نماد سایت نقش اقتصاد آنلاین

تکالیف جدید سازمان بورس

فردین آقابزرگی کارشناس اقتصادی: با مشخص شدن سکاندار جدید تالارشیشه ای از جمله برنامه‌هایی که هیات مدیره و رئیس سازمان باید به آنها توجه داشته باشند انجام وظایف بنا بر اساسنامه، به‌ویژه ماده 7 و بندهای 8 و 9 و 11 است.

این وظایف شامل استیفای حقوق سهامداران خرد و پیشگیری از وقوع هرگونه تصمیم یا تخلفی است که منافع سهامداران، به‌ویژه سهامداران خرد، را مخدوش می‌کند. بنابراین در این چارچوب، انجام صحیح وظایف مستلزم حفظ استقلال نهاد ناظر است که باید در کنار دولت، وظیفه اصلی خود یعنی استیفای حقوق را به‌ طور کامل انجام دهد.اگر دولت نرخ خوراک را دستکاری کند و به سود صنایع و شرکت‌ها آسیب بزند، سازمان بورس به عنوان وکیل مدافع سهامداران باید به‌طور علنی با این موضوع مخالفت کند؛ نه اینکه به صورت محرمانه و در داخل یک اتاق دربسته، مانند اقدامات آقای عشقی، نامه‌هایی به افراد ارسال شود که در آخر نتیجه‌ای در پی نداشته باشد.علاوه بر این، رئیس جدید سازمان بورس باید بر اساس شرح مصرح در ماده 33 قانون بازار اوراق بهادار، فعالیت نهادهای مالی و کلیه فعالان در بازار سرمایه را تحت نظارت کانون‌های خودانتظام از جمله انجمن‌ها و اتحادیه‌های صنفی قرار دهد که در اقصی‌ نقاط کشور و در هر صنعت وجود دارند.تمام اصناف در زیرمجموعه یک انجمن یا اتحادیه واحد فعالیت نمی‌کنند؛ برای مثال، اتحادیه‌های مختلف مانند لوازم الکترونیک، لوازم خانگی، خودرو و غیره، هر کدام در اتحادیه‌های جداگانه فعالیت می‌کنند. در حال حاضر، ما یک کانون کارگزاران و یک کانون نهادهای سرمایه‌گذاری داریم، اما به دلیل قدمت حضور این کانون‌ها در بازار سرمایه، آنها قادر به استیفای حقوق یا ارائه راه‌حل مشکلات صنوف مختلف در بازار سرمایه نیستند.بنابراین لازم است کانون‌های مختلف مانند کانون سهامداران حقیقی، کانون سبدگردانان، مشاوران سرمایه‌گذاری، پردازشگران اطلاعات مالی و سایر نهادهایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، اجازه تاسیس کانون‌های مربوطه را دریافت کنند تا جایگاه حقوقی و قانونی لازم برای استیفای حقوق خود را پیدا کنند.

باید از وضعیتی مشابه دوره آقای عشقی که هیچ‌یک از این نهادها قادر به حضور یا طرح موضوعات خاص صنعت خود نبودند، جلوگیری شود. این یکی از موانع بزرگ بازار سرمایه بوده که متاسفانه در 30 سال گذشته به‌ طور جدی مانع توسعه بازار سرمایه شده است.

خروج از نسخه موبایل