سازمانی در حد یک مدیریت طرح زیر مجموعه شرکت ملی پخش فراوردههای نفتی باقی مانده است و امیدواریم در دولت چهاردهم راهکار مناسبی برای ارتقای سازمانی متولی CNG کشور اتخاذ گردد.