به گزارش مسعود حیدری خبرنگار روزنامه نقش اقتصاد در قم : برنامه بازدید خبرنگاران از پروژه فرودگاه بینالمللی قم روز نهم آذر با حضور علیرضا ماندی، مشاور استاندار و مدیر پروژه، محمد اطهری، مدیرکل بنیاد مسکن استان و پیمانکار طرح، و فرشاد خوشنویسان، مدیرعامل بخش صنعتی سلفچگان و کارفرما برگزار شد.
علیرضا ماندی در این بازدید با اشاره به آغاز دوباره پروژه در سال ۱۴۰۴ گفت مساحت کل فرودگاه ۲ هزار و ۶۵۰ هکتار است و زیرسازی باند و تاکسی هر کدام به طول ۴ هزار و ۱۰۰ متر طراحی شدهاند. او یادآور شد که مطالعات امکانسنجی این طرح از سال ۱۳۸۶ آغاز و در نهایت منطقه طرلاب بهعنوان بهترین گزینه برای احداث فرودگاه انتخاب شد.
وی افزود این پروژه از سال ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۳ ادامه داشت اما پس از آن متوقف شد و همین توقف خسارات زیادی به همراه داشت. با این حال، در سال ۱۴۰۳ پروژه دوباره فعال شد و اکنون یکی از اولویتهای اصلی استان محسوب میشود.» به گفتهی ماندی، ترمینالی با زیربنای ۳۰ هزار متر مربع طراحی شده و موقعیت جغرافیایی قم، نزدیکی به راهآهن و مسیرهای دسترسی جادهای، مزیتهای ویژهای برای این فرودگاه ایجاد کرده است.
فرشاد خوشنویسان، مدیرعامل بخش صنعتی سلفچگان نیز در این بازدید گف قم تنها استان کشور بدون فرودگاه است و این در شأن استان نیست. اهمیت این پروژه حتی در جریان جنگ ۱۲ روزه آشکار شد و پس از آن با جدیت بیشتری ادامه یافت او تأکید کرد که بخش گردشگری از پروژه فرودگاه جدا شده و تمرکز اصلی بر تکمیل زیرساختهای هوایی است.
در ادامه، محمد اطهری، مدیرکل بنیاد مسکن و پیمانکار پروژه، با اشاره به حجم عملیات عمرانی گفت حدود دو میلیون و ۳۰۰ هزار متر مکعب خاکبرداری در این سایت انجام میشود که شامل ۹۰۰ هزار متر مکعب عملیات خاکی و ۱۰۰ هزار متر مکعب اجرای بیس است.
وی افزود مدت زمان پیشبینیشده برای بهرهبرداری از باند فرودگاه ۱۸ ماه است و امیدواریم با همکاری مدیران استانی این بخش از پروژه در موعد مقرر به سرانجام برسد.




