نماد سایت نقش اقتصاد آنلاین

هوش مصنوعی در صنعت ساخت و ساز

پریسا حاجی محمدی دکتری کسب و کار حرفه‌ای DBA: چگونه می‌توان آنرا مورد بحث قرار داد و می‌توان با صراحت در مورد استفاده از هوش مصنوعی در پیشیرد این صنعت صحبت کرد؟

تیم‌های ساخت و ساز از هوش مصنوعی برای بهبود فرآیندهای خود استفاده می‌کنند تا نتایج بهتری بگیرند.

همه ما نگرانی‌های زیادی در مورد هوش مصنوعی داریم، و با توجه به ظهور ابزارهایی مانند ChatGPT، شاهد ارائه مباحث مختلفی از یک رباط هستیم که به دو نوع عمل می‌کند، اول آنکه هر آنچه در شبکه جهانی محتوا در خصوص آن مطلب خاص نشر داده شده است را بهم می‌آمیزد و به ما تحویل می‌دهد که در این مورد اول کمتر جای شک و شبهه است چون محتوای اصلی را خود انسان بوجود آورده است و بر پایه علم است و فقط سرعت پردازش این رباط است که شگفتی ایجاد می‌کند و برای آنکه در کمترین زمانی که غیر قابل انتظار است مطالب را دریافت می‌کنیم، متفاوت و جالب است و دوم اینکه هوش مصنوعی بر اساس طراحی‌ای که شده است و تا میزانی قابلیت پردازش خودکار و تحلیل موضوع دارد، دست به ساختن محتوا می زند که ممکن است بر اساس هیچکدام از علوم قبلیِ دست یافتنی انسانی نباشد و خطرناک.

با این حال، شایان ذکر است که هوش مصنوعی می‌تواند تأثیر فوق‌العاده و مثبتی به‌ویژه در صنعت ساخت‌وساز داشته باشد.

بر پایه استدلال‌های مقالاتی که در این زمینه تحفیف و پژوهش گردیده و نشر داده شده‌اند پنج کاربرد مفید برای هوش مصنوعی در ساخت و ساز را بر می‌شماریم:

  1. بهبود کیفیت طرح‌ها

هوش مصنوعی، می‌تواند طراحی‌ها را به طور کلی بهبود بخشد. برای مثال با توجه به آنکه کلیه اطلاعات و ورودی‌های مهندسان راه و ساختمان از سراسر دنیا در معرض دید و در دسترس هوش مصنوعی است که قرار است کمک حال ما هم باشد، طبعاً وقتی ورودی ما به این عامل یعنی هوش مصنوعی طرحی باشد که بهترش در کل اطلاعات هستی از طریق این ابزار قابل یافتن و بررسی کردن هست بهتر هم می‌تواند ما را در ارائه طرحی بهتر و بهبود یافته تر راهنمایی کند.

وقتی سیستم طراحی ساخت‌وساز مبتنی بر هوش مصنوعی توسعه بیاید بهینه‌سازی‌ها در راستای توسعه پایدار و آنچه ما می‌خواهیم پیش می‌رود. این راه حل‌ها با هم یک جریان کار طراحی مولد ایجاد می‌کند و در نهایت، این راه حل‌ها می‌تواند به معماران و مهندسان کمک کنند تا ساخت و سازهای پایدارتر را در آینده ارائه دهند.

  1. جلوگیری از افزایش هزینه‌ها

اکثر پروژه‌های بزرگ با وجود بکارگیری بهترین تیم‌های پروژه، هزینه‌های غیر قابل پیش بینی‌ای دارند.

شبکه‌های عصبی مصنوعی در پروژه‌ها برای پیش‌بینی مازاد هزینه بر اساس عواملی مانند اندازه پروژه، نوع قرارداد و سطح شایستگی مدیران پروژه استفاده می‌شوند.

داده‌هایی مانند تاریخ‌های شروع و پایان برنامه ریزی شده برای پیش بینی جدول زمانی واقعی برای پروژه‌های آینده استفاده می‌شود.

هوش مصنوعی به پروژه‌ها کمک می‌کند تا از راه دور به موارد آموزشی واقعی مورد نیازشان در آن پروژه دست یابند و با توجه به پیدا کردن موارد مشابه آن کمک می‌کند تا مهارت‌ها و دانش خود را به سرعت افزایش دهند. این امر زمان صرف شده برای ورود منابع جدید به پروژه‌ها را کاهش می‌دهد. در نتیجه تحویل پروژه تسریع می‌شود.

  1. طراحی بهتر از طریق طراحی مولد

مدل سازی اطلاعات ساختمان یک فرآیند مبتنی بر مدل سه بعدی است که به متخصصان معماری، مهندسی و ساخت و ساز بینش‌هایی برای برنامه ریزی، طراحی، ساخت و مدیریت ساختمان‌ها و زیرساخت‌ها می‌دهد.

برای برنامه ریزی و طراحی ساخت یک پروژه، مدل‌های سه بعدی باید نقشه‌های معماری، مهندسی، مکانیک، برق و لوله کشی و توالی فعالیت‌های تیم‌های مربوطه را در نظر بگیرند. چالش این است که اطمینان حاصل شود که مدل‌های مختلف تیم‌های فرعی با یکدیگر تضاد ندارند.

طراحی مولد مبتنی بر هوش مصنوعی برای شناسایی و کاهش درگیری‌ها بین مدل‌های مختلف تولید شده توسط تیم‌های مختلف برای جلوگیری از کار مجدد استفاده می‌کند.

  1. کاهش خطر

هر پروژه ساختمانی دارای ریسک‌هایی است که به اشکال مختلفی مانند کیفیت، ایمنی، زمان و ریسک هزینه بروز می‌کند. هرچه پروژه بزرگتر باشد، ریسک بیشتر است، زیرا چندین پیمانکار فرعی در مشاغل مختلف به طور موازی در سایت‌های شغلی کار می‌کنند. امروزه راه حل‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی وجود دارد که پیمانکاران عمومی از آنها برای نظارت و اولویت بندی ریسک در محل کار استفاده می‌کنند، بنابراین تیم پروژه می‌تواند زمان و منابع محدود خود را بر روی بزرگترین عوامل خطر متمرکز کند.

  1. بهره وری بیشتر

شرکت‌هایی هستند که شروع به ارائه ماشین‌آلات ساخت‌وساز خودران کرده‌اند تا کارهای تکراری را کارآمدتر از همتایان انسانی خود انجام دهند، مانند ریختن بتن، آجرکاری، جوشکاری و تخریب.

این کار کارگران انسانی را برای کار اصلی ساخت و ساز آزاد می‌کند و زمان کلی لازم برای تکمیل پروژه را کاهش می‌دهد. مدیران پروژه اینگونه می‌توانند اتمام کار را در زمان واقعی ردیابی کنند و انرژی کارگران انسانی را به عملیات دیگری تخصیص دهند تا کارایی و اثر بخشی لحاظ گردد.

خلاصه

هوش مصنوعی به سرعت در حال توسعه است و جهان اطراف را متحول می‌کند، و ارائه فرصت‌های بی نظیر در بسیاری از بخش‌ها از جمله صنعت ساخت و ساز از تبعات آن است. عصر فناوری هوش مصنوعی با سرعتی سریعتر از همیشه در حال توسعه است و مهم چگونگی استفاده و نقش آفرینی هوش مصنوعی در این صنعت است و البته مبحث ایجاد تعادل در نحوه همگام شدن با این پیشرفت‌های تکنولوژیکی ضروری است.

خروج از نسخه موبایل