پریسا حاجی محمدی دکتری کسب و کار حرفهای DBA:امروزه ارزش تجارت جهانی در حدود 32 تریلیون دلار تخمین زده میشود که یک پنجم آن را خدمات تشکیل میدهد. انتظار میرود در دهه آینده، خدمات سهم قابلتوجهی از تجارت بینالمللی جدید را به خود اختصاص دهند، که بخش عمده آن مربوط به خدمات دیجیتالی و نوآوریهای مرتبط است.
کسبوکارهایی که با پویاییهای در حال تغییر سازگار میشوند، با توسعه خدمات و پذیرش تغییرات دیجیتالی بالقوه جزو برندگان حوزه فعالیت خود خواهند بود. تجارت بینالملل و زنجیرههای تأمین جهانی دستخوش دگرگونی مشخصی هستندکه بسمت شیوههای تجاری پایدار و رویکردهای نوآورانه جهت مییابد.
در این بین، رشد تجارت خدمات روند صعودی دارد و بازار تجارت الکترونیک بین کسب و کارها در حال حاضر پنج برابر بازار تجارت از تولید کننده به مصرف کننده وسعت یافته است و بعلاوه این بازار با سرعتی تصاعدی رو به رشد است.
در حالی که برخی از انواع خدمات بین المللی، مانند حمل و نقل، تا زمانی که فعالیت تجاری وجود دارد برقرار است، تجارت برای بسیاری از خدمات دیگر نسبتاً در حد قابل توجهی توسعه یافته است واخیراً در نتیجه معرفی فناوریهای جدید اطلاعات و ارتباطات بسیار وسعت یافته است. این تغییرات اغلب طیفی از موانع را از بین میبرد و ابزار جدیدی را برای ارائه خدمات از راه دور فراهم میکرد. در نتیجه، برخی از خدمات تغییرات ساختاری قابل توجهی با قبل کردهاند، زیرا شرکتهای کوچک و متوسط SMEs با شرکتهای بینالمللی بسیار بزرگتر جایگزین شدهاند و با پیشرفت خدمت رسانی در ابعاد بزرگ، اختصاصاً فعالیتها به یک یا دو پیشرو بازار محدود شده است.
بخشی از تغییر در ساختار و ترکیب تجارت بینالمللی خدمات را میتوان به الگوی مشابهی از توسعه نسبت داد که قبلاً برای تولید مشاهده شده بود، تا جایی که طیفی از خدمات (تجاری) به کشورهایی با هزینههای پایینتر برون سپاری شده است، برنامه نویسی کامپیوتر یا مراکز تماس در هند از این جملهاند. در مقابل، ارائه خدمات سفارشی و با ارزش بالا، مانند خدمات ارائه شده توسط معماران، وکلا یا مشاوران مدیریت، عموماً نزدیک به نقطه تحویل باقی مانده است.
اعتماد همیشه پایه و اساس روابط تجاری قوی بوده است. این در طول تاریخ از طریق فعل و انفعالات مکرر شکل گرفته است. در آینده، اعتبارسنجی دادهها بر روی پلتفرمها (یعنی که به ما در احراز هویت شرکت، مشروعیت تراکنش و غیره کمک میکند) نحوه توسعه روابط تجاری را تغییر خواهد داد. ما شاهد افزایش جامعههای مجازی و دیجیتال خواهیم بود که اجازه تجارت با شرکای ناشناس را به ما میدهند.
با فراگیرتر شدن این ابزارها و پلتفرمهای اعتبارسنجی دادهها، بازارهای جدید برای عرضه و تقاضا فراگیر میشوند و به طور بالقوه فرصتهایی را برای اکثر مشاغل ایجاد میکنند. تجارت بینالملل مستلزم چندین نوع خدمات است. خدمات توزیع مربوط به عملکرد حمل و نقل و انبارداری است که عملیات فیزیکی انجام شده بر روی کالاهای تجاری است. یک شرکت حمل و نقل، مانند یک کامیون یا یک شرکت حمل و نقل دریایی، و یک اپراتور پایانه خدمات حمل و نقل را ارائه میدهند، در حالی که صاحب محموله میتواند حمل و نقل و انبارداری به حساب خود داشته باشد.
خدمات تراکنش شامل فعالیتهایی برای مدیریت تجارت بین المللی است. تدارکات شامل یافتن تأمین کنندگان، تنظیم قراردادها و اطمینان از تداوم عرضه است. گمرک شامل کلیه موارد انطباق مقرراتی است تا کالاهای معامله شده مطابق با استانداردهای ملی باشد و عوارض پرداخت شود. حمل و نقل بار بطور منظم این وظیفه را از طرف مشتریان خود بعهده میگیرد. محموله همچنین باید در برابر خطرات رایج (تأخیر، سرقت، آسیب) بیمه شود، وظیفهای که توسط شرکتهای بیمه، که برخی از آنها در امور مالی نیز دخیل هستند، صورت میگیرد. در دهههای اخیر، بازیگرانی که بعنوان ارائه دهندگان لجستیک شناخته میشوند، با کنترل خدمات مهم حمل و نقل و تراکنشهای تجاری، طیف وسیعتری از خدمات تجاری را به مشتریان خود ارائه کردهاند و بخش عظیمی از سهم تجارت شامل شرکتهایی است که زنجیره تأمین کاملی از خدمات را به مشتریان بین المللی شان ارائه میکنند.