نماد سایت نقش اقتصاد آنلاین

«نقش اقتصاد » بررسی می کند؛ از زیان انباشته سایپا تا بدقولی به مشتریان

المیرا بابایی روزنامه نگار: پس از افزایش یک شبه قیمت کارخانه ای محصولات سایپا به بهانه افزایش کیفیت خودروها این شرکت از اجرای طرح فروش در هفته دوم آذر ماه خبر داد که تاکنون به وعده خود عمل نکرده و متقاضیان را چشم انتظار گذاشته است. سایپا اما علت تاخیرطرح پیش فروش را نیاز به به‌روزرسانی سیستم‌های فروش و ایجاد شرایط بهتر برای متقاضیان اعلام کرده است درصورتی که به نظر می رسد تغییرات مدیریتی دراین شرکت بی ارتباط با این مسئله نبوده است به طوری که در روزهای اخیر شنیده شد که علی شیخ‌زاده به‌ عنوان مدیرعامل جدید سایپا جانشین توسلی‌مهر شد که تنها 10 ماه در این سمت فعالیت داشت.این بار اولی نیست که این خودروساز نسبت به مشتریان بدعهدی می کند سال گذشته نیز کاربرانی با انتقاد از تاخیر در تحویل خودرو در فضای مجازی نسبت به این موضوع گلایه داشتند . از سوی دیگر، در ماه های گذشته گزارش های مختلفی از عدم تحویل به موقع خودرو توسط خودروسازان شنیده شده است ضمن اینکه کارزارهای متعددی توسط کاربران ثبت شده مبنی بر اینکه خودروسازان مختلف از جمله شرکت سایپا به تعهداتشان درخصوص مشتریان عمل نمی‌کنند و خودروهایشان را به مشتریان تحویل نمی‌دهند.

برررسی اطلاعات منتشر شده سایپا در سایت کدال سازمان بورس نیز مهرتائید دیگری بر بدقولی این شرکت می زند به طوری که این خودروساز در مردادماه امسال فقط 26 درصد از شاهین‌های تولیدی خود را برای مشتریان فاکتور کرده است همچنین در 5 ماه نخست امسال 12 هزار خودروی تولید خود را به مشتریان عرضه نکرده است.از طرف دیگر ، سال گذشته نیز پیش خرید کنندگانی که برای در اختیار گرفتن ساینا دوگانه سوز مبلغی حدود 141 میلیون تومان به حساب سایپا واریز کرده بودند تا این خودرو را در آخرین ماه پاییز سال گذشته تحویل بگیرند با پیشنهاد عجیب مدیران خودروسازی مواجه شدند و آن این بود که به جای تحویل ساینا دو گانه سوزکه تا کنون در چند نوبت به ثبت نام کنندگان برای این خودروی دو گانه سوز پیشنهاد داده اند محصولی که برایش نام نویسی کرده اند را با ساینا S مدل DA تعویض کنند.

شاهین ثبتنام کنید، برای اطلس پول بریزید و کوییک بگیرید!

تعدادی از متقاضیان خرید شاهین در شبکه های اجتماعی اعلام کردند: اوایل امسال شرکت سایپا که پیش از این ثبت‌نام و عرضه خودروی شاهین برای افرادی که زمان تحویل خودروهایشان در آخرین ثبت‌نام سامانه یکپارچه؛ زمستان 1403 بود را متوقف کرده بود، به مشتریان پیشنهاد داد که به‌جای شاهین، خودروی اطلس یا سهند بگیرند. حالا شرکت سایپا برای ثبت‌نام‌کنندگانی که خودروی اطلس را انتخاب کرده بودند چند ماه زودتر از زمان تحویل دعوت‌نامه صادر کرده و نوشته به‌جای اطلس، کوییک تحویل می‌دهیم!

هنوز خبری از تحویل خودروها نیست

برخی از متقاضیان که در اردیبهشت 1402 برای خرید شاهین ثبت نام کرده اند نیز می گویند که طبق زمان بندی، قرار بود تحویل خودروهایشان در پاییز و زمستان 1403 باشد، اما اکنون که در آستانه پاییز 1403 قرار داریم، هنوز هیچ خبری از تحویل شاهین به آن ها نیست. این افراد از سایپا درخواست کردند که علت تأخیر در تحویل خودروهایشان را توضیح دهد و اقدامات لازم برای تحویل خودروهای ثبت نامی را هرچه سریع تر انجام دهد.

علت بدقولی سایپا بررسی شود

اخیرا نیز پویشی با عنوان «علت بدقولی سایپا در تحویل خودروی شاهین بررسی شود» از سوی مشتریان راه اندازی شده است. در این پویش، مشتریان خواستار شفاف سازی و پیگیری سریع وضعیت تحویل خودروی خود هستند.

احتمال لغو پذیرش سایپا از بازار دوم بورس

گذشته از بدعهدی این شرکت به مشتریان ، وضعیت مالی این خودروساز چندان چنگی به دل نمی زند به طوری که آن طور که از صورت های مالی این شرکت در کدال برمی آید این است که سایپا در مسیر انباشت ضرر و زیان در حرکت است. روندی که این شرکت را مشمول ماده 141 قانون تجارت کرده و ممکن است سال آینده شاهد لغو پذیرش سایپا از بازار دوم بورس باشیم.

بررسی صورت‌های مالی این شرکت نشان می‌دهد شرکت سایپا در نیمه نخست سال جاری، بیش از 7 هزار و 327 میلیارد تومان زیان خالص خلق کرده است. به طوری که هر 60 دقیقه بیش از یک میلیارد و 641 میلیون تومان زیان روی دست سهام‌دارانش گذاشته است که تا پایان تابستان، رقم زیان انباشته این خودروساز دولتی به بیش از 58 هزار و 611 میلیارد تومان رسیده است که نسبت به پایان سال قبل، 14 درصد بیشتر است.

به عبارت دیگر این رقم  در مقایسه با سرمایه ثبتی این شرکت، 3 برابر بوده و اوضاع بر تداوم فعالیت نماد بورسی این شرکت در بازار سهام را  با ابهام همراه کرده است.  همچنین رقم زیان انباشته سایپا در برابر سرمایه ثبتی 19 هزار و 551 میلیارد تومانی، 3 برابر بیشتر است و آینده این میزان زیان دهی تا پایان چهارمین ماه سال آینده، در هاله‌ای از ابهام قرار دارد که ممکن است باعث خروج این خودروسازی از بورس شود.

بنابراین با توجه به اینکه زیان خودروسازان از سرمایه ثبت‌شده‌شان بیشتر است از این رو این 3 خودروساز مشمول ماده 141 قانون تجارت بوده و در مسیر ورشکستگی قرار دارند. ماده 141 برای شرکت‌هایی است که نیمی از سرمایه خود را از دست داده‌اند. در واقع این ماده یک پیش‌بینی قانونی است تا شرکت و پرسنل آن پیش از نابودی کل سرمایه شرکت، چاره‌ای بیندیشند.

نکته قابل توجه آن است که در قانون تجارت، حتی عواقب عدم رعایت ماده 141 نیز منتشر شده که بر اساس ماده 265، می‌تواند حکم جزایی در پی داشته باشد. در صورتی که هیئت‌مدیره برای برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده پیشگام نشود، این وظیفه بر عهده بازرس خواهد بود. بازرس باید در کمتر از دو ماه نسبت به اعلام نصف شدن سرمایه و لزوم برگزاری مجمع اقدام نماید. از این رو می‌بینیم که برخی از کارفرمایان برای بر ملأ نشدن وضعیت مالی‌شان، از معرفی به عنوان مشمول ماده 141 طفره می‌روند. برخی دیگر ترجیح می‌دهند با روش‌هایی شبیه تهاتر یا واگذاری بدهی‌ها به بدهکاران، بخشی از سرمایه اصلی صندوق را حفظ کنند.

خروج از نسخه موبایل