نماد سایت نقش اقتصاد آنلاین

مدیر عامل دیجی‌کالا در گفتگو با «نقش اقتصاد» به موضوع واقعی و غیرواقعی بودن تخفیفات دیجی‌کالا پرداخت؛ بلک‌فرایدی و بازارِ داغ تخفیف

مِهردخت میرزایی روزنامه نگار: دیجی‌کالا، یکی از فروشگاه‌های اینترنتی بزرگ است که در سال‌های اخیر و در جریان حراج بلک‌فرایدی با تخفیفات خود رکورد فروش آنلاین در کشور را ثبت کرده است.

گفته می‌شود که در سال گذشته، دیجی‌کالا فقط در نخستین روز برگزاری بلک‌فرایدی توانست بیشتر از 12 میلیون بازدیدکننده داشته باشد و کمپین آن با استقبال چشمگیری روبرو شود؛ هرچند که برخی از افراد عنوان می‌کنند قیمت برخی از کالاهای آن با وجود تخفیفات اِعمال شده همچنان گران هستند و بلک فرایدی بهانه‌ای است برای پُر کردن هرچه بیشتر جیب فروشندگان! مسعود طباطبایی، مدیر عامل دیجی‌کالا در گفتگو با «نقش اقتصاد» در رابطه با تخفیف بلک‌فرایدی دیجی‌کالا گفت: ما در آذرماه دو نوبت کمپین داریم که در مقاطع و مناسبت‌های مختلفی در دیجی‌کالا اتفاق می افتند و یکی از این جشنواره‌ها، از ابتدای آذرماه شروع شده است و تا دهم این ماه ادامه دارد. این جشنواره با مشارکت تیم دیجی‌کالا و فروشنده‌هایی برگزار شده است که کالاها را عرضه می‌کنند و در این میان، حدود 4 میلیون و نیم کالا تخفیف خورده‌اند و درواقع، کالاها تخفیفات متفاوتی دارند و سعی کرده‌ایم که تخفیفات واقعی باشند. یعنی مکانیزم‌های کنترلی را درنظر گرفته‌ایم که به گونه‌ای نباشند تا فروشنده‌ها قیمت‌ها را از یک هفته قبل افزایش داده و دوباره قیمت‌ها را کاهش دهند و بگویند که ما تخفیف داده‌ایم و در حقیقت، قیمت کالا؛ مناسب و در بازه‌ای باشد که ارزش دارد و بدنبال آن، مردم هم، استقبال بسیار خوبی از این جشنواره کرده‌اند و به نظر می‌رسد که دیده شده‌ایم.

مدیر عامل دیجی‌کالا درمورد غیرواقعی بودن تخفیفات تصریح کرد: واقعیت این است که ما مکانیزم‌هایی داریم که بر اساس آن‌ها بازه قیمت‌گذاری کالاها را کنترل می‌کنیم و این طور نیست که هر کسی بتواند هر قیمتی که بخواهد برای کالاها درنظر بگیرد؛ به طوری‌که هر فروشنده‌ای که بخواهد در این کمپین شرکت کند و از تخفیفات درنظر گرفته شده در آن استفاده کند باید آن قواعد را رعایت کند و اجازه ندارد قبل از کمپین، قیمت را افزایش دهد؛ به طوری‌که یک ماه قبل از شروع آن، جلوی تغییر قیمت گرفته می‌شود و سیستم‌های کنترلی داریم. اما نمی‌توانیم کتمان کنیم که از میان 4 میلیون و نیم کالا، تعدادی هم از دسترس و کنترل ما خارج نشده باشند؛ چراکه امکان دارد چنین چیزی وجود داشته باشد ولی با این وجود، ما تلاش کرده‌ایم که مکانیزم‌های کنترلی خود را داشته باشیم و به کسی تخفیف غیرواقعی ندهیم و استقبال مردم هم نشان می‌دهد که کالا فروش می‌رود با وجود این که آن‌ها قیمت کالا را با پلتفرم‌های آنلاین دیگر و فروشگاه‌های فیزیکی مقایسه می‌کنند. به همین دلیل، این موضوع بدین معناست که قیمت‌های دیجی‌کالا واقعی هستند و چیزی که کمتر به آن توجه می‌شود شرایط برابر است؛ بنابراین باید دید کالایی که در یک فروشگاه عرضه می‌شود چه کالایی است و گارانتی آن و شرکت عرضه‌کننده و خدمات پس از فروش آن چیست و با توجه به این موارد باید مقایسه صورت بگیرد. در نتیجه، صِرف این که کالایی شبیه کالای دیگری باشد و در بستر دیگر با قیمت پایین‌تر عرضه شده باشد لزوماً به این معنی نیست که هر دو کالا یکی هستند.طباطبایی با اشاره به کالاهای پُرمتقاضی در جشنواره دیجی‌کالا گفت: داده‌هایی که نشان دهند کدام کالاها بیشتر به فروش رسیده‌اند را بعد از کمپین منتشر خواهیم کرد ولی اصولاً در دیجی‌کالا، از کالاهای الکترونیک و تلفن‌های همراه بیشتر از دیگر کالاها استقبال می شود. زیرا ما مرجع قیمت تلفن همراه و همچنین، با فاصله از سایر مراکز و سایت‌های فروش، بزرگ‌ترین فروشنده تلفن همراه در کشور هستیم. به همین دلیل، مهم‌ترین چیزی که مردم از ما خریداری می‌کنند تلفن همراه و لوازم جانبی آن است. او با اشاره به نظارت بر خرید و فروش های دیجی‌کالا خاطرنشان کرد: نهادهای ناظر بر دیجی‌کالا زیاد هستند؛ از سازمان حمایت از مصرف کننده گرفته تا اتاق اصناف و وزارت صمت که ما به همه پاسخ می‌دهیم.

خروج از نسخه موبایل