وحید حاج سعیدی روزنامه نگار: امروزه در میان سواد های دوازده گانه که یادگیری آن توسط نهادهای بین المللی و یونسکو، توصیه شده است، سواد رسانه دارای جایگاه قابل اعتنا و مهمی است. سواد رسانهای مجموعه ای از قابلیت ها و مهارت های آکادمیک و تجربی است که افراد برای درک محتوا و پیامهای رسانهای به کار میگیرند. امروزه با توسعه و پیچیدگی
رسانه های سمعی و بصری و گسترش انواع
شبکه های اجتماعی، ضرورت تسلط به این مهارت به ویژه در بین مسئولان بیش از پیش ضروری می نماید.چرا که مسئولان باید قادر باشند محتواهای رسانهای را به درستی تحلیل و ارزیابی کنند و اطلاعات معتبر و نامعتبر را از یکدیگر تمیز دهند.از سویی در عصر دیجیتال، اخبار جعلی و اطلاعات نادرست به راحتی و با سرعت غیر قابل باوری پخش میشوند. آموزش سواد رسانه به مسئولان کمک میکند تا بتوانند این اطلاعات منحرف کننده و یا شایعات را شناسایی کرده و از انتشار آنها جلوگیری کنند و یا با اقدام به موقع از از اثرات منفی آنها بکاهند.اما یکی دیگر از مهم ترین شاخصه ها یا کاربرد سواد رسانه زمانی ظهور می کند که مسئولان باید تصمیماتی را بر اساس اطلاعات رسانهای اتخاذ کنند. در چنین شرایطی بازخوردها و تحلیلهای دقیق و آگاهانه از اطلاعات و اخبار میتواند به اتخاذ تصمیمات منطقی، عاقلانه و منسجم تر منجر شود.به دیگر زبان آگاهی از تکنیکهای رسانهای و نحوه تاثیر گذاری آنها بر روی مخاطبان، این امکان را به متولیان و تصمیم سازان می دهد که در برابر اقدامات منفی نظیر تلاشهای مافیا با راه اندازی هجمه ها یا پروپاگاندای سیاسی، اقتصادی، مذهبی، فرهنگی و مواردی از این دست، منسجم تر و آگاهانه تر عمل کنند.ارتقاء ارتباطات عمومی، توانمندسازی در برابر نفوذ، افزایش قدرت تحلیل اجتماعی و فرهنگی، پرهیز از رسانه هراسی، تعامل بیشتر با خبرنگاران رسمی، تقویت جایگاه روابط عمومی در سازمان ها را می توان از دیگر اثرات مثبت سواد رسانه ای در میان مسئولان قلمداد کرد.در مجموع آموزش سواد رسانهای برای مسئولان نه تنها به بهبود کیفیت تصمیمگیری و ارتباطات آنها کمک میکند، بلکه در نهایت منجر به ارتقاء سطح آگاهی عمومی و تقویت جامعه میشود. این سرمایهگذاری بر روی آموزش سواد رسانهای، به عنوان یک نیاز ضروری در دنیای امروز، میتواند تاثیرات مثبت و درازمدتی را به همراه داشته باشد.