دبیر اجرایی نمایشگاه «کیش اکسپو» گفت: این نمایشگاه از 29 دی تا 5 بهمن ماه دایر است و همایش افتتاحیه این نمایشگاه در روز 29 ام با حضور مهمانهای ویژه و گروههای هنری برگزار شد و مدیرعاملان و مسئولان مختلف از دستگاهها و شرکتهای مختلف در این همایش حضور داشتند و بسیار باشکوه برگزار شد و پس از آن، بازدید از نمایشگاه را داشتیم.
به گزارش «نقش اقتصاد»، محمدرضا قادری افزود: در روز دوم نمایشگاه؛ هم بازدید داشتیم و هم قبل از شروع نمایشگاه یک مراسم بسیار ویژهای به عنوان افتتاح رسمی نمایشگاه برگزار شد و افراد و مقامهای مختلفی حضور داشتند و مهمترین آنها از نمایندگان مجلس و معاونان وزرا و مدیرعاملهای هلدینگهای بزرگ بودند و نمایشگاه کیش اکسپو تا روز جمعه کار خودش را ادامه میدهد. در بازه زمانی برگزاری نمایشگاه هر روز از ساعت 10 تا ساعت 11 همایشهای بسیار متنوعی داریم که شامل موضوعات جذابی در حوزه سرمایهگذاری در زمینه تجارت به صورت اختصاصی در حیطههای پتروشیمی، دارویی و هم به صورت جغرافیایی در زمینه روابط ایران و آفریقا و کشورهای آسیایی و پنل کرهجنوبی به منظور روابط اقتصادی ایران و کرهجنوبی را داشتیم و پنلهایی متنوع دیگری هم هستند که افراد میتوانند به صورت رایگان در آنها شرکت کرده و از مطالب آنها استفاده کنند.
به گزارش «نقش اقتصاد»، وی درمورد تاثیر تعدد برگزاری نمایشگاهها بر اقتصاد کشور گفت: نمایشگاهها بستر فعالیتهای اقتصادی به منظور گسترش تعاملات در این حوزه هستند و به همین خاطر، هر چقدر ما بتوانیم این نمایشگاهها را تخصصیتر با تنوع بیشتر برگزار کنیم و بتوانیم حجم جامعه مخاطب تخصصی بیشتری را جذب کنیم قطعا بازده بالاتری خواهند داشت و این مسئله که تعداد نمایشگاهها زیاد هستند از یک بعد بسیار خوب است. چون فرصتهای بیشتری در اختیار افراد قرار میگیرد؛ تا جایی که در بازه زمانی کوتاهتر میتوانند این کارها را انجام دهند ولی ایرادی که میتوان به آن وارد کرد این است که تنوع میتواند خیلی به نفع کیفیت برگزاری نمایشگاهها نباشد و عملا فقط نمایشگاهی برگزار میشود؛ بنابراین باید تلاش کرد تا نمایشگاههایی را تعریف کنیم که با کارکرد و برنامهریزی، ساختار آن نمایشگاه مطلوب باشد. به عنوان مثال؛ نمایشگاههای ما در کشور اسم بینالمللی را یدک میکشند ولی حضور کشورهای دیگر در این نمایشگاهها بسیار کمرنگ باشد.
قادری در ادامه گفت: نمایشگاههای ما عمدتا نمایشگاههای تخصصی روی حوزه گروه کالا هستند. مثلا نمایشگاه نفت، پتروشیمی، برق و… که این موضوع بسیار خوبی است ولی در اقتصاد امروز نگاههای چندجانبه و چندوجهی به توسعه اقتصاد یک امر ضروری است و نمیتوان فقط به جهت خریدار و فروشنده بودن اعلام کرد که یک تجارت پایدار و مانا ایجاد میکنیم؛ بنابراین باید به سراغ نمایشگاههایی برویم که بنده در اصطلاح میگویم رویکردی؛ به نحوی که فارغ از گروه کالایی رویکرد توسعه تجارت و سرمایهگذاری داشته باشند و همه ابعاد از جمله مباحث فرهنگی و سیاسی نیز بررسی شوند و زمینههای گسترش تعاملات را ایجاد کنند.
به گزارش «نقش اقتصاد»، وی در ادامه پیرامون اثرگذاری تحریم ها بر اقتصاد کشور افزود: بودن و نبودن تحریم صفر و یک نیست. مثلا فرض کنید که تحریمی وجود نداشته باشد آیا کشوری مثل کشور ایران میتواند و توجیه دارد که با تمام کشورهای دنیا رابطه اقتصادی داشته باشد؟ خیر! چون بسیاری از کشورها از بعد مسافتی دور از کشور ما هستند و توجیهی ندارد که کالای ما با آنها مراوده داشته باشد و علاوه بر این، از لحاظ فرهنگی نزدیکی با آنها نداریم و کالا خریداری ندارد و از طرفی، کشورهایی هم که تحریم شامل آنها نمیشود شاید 7-8 کشور باشند که بالاترین تراکنش را با آنها داریم. پس این نگاه که بگوییم به خاطر شرایط تحریم نمیتوان کاری کرد به نظر نگاه تخصصی در حوزه نیست و باید ما ببینیم دنبال چه چیزی هستیم و برای آن برنامهریزی کنیم و فارغ از این مسئله، در چنین شرایطی که تحریم وجود دارد آیا همه کشورها با ایران قطع رابطه کردهاند؟ قطعا اینطور نیست و ما این فضا را داریم که بتوانیم با کشورهایی که با آنها تعاملات داریم و علاقهمند هستند همکاری بیشتری داشته باشیم.
محمدرضا قادری در ادامه گفت و گو با «نقش اقتصاد» هدف از برگزاری نمایشگاه کیش اکسپو را گسترش روابط با کشورهایی که پتانسیل همکاری دارند دانست و ادامه داد: به طور مثال حوزه آفریقا فرصت بزرگی برای همه ما ایجاد میکند ولی چقدر در آفریقا کار کردهایم؟ کشورهای همسایه ایران بعضا فرصت بزرگی دارند. چقدر از این فرصتها استفاده میشود؟ میتوانیم از این فرصتها استفاده کنیم و ظرفیتها را افزایش دهیم. چون کشورهایی هستند که به نوعی روابط دیپلماتیکشان تغییر کرده است و در نتیجه، میتوانیم از فرصتهای اقتصادی آنها استفاده کنیم و اجازه ندهیم تا این فرصتها ازدست بروند.
از تمام ایرانیان عزیز درخواست میکنم که اگر تمایل دارند تا شاهد رشد اقتصادی کشورشان باشند تمام تلاش خود را کنند و با همه امکانات در نمایشگاهها حاضر شوند و به صورت تخصصی ورود پیدا کنند و از فرصتهای ایجاد شده استفاده کنند. چون باز شدن این دریچهها آسان و ارزان نیست و فرهنگ سنتی بدبینی آینده روابط اقتصادی را کنار بگذارند.