نماد سایت نقش اقتصاد آنلاین

بهره برداری از فاز نخست خط 3 متروی مشهد؛ قطار ساخت ایران، به مشهدالرضا رسید

در روزهایی که رسانه های جهان درگیر پوشش تحولات سیاسی و اقتصادی هستند، در ایران پروژهایی آرام، عظیم و بی سابقه افتتاح می شود، پروژه هایی که مسیر آن از دل صنعت به قلب معنویت می رسد یکی از آن پروژه ها، فاز نخست خط ۳ متروی مشهد است که توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص)، به شبکه حمل و نقل متصل شده است.

به گزارش نقش اقتصاد آنلاین، فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد به طول ۶.۵ کیلومتر، با سه ایستگاه اصلی «ترمینال»، «باب الجواد(ع)» و «شهدا» به همت قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) افتتاح شد؛ پروژهای که نه فقط یک دستاورد مهندسی، بلکه یک دستاورد اجتماعی، زیارتی و افتخار ملی محسوب می شود.

قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) با اجرای فاز اول خط ۳ مترو مشهد، طولانی ترین خط زیارتی ایران را با تکیه بر تجهیزات ایرانی و مهندسی داخلی به بهره برداری برساند؛ پروژه ای که اتصال ترمینال، فرودگاه و حاشیه نشینی را به حرم امام رضا(ع) محقق کرده است.

بر اساس این گزارش قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) در حوزه مترو، با اجرای بیش از ۱۲ پروژه فعال مترویی در ۸ کلانشهر، از جمله تهران، شیراز، تبریز، قم، اسلامشهر، پرند و مشهد، با ساخت ۲۵۰ کیلومتر خط مترو و بهرهبرداری از ۴۵ ایستگاه، در ردیف بزرگترین سازندگان حمل و نقل ریلی خاورمیانه قرار گرفته است.

در حال حاضر خط ۳ متروی مشهد با طول ۲۸.۵ کیلومتر و ۲۴ ایستگاه، طولانی ترین خط ریلی شهری مشهد است. این خط از شمالغرب (قاسمآباد) آغاز و به جنوبشرق شهرک ابوذر ختم می شود. دو ایستگاه کلیدی در مجاورت حرم مطهر امام رضا(ع)، یعنی ایستگاه «باب الجواد(ع)» و «شهدا»، این مسیر را به مهمترین محور زیارتی ریلی کشور تبدیل کرده است.

در ایستگاه شهدا، این خط با خطوط ۲ و ۴ و در ایستگاه بسیج با خط ۱ تقاطع دارد. بنابراین فرودگاه، پایانه مسافربری و راه آهن به طور مستقیم به حرم مطهر متصل می شوند؛ رویایی که حالا محقق شده است.

حجم عملیاتی این پروژه عبارت است از۱۱۲۲ هزار متر مکعب خاکبرداری،۳۶ هزار تن آرماتوربندی،۳۴۵ هزار متر مکعب بتن ریزی،۱۳۱۸ تن ریل گذاری (حدود ۲۴ کیلومتر) ،استفاده از ۱۸۵۰۰ قطعه تراورس، اجرای روسازی ۶ کیلومتر در ۶ ماه (بیسابقه در کشور) و دستیابی به رکورد بتن ریزی ۳۰۰ متر طول اسلب در روز.

همچنین این خط دارای ایستگاه هایی با ویژگی طراحی نمادین بر پایه معماری ایرانی و مفاهیم شهدایی است ایستگاه  شهدا در عمیق ترین متروی  مشهد با ۴۵ متر زیر تراز آبهای زیر زمینی ، بزرگترین ایستگاه جزیره های  دوقلوی کشور  و ایستگاه باب الجواد(ع) با  چهار طبقه، نزدیکترین ایستگاه به حرم با طراحی متأثر از گنبد مطهر است.

لازم به توضیح است که قرارگاه خاتم موفق شد ۸۰ درصد تجهیزات مترویی این پروژه را از تولیدکنندگان داخلی تأمین کند. از ریل ملی تا پله برقی های سخت کار، سیستمهای سیگنالینگ و AFC، تمام این تجهیزات توسط متخصصان ایرانی طراحی، نصب و راه اندازی شده است و برای نخستین بار، تمام مراحل مهندسی تجهیزات اعم از طراحی، تست، نقشه کشی و راه اندازی توسط نخبگان ایرانی به صورت ۱۰۰ درصد بومی انجام شده است.

آنچه این پروژه را از دیگر پروژه ها در صنعت حمل و نقل شهری مشهد متمایز کزده است علاوه بر عمق و طولانی بودن آن  اهمیت محور ریلی زیارتی کشور و اتصال پایانه ها و فرودگاه  و حواشی شهر به مرکز است.

ویژگی های دیگر در ساخت  این خط ریلی، طراحی متناسب با فضای معنوی این شهر،استفاده از TBM و حفاری مدرن داخلی، سرعت عملیات ،تمرکز بر حمایت تولید ملی و استفاده از توان تخصصی جوانان ایرانی است.

خروج از نسخه موبایل