نماد سایت نقش اقتصاد آنلاین

بدعهدی سایپا در اجرای طرح‌های فروش/ چرا خودروساز دولتی به وعده خود عمل نکرد؟

با پایان آبان و اعلام افزایش قیمت محصولات خودروسازان، شرکت سایپا از اجرای طرح فروش محصولات خود در هفته دوم آذرماه خبر داده بود. اما اکنون با گذشت دو هفته از آذر، این شرکت در اقدامی ناگهانی از لغو این طرح خبر داد.

شرکت سایپا پس از دریافت مجوز افزایش قیمت محصولات خود، از برنامه خود برای اجرای طرح فروش در هفته دوم آذر ماه خبر داد. اما اکنون به‌رغم ورود به سومین هفته ماه جاری، این شرکت نتوانسته به وعده خود عمل کند و متقاضیان را چشم‌انتظار گذاشته است.

این خودروساز دولتی، ضمن عذرخواهی از مردم، علت تاخیر در  را نیاز به به‌روزرسانی سیستم‌های فروش و ایجاد شرایط بهتر برای متقاضیان اعلام کرده است. با این حال، مشخص نبودن زمان جدید اجرای این طرح و همزمانی آن به‌ویژه پس از تغییرات مدیریتی، سوالات بسیاری ایجاد کرده است.

تغییرات مدیریتی و تاثیر آن بر برنامه‌ها

لغو طرح فروش سایپا در حالی صورت گرفته که تغییرات مدیریتی در سایپا موضوعی چالش‌برانگیز بوده است.

در روزهای اخیر، علی شیخ‌زاده به‌ عنوان مدیرعامل جدید سایپا معرفی و جانشین جواد توسلی‌مهر شد که تنها ۱۰ ماه در این سمت فعالیت داشت.این تغییرات، که به‌ طور مکرر در سایپا رخ می‌دهد و میانگین عمر مدیران عامل این شرکت را به حدود دو سال کاهش داده است، بارها انتقاد کارشناسان را برانگیخته است.

به گفته کارشناسان، این تغییرات زودهنگام باعث اختلال در اجرای برنامه‌های استراتژیک و بی‌ثباتی در مدیریت شده است. این مساله با توجه به همزمانی تغییرات مدیریتی و لغو طرح فروش اخیر سایپا و موکول شدن آن به زمانی دیگر کاملاً مشهود است، به طوری که می‌توان نتیجه گرفت تغییرات مدیریتی منجر به فراموش شدن برنامه‌های پیشین شده است.

در همین حال، فرشاد مقیمی، رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، خبر از افزایش ۷۰ درصدی تولید روزانه خودروهای سایپا و ایران‌خودرو داده و اعلام کرده تولید روزانه این شرکت‌ها به بیش از چهار هزار دستگاه رسیده است.

با این حال به نظر می‌رسد هنوز قرار نیست این چهار هزار دستگاه به دست متقاضیان برسد و در خوش‌بینانه‌ترین حالت تعهدات قبلی این خودروساز دولتی را رفع کند.

ابهامات لغو طرح فروش سایپا

با توجه به مواردی که بازگو شد این سوال پیش می‌آید که آیا به‌روزرسانی سیستم‌های فروش دلیلی کافی برای لغو طرح فروش است یا تغییرات مدیریتی اخیر در این تصمیم تاثیرگذار بوده‌اند؟

سایپا حداقل از زمان اعلام برنامه خود، دو هفته برای اجرای به‌روزرسانی‌های مذکور فرصت داشت، اما لغو این طرح درست یک روز پس از انتصاب مدیرعامل جدید، ابهاماتی درباره دلایل واقعی این اقدام به وجود آورده است. این موضوع به نگرانی‌های گسترده‌تر درباره چالش‌های مدیریتی و ساختاری در سایپا دامن می‌زند.

به نظر می‌رسد سایپا به‌رغم افزایش تولید و تبلیغات گسترده برای فروش محصولات، همچنان با مسائل مدیریتی و برنامه‌ریزی روبه‌روست که اجرای طرح‌های مهم را به تاخیر می‌اندازد، اما آیا این تغییرات می‌تواند به بازسازی اعتماد عمومی و حل مشکلات ساختاری کمک کند یا صرفاً به پیچیده‌تر شدن اوضاع منجر خواهد شد؟

منبع: تجارت نیوز

خروج از نسخه موبایل