نماد سایت نقش اقتصاد آنلاین

چالش سرمایه گذاری در صنعت نفت ایران

نرسی قربان کارشناس انرژی: صنعت نفت به 200 میلیارد دلار سرمایه برای توسعه نیاز ندارد که این میزان سرمایه را در اختیار نداریم.

جذب سرمایه از بازار داخل تاحدی امکانپذیر است اما واقع امر اینکه صنعت نفت برای توسعه و تولید و نگهداشت آن به رقم 200 میلیارد دلار نیاز دارد؛ این رقم چیزی نیست که بتوان از منابع داخلی جذب کرد، بنابراین باید فضای بین‌الملل را به گونه‌ای تغییر دهیم که شرکت‌های بین‌المللی در حوزه انرژی و سرمایه‌گذاران خارجی علاقمند شوند که در صنعت نفت و گاز ایران سرمایه‌گذاری کنند و باتوجه به اینکه این شرکت‌ها صاحب تکنولوژی هم هستند؛ از این جهت مشکلات سریع‌تر برطرف خواهد شد.

تنها روزنه‌ای که می‌توان این صنعت را از شرایط کنونی و بدتر شدن اوضاع نجات داد جذب سرمایه از خارج از کشور است، در غیر این صورت با تدوام همین روال و امید بستن به سرمایه‌های داخلی؛ گشایشی ایجاد نمی‌شود، بنابراین راه به جایی نخواهیم برد.

صنعت نفت و گاز تنها صنعتی است که در صورت مهیا بودن شرایط به لحاظ تعامل بین‌المللی؛ برای سرمایه‌گذار خارجی جذاب است و حاضرند ورود کنند، زیرا پولی که از سرمایه‌گذار داخلی بدست می‌آید را تنها می‌توان در بخش کوچکی از نفت بکار گرفت، پول و اعتبار دولت نیز باید برای درمان و آموزش بکار گرفته شود، پول نفت باید از جایی غیر از دولت و درواقع از منابع خارجی تأمین شود.

نمونه خیلی خوب عدم جذب سرمایه در نفت؛ کشور ونزوئلا است، این کشور بزرگترین ذخایر نفت جهان را دارد ولی از نظر استخراج و پالایش نفت با مشکل مواجه است هرچند ما از نظر تکنولوژی و توان توسعه صنعت نفت و گاز از این کشور جلوتر هستیم و میزان زیادی از اقدامات را با استفاده از توان داخل می‌توانیم پیش ببریم. اما در هر صورت به سرمایه کلان و تکنولوژی روز نیاز داریم و این باید از مسیر تعامل با جهان و جذب سرمایه خارجی حل شود.

ما چندین سال است که همواره بدنبال جذب سرمایه داخل هستیم اما تاکنون نتیجه‌ای نداشته مگر اینکه به قدری برای سرمایه‌گذار داخلی جذابیت ایجاد شده و پرمنفعت شود که ورود کند اما تاکنون قراردادها به نوعی نبوده که سود حاصله بیش از آن چیزی باشد که از سپرده‌گذاری در بانک بدست می‌آید در نتیجه سرمایه‌گذار ریسک را تحمل نمی‌کند.

خروج از نسخه موبایل