چشم انداز نرخ ارز در بازار

0
27

فردین آقابزرگی تحلیلگر بازار سرمایه: بازارها همواره تحت تأثیر فضاهای سیاسی هستند، همان طور که بورس هم در حال حاضر اثرات منفی گرفته است. بنابراین به دلیل پیش بینی کاهش ارزش پول و پیش بینی وضعیت نامساعدتر در حوزه اقتصاد طبیعتاً نرخ ارزها روند صعودی‌تر پیدا می‌کند.

موضوع واقعی تأثیر طبیعی این ریسک‌های سیستماتیک در بازارهاست و نمی‌توان نام آن را هیجان گذاشت، این قاعده‌ای است که به صورت کلی اثر خود را بر تمام بازارها می‌گذارد. دلار از 55 هزار تومان تا کانال 65 هزار تومان، حدود 10 هزار تومان افزایش پیدا کرده، همان طور که بورس مرتب روندی نزولی را طی می‌کند.

از طرفی سوداگران به هرحال در بازارهای متفاوت نقش اساسی دارند اما بازاری را می‌توان ادعا کرد به سمت کارایی حرکت می‌کند؛ چه بازار ارز چه بورس، که ابزارهای لازم برای پوشش ریسک نوسان قیمت و همچنین مارکت میکرها که شکل اصولی‌تر و آکادمیک سفته بازان و سوداگران هستند، در آن حضور داشته باشند.در مورد ارز ما یک بازار به اصطلاح غیرقانونی هم داریم که نرخ ارز در بازار آزاد مبتنی بر نرخ درهم یا سایر ارزها در اطراف کشور مثل دبی، هرات و … تعیین می‌شود. در وضعیت فعلی با توجه به عدم استفاده از ابزارهایی که در بازار ارز وجو دارد که در دنیا هم معمول هست و همچنین خالی بودن صندوق بانک مرکزی که نقش پر رنگی در این خصوص دارد، سوداگران به راحتی می‌توانند اثرات خاص خود را در بازار به جای بگذارند.

اما پیرامون نرخ منطقی ارز باید گفت این نرخ در درجه نخست بسته به میزان عرضه و تقاضاست. در درجه دوم متغیرهای کلان اقتصادی چون نرخ تورم، نرخ رشد اقتصادی، حجم نقدینگی، نرخ رشد حجم نقدینگی و … حرف اول را می‌زنند. در حال حاضر با توجه به عدم تطبیق رشد اقتصادی و حجم نقدینگی که تقریباً بر خلاف یکدیگر در حرکت هستند، طبیعی است که قدرت پول ملی ما حداقل به میزان تورم طی یک سال می‌بایست تأثیر بپذیرد. به این معنی که ابتدای سال اگر 50 هزار تومان بودیم با حداقل 40 درصد تورم قطعاً به سمت 70 هزار تومان حرکت خواهیم کرد.

از آنجایی که نرخ ارز مبتنی بر مولفه‌های اقتصادی رو به صعود تا آستانه 70 هزار تومان باید باشد تا انتهای سال و نرخ سکه که اکنون حدوداً در کانال 49 میلیون تومان قرار دارد امکان کاهش قیمت طلا و سکه بسیار ضعیف هست و می‌توان پیش بینی کرد روند سکه و طلا هم مثل بازار ارز روندی صعودی است.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید