چالش جدی صنعت خودرو

0
128

احمد فرهادی روزنامه نگار: روند صعودی قیمت خودرو همزمان با سال نو شتاب بیشتری گرفته است. مردم هر روز شاهد درج قیمت های جدیدی در بازار هستند! به نوعی که روز نوزدهم فروردین ماه 1403 قیمت 207 پاناروما به مرز 1 میلیارد و 100 رسید و خودروی اطلس از مرز 600 میلیون تومان عبور کرد!

بیاد دارم که مهندس میرخانی در کتاب خاطراتش «مرغابی وحشی» سعی داشت با آمار و اطلاعات مختلف ثابت کند که حمایت دولت از صنعت خودرو تابعی از درآمدهای نفتی دولت است؛ بدین معنا که با بسط درآمد نفتی؛ دولت ها به صورت دست و دل باز به دنبال واردات خودرو می روند و با قبض این درآمد به حمایت از داخلی سازی صنعت روی می آورند. هر چه بود با اتخاذ چنین راهبردی دولت توانسته بود تا چند دهه وضعیت بازار خودرو را به نوعی اداره کند که مردم قادر باشند با پس انداز حداقلی و با تسهیلات خودروسازان «لیزینگ» و یا با استفاده از تسهیلات بانکی؛ به آسانی و در حداقل ترین شکل به یک خودروی وطنی دست بیابند.

اما امروزه آنچه دست یافتنی بود، به آرزویی محال بدل شده است! وضع به گونه ای است که نه «گفتار درمانی هایی» مدیران داعیه دار چاره ساز است و نه وعده و وعید این و آن!

اگر چه کارشناسان از «سرکوب قیمت» و «قیمت گذاری دستوری» به عنوان عوامل اصلی ایجاد چنین فضایی نام می برند؛ اما نباید عامل بسیار مهم دیگری را دور از چشم گذاشت؛ «قطع ارتباطات بین المللی صنعت خودرو»؛ بنا به آمار موجود بعد از سال 97 و با خروج شرکای خارجی تولید خودروسازان با افت بالایی همراه شد. این روزها تقاضا سنگین برای خودرو به عنوان کالای سرمایه ای و ناترازی عرضه این کالا؛ عرصه خوبی برای تاخت و تاز اسب چموش قیمت خودرو در بازار فراهم کرده است.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید