سید مرتضی ناصریان کارشناس ریلی: در حال حاضر خط ریلی به طول 628 کیلومتر از چابهار به زاهدان در حال ساخت است که بخشی از آن (زاهدان به خاش) به بهرهبرداری رسیده و ساخت بقیه آن نیز با منابع مالی دولتی با شتاب صورت میگیرد و جا دارد از حمایت ویژه مقام معظم رهبری دامظله از این طرح تقدیر کرد، زیرا ایشان در سال 1398 با اختصاص 300 میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی به این طرح مهم موافقت کردند و در سال 1401 نیز اجازه استفاده از منابع مالی تهاتر نفتی برای برخی طرحهای مهم حمل و نقل را دادند و به این ترتیب طرح راه آهن چابهار – زاهدان از منابع مالی مناسب برخوردار شده است.اتمام این خط ریلی، عبور کالا از کریدور شمال به جنوب را سرعت میهد و با توجه به برآوردهای صورتگرفته، حجم باری که در مسیر کریدور شمال به جنوب از روسیه و کشورهای حوزه CIS به سمت هند و برعکس با افتتاح مسیر ریلی چابهار – زاهدان به حدود 2 میلیون تن در سال میرسد. البته تحقق بارهای ترانزیتی بیشاز وابستگی به تکمیل زیرساخت ریلی، به وضعیت توقفهای بارها در گمرکات و بنادر و هماهنگی نهادهای متعدد داخلی و بینالمللی و امکانات لجستیکی بستگی دارد و کشور ما در جذب بار ترانزیتی موفقیت نسبی نداشته و امید است با تحول در این زمینه و تشکیل ستاد عالی ترانزیت و رفع مشکلات مدیریتی و نرم افزاری روند جذب بارهای ترانزیتی اصلاح شود.بندر چابهار و راهآهن مزبور برای تسهیل صادرات و واردات استانهای خراسان رضوی، خراسان شمالی و جنوبی و سیستان و بلوچستان نیز مهم است و راه آهن چابهار حملونقل بارهای داخلی و مسافری بین مناطق استان سیستان و بلوچستان را مقدور میکند؛ این طرح علاوه بر جنبه بینالمللی از ابعاد توسعه مناطق شرقی و جنوبی کشور و آمایش سرزمینی و توسعه اقتصاد دریا محور اهمیت بالایی دارد و باعث شکوفایی و رونق بیشتر در استان بزرگ و مستعد سیستان و بلوچستان از ابعاد اقتصادی و اجتماعی خواهد شد.رسیدن خط راهآهن به چابهار و اتصال آن به بندر شهید بهشتی میتواند، موجب اتصال آسیای میانه و افغانستان به آبهای آزاد اقیانوسی شود. از این رو کشورهای هندوستان، روسیه و آسیای میانه مستمراً پیگیر تکمیل این طرح و استفاده از این کریدور به عنوان مسیر مناسب برای حمل کالاها از آسیای میانه به جنوب آسیا هستند.اتصال بندر چابهار به خط آهن سراسری، ظرفیت جابهجایی 7.7 میلیون تن بار و 2 میلیون مسافر در سال را ایجاد میکند که علاوه بر درآمد ترانزیت ریلی، در افزایش درآمدهای بندری و گمرکی و حمل بارهای داخلی راهآهن مؤثر است، همچنین برآورد میشود در شرایط خوشبینانه به صورت مستقیم و غیرمستقیم تا حدود 300 میلیون دلار در سال برای کشور درآمدزایی ارزی و ریالی ایجاد خواهد داشت.