محمد صالحی روزنامه نگار: صورتهای مالی خودروسازان مربوط به سال گذشته نهایی شد تا مشخص شود زیان مالی آنها چه وضعیتی دارد.
سه خودروساز بزرگ کشور در پایان سال گذشته زیان مالی حدود 187 هزار میلیارد تومان را در صورتهای مالی خود ثبت کردند تا از این حیث شاهد ثبت رکوردی عجیب باشیم.
بررسی صورتهای مالی ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو نشان میدهد این شرکتها در پایان سال 1401 در مجموع حول و حوش 129 هزار و 500 میلیارد تومان زیان انباشته را در صورتهای مالی خود درج کردند. مقایسه زیان انباشته سال 1402 با سال 1401 از رشدی بیش از 44 درصدی در سه شرکت بزرگ خودروسازی کشور خبر میدهد.خودروسازان بزرگ طی سال گذشته نزدیک به 58 هزار میلیارد تومان به زیان انباشته خود افزودند. بررسی اقتصادنیوز از ریز زیان دهی سه شرکت خودروساز نشان میدهد ایران خودرو در صدر خودروسازان زیان ده قرار دارد.
آبیهای جاده مخصوص در پایان سال 1402 زیان انباشته خود را به رقمی حول و حوش 111 هزار میلیارد تومان رساندند.
این میزان زیان انباشته که ایران خودروییها در پایان پارسال در صورتهای مالی خود ثبت کردند، حدود 60 درصد کل زیان انباشتهای هست که سه خودروساز بزرگ کشور در صورتهای مالی خود درج کردند. به گزارش اقتصادنیوز، بررسی صورتهای مالی خودروسازی سایپا نیز نشان میدهد این خودروساز نیز حول و حوش 51 هزار میلیارد تومان زیان انباشته تا پایان 1402 داشته است.
زیان انباشته نارنجیهای جاده مخصوص به زبان درصد حدود 27 درصد از زیان کل شرکتهای خودروساز محسوب میشود. پارس خودرو نیز با رساندن زیان انباشته خود به حول و حوش 25 هزار میلیارد تومان سهمی نزدیک به 13 درصدی از زیان انباشته سه شرکت خودروساز را به خود اختصاص داده است.
ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو با ثبت زیان انباشتهای حدود 187 هزار میلیارد تومان گل کاشتند! آنها در وضعیت مالی نامناسبی قرار دارند و با این شرایط تولید خودرو کشور با چالش همراه خواهد شد. بر اساس گزارش خبرنگار اقتصادنیوز، عمده دلیلی که سبب شده زیان انباشته خودروسازان در سال گذشته به نسبت سال 1401 رشدی بیش از 44 درصدی را تجربه کند، اصرار دولت به سیاست قیمت گذاری دستوری است.سه خودروساز بزرگ کشور امکان تولید و عرضه محصولات خود با قیمتهایی غیر دستوری را ندارند و همین اتفاق باعث میشود تا مدیران خودروساز مجبور شوند تا محصولات خود را زیر قیمت تمام شده برای مشتریان فاکتور کنند. خودروسازان امیدوارند سیاست گذار خودرویی هر چه زودتر فرمان آزادسازی قیمت خودرو را در مبدأ صادر کند تا جلوی ماشین زیان دهی شرکتهای خودروساز خاموش شده و آنها بتوانند در جاده سودهی حرکت کنند.