محبوبه بیدکی: واردات 630 واگن برای نوسازی متروی تهران یک گام مهم و اقتصادی در بهبود حمل و نقل عمومی شهری است. این اقدام برای بهبود خدمات حمل و نقل ریلی و افزایش رضایت مسافران حائز اهمیت است، چرا که مشکلات فرسودگی واگنهای قدیمی و عدم افزایش تعداد واگنها در دورههای گذشته نشان از نیاز و ضرورت این واردات دارد.
به گزارش «نقش اقتصاد»، در این راستا دکترمهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، نیز در جلسه شورای شهر، اعلام کرده که تلاشهای بسیاری برای حل این مسئله صورت گرفته است.
بر اساس گفتههای تنی چند از اعضای شورای شهر تهران زمانبندیاعلامی برای ورود واگنهای خریداری شده اسفند سال 1403 پیش بینی شده که اولین رام قطار وارد میشود وظرف دوسال آینده واگنها تحویل داده خواهند شد.
سید احمد علوی عضو شورای شهر تهران در مورد واردات واگنهای خریداری شده به نقش اقتصاد میگوید: متروی تهران در سال 77 راهاندازی شد و در دوره آقای دکتر قالیباف تعدادی واگنهای مترو وارد شد، پس از آن تنها اقداماتی که صورت گرفته اورهال یا به روز رسانی واگنهای وارداتی در دوره دکتر قالیباف است، از آن زمان تا کنون که بیش از یک دهه میگذرد و واگن جدیدی به ناوگان ریلی تهران اضافه نشده است.
وی در ادامه به فرسودگی واگنهای مترو و مشکلات موجود اشاره کرده و یادآور میشود: برخی از واگنهای متروی تهران فرسوده شده و قابل استفاده نیستند یا از دسترس خارج شدهاند که این موضوع منجر به مشکلاتی برای شهروندان و حمل و نقل عمومی شده است. با افزایش مسیرهای ریلی، زمان ورود قطارها به ایستگاهها طولانیتر شده، اما حجم مسافران به طور نسبی ثابت بوده یا افزایش خواهد یافت. این مشکلات ناشی از فرسودگی واگنها و نیاز بهروزرسانی و بهسازی تجهیزات ورودی مترو به منظور ایجاد خدمات عمومی بهتر برای شهروندان است، بی تردید بهینهسازی زیرساختها و تجهیزات مترو به منظور افزایش رضایت مسافران و بهبود عملکرد سیستم حملونقل عمومی شهری باید مورد توجه قرار گیرد.
این عضو شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه برای بهینه سازی و نوسازی واگنهای متروی تهران باید اقدامی اساسی صورت میگرفت، ادامه میدهد: قراردادی که وزارت کشور با چین در سال 96، 95 برای ورود و خرید واگنهای جدید منعقد کرده بود در این دوره پیگیری شد و به نتیجه مطلوب رسید که مقرر شد تا در بازه زمانی 2 سال و نیم 790 واگن قطار را تحویل بدهند، البته با افزایش 25 درصد به این قرارداد 790 واگنی، برای واردات حدود 1000 واگن قرارداد منعقد شد.
علوی در ادامه با بیان اینکه فرایند تولید واگنها زمانبر است، تاکید میکند: به دلیل اینکه فرایند تولید این واگنها زمانبر است حدود 18 ماه از زمان عقد قرارداد این واگنها تحویل داده میشوند، طبیعتاً اگر این هزار واگن جدید ظرف دو سال آینده وارد کشور بشود ظرفیت متروی تهران در پذیرش مسافران دو برابر خواهد شد.
وی واردات واگنهای جدید مترو را به کشور اتفاق بزرگی بعد از یک دهه دانسته و میگوید: بعد از یک دهه نه تنها هیچ واگنی به مترو تهران اضافه نشده، بلکه فقط اورهال شده است و واردات واگنهای جدید اتفاق بزرگی خواهد بود، اسفند سال 1403 اولین رام قطار وارد شده وظرف دوسال آینده واگنها تحویل داده خواهند شد.
علوی در مورد ویژگی واردات واگنهای مترو برای مردم تاکید میکند: با ورود واگنهای جدید و اضافه شدن به حمل و نقل ریلی نه تنها زمان رسیدن قطارها کوتاهتر خواهد شد، بلکه کیفیت آنان ارتقاء پیدا کرده و شرایط جابجایی شهروندان بهبود مییابد، بی تردید جهت توسعه حمل و نقل عمومی باید زیرساختها برای عموم مردم و شهروندان فراهم شود.
در ادامه مهدی بابایی عضو دیگر شورای شهر تهران نیز در مورد واردات واگنهای جدید مترو به منظور افزایش رضایت مسافران و بهبود کیفیت حمل و نقل ریلی به نقش اقتصاد میگوید: با واردات بالای 1000 واگن و اضافه شدن آن به حمل و نقل ریلی ظرفیت متروی تهران تا 80 درصد افزایش و بهبود پیدا کرده و حد فاصل رسیدن قطارها به ایستگاه کمتر خواهد شد.
وی ضمن اشاره به انعقاد این قرارداد و بهبود حمل و نقل ریلی، اضافه میکند: در کنار افتتاح ایستگاههای مترو کلیه واگنها اورهال و به خط مترو اضافه شده است، با انعقاد این قرارداد و واردات واگنهای مترو انقلابی در حوزه حمل و نقل ریلی تهران صورت خواهد گرفت.
بابایی با بیان اینکه شهرداری تهران باید تمام تلاش خود را به کار گیرد تا این طرح و برنامه به نتیجه مطلوب برسد، خاطرنشان میکند: با توجه به ساخت نمونه اولیه که مورد تأیید شهرداری تهران بوده است، لذا میطلبد که پیگیریهای لازم برای واردات واگنها صورت بگیرد.
در پایان بابایی تاکید کرد تمام همت مدیریت شهری متمرکز بر واردات واگنهای خریداری شده و اضافه کردن آن به حمل و نقل ریلی است. با توجه به اینکه سیاستهای محوری مدیریت شهری ششم توسعه، حمل و نقل عمومی با رویکرد حمل و نقل پاک است، در همین راستا خرید 2500 اتوبوس داخلی 2500 اتوبوس برقی و 25000 دستگاه تاکسی برقی نیز جزو اقدامات شاخص شهرداری تهران است.
بطور کلی ورود واگنهای جدید به متروی تهران و کمک به بهبود زمانبندی رسیدن قطارها که منجر به افزایش ظرفیت مترو، بهبود کیفیت و خدمات حمل و نقل ریلی و دسترسی به خدمات عمومی بهتر برای شهروندان خواهد شد و در نهایت، پیگیری مستمر و دقیق این برنامه و اهتمام به تحقق زمانبندی تحویل واگنها میتواند نقش مهمی در بهبود حمل و نقل ریلی و ارتقاء خدمات عمومی شهری باشد. به نظر میرسد که؛ شهرداری تهران با انجام این برنامه، بهبودی قابل ملاحظهای در حمل و نقل عمومی شهری ایجاد خواهد کرد.