نماد سایت نقش اقتصاد آنلاین

نبرد اوکراین مهم‌تر است یا جنگ فلسطین؟

مصطفی مصلحزاده سفیر پیشین ایران در اردن: این جنگ جهانی سوم تحولی را در جهان ایجاد خواهد کرد، به عبارتی پایان این جنگ تحول سوم در قرن بیستم و بیست و یکم خواهد بود وجنگ فوق العاده ای است که ویژگی‌های آن حتی از جنگ‌های مهم قرن بیستم نیز بیشتر است.

در جنگ جهانی اول و دوم طرف مسلط بر جهان که آنگلستان، آمریکا، فرانسه و شوروی در یک طرف بودند و طرف دوم جنگ آن قدرت اپوزوسیون آلمان بود که آمده بود با این قدرت مسلح درگیرشود. این دو جنگ یک سیستم بین المللی جدید ایجاد کرد که ویژگی مهم جنگ جهانی اول و دوم است. در حقیقت مادر این تجول در قرن بیستم آلمان بود که خودش در جنگ شکست خورد، به عبارتی مادر مُرد ولی فرزندی به دنیا آمد که سیستم جدیدی را به وجود آورد. این مهمترین تحول این دو جنگ بود. تحول دیگری که در روابط بین الملل به وجود آمد سقوط شوروی بود که در آنجا نیز شوروی مادر یک تحول شد.

جنگ غزه که الان یکسال از آن گذشته است از این جهت قابل مقایسه با آن دو تحول قرن بیستم است که دارد سیستم بین الملل را متحول می‌کند و این ویژگی خیلی مهمی است. من اسم این جنگ را می‌گذارم جنگ جهانی سوم. در حال حاضر دو جنگ بزرگ در جهان وجود دارد، یکی جنگ روسیه و ناتو در منطقه اوکراین و دیگری جنگ در منطقه فلسطین که یک طرف آن اسرائیل، آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان و یک طرف فلسطین، لبنان، عراق، یمن، سوریه و ایران است. دقیقاً در جنگ جهانی دوم نیز یک طرف انگلستان، فرانسه، آمریکا و شوروی بودند و یک طرف آلمان، ایتالیا و ژاپن بودند. از این جهت این دو جنگ مشابه یکدیگر هستند.

اینکه این را جنگ جهانی سوم می‌نامیم از این جهت است که دارد سیستم بین الملل را متحول می‌کند، مانند کاری که در جنگ جهانی اول و دوم صورت گرفت. قطعاً این جنگ که ویژگی عجیبی دارد و قدرت‌های آن طرف اصلاً قابل مقایسه با قدرت‌های این طرف نیست. بزرگ‌ترین قدرت ارتش کلاسیک جهان در مقابل این طرف که بزرگترین ارتش چریکی جهان است قرار گرفته و در این بین فقط ایران است که یک ارتش کلاسیک دارد.

قطعاً در حال حاضر جنگ فلسطین از جنگ اوکراین مهم‌تر است، نه اینکه این طرف جنگ ما هستیم بلکه از این جهت که این نبرد فقط نبرد دولت‌ها نیست، جنگ جهانی اول فقط نبرد دولت‌ها و ارتش‌ها بود ولی در این نبرد تمام مردم و شهروندان وارد جنگ شده‌اند واین خیلی مهم است چرا که این تحول در جنگ جهانی اول و دوم نبوده است و در هیچ کدام از جنگ‌های دیگر این تحول دیده نمی‌شود.

مردم اروپا الان یک طرف این نبرد قرار گرفته‌اند و دانشجویان آمریکا به این طرف نبرد آمده‌اند و در کنار فلسطین و لبنان قرار گرفته‌اند که این از اتفاقات عجیبی است که در تحولات بین المللی در حال رخ دادن است. بنظر می‌رسد در اثر این جنگ یک رنسانس دیگری در اروپا در حال رخ دادن است. در این رنسانس مردم اروپا در شهرهای مختلف به خیابان آمده‌اند و در کنار یک ارتش چریکی بعلاوه ارتش کلاسیک ایران و مردم کشورهای مختلف در کنار هم می‌خواهند با این سیستم مسلط بر جهان نبرد کنند و آن را شکست دهند.

در مجموع اینکه این جنگ جهانی سوم تحولی را در جهان ایجاد خواهد کرد، به عبارتی پایان این جنگ تحول سوم در قرن بیستم و بیست و یکم خواهد بود وجنگ فوق العاده ای است که ویژگی‌های آن حتی از جنگ‌های مهم قرن بیستم نیز بیشتر است.

خروج از نسخه موبایل