چهارشنبه, ۱۴ آبان ۱۴۰۴ - ۱۰:۴۰:۳۷
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
نقش اقتصاد آنلاین
  • صفحه اصلی
  • اقتصادی
    • اقتصاد کلان
    • بازار
    • خودرو
    • مسکن
    • بورس
    • انرژی
    • بانک و بیمه
    • صمت
  • ایران و جهان
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • گردشگری
  • ورزشی
  • کافه کتاب
  • طنز
  • صفحه اصلی
  • اقتصادی
    • اقتصاد کلان
    • بازار
    • خودرو
    • مسکن
    • بورس
    • انرژی
    • بانک و بیمه
    • صمت
  • ایران و جهان
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • گردشگری
  • ورزشی
  • کافه کتاب
  • طنز
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
نقش اقتصاد آنلاین
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
خانه آخرین اخبار

خودروسازان با ارز چه کردند؟

۱۳ مرداد ۱۴۰۴
در آخرین اخبار, اسلایدر اصلی, اقتصاد کلان, اقتصادی, خودرو
زمان مطالعه:1 دقیقه
0 0
0

صنعت خودروسازی باوجود آنکه درسال‌های اخیر بیشترین ارز کشور را گرفت، اما درعمل نتیجه‌ای جز زیان انباشته، تولید محصولات بی کیفیت و درنهایت تبدیل به مونتاژکارشدن نداشت؛ این درحالی است که باید مشخص شود این همه ارز اختصاص داده شده به این صنعت درکجا صرف شده و چه دستاورد مثبتی داشته است؟

بر اساس آمار ارائه‌شده از سوی وزارت صمت، در سال ۱۴۰۲ صنعت خودرو هشت میلیارد دلار ارز دریافت کرده که بیشترین میزان آن صرف خرید و واردات قطعات خودرو شده است. همچنین در سال ۱۴۰۳، میزان ارز بری این صنعت به ۱۱ میلیارد و ۳۶۸ میلیون دلار رسیده است و اما از ابتدای سال جاری تا ۶ خرداد ماه ۱۴۰۴ میزان کل تامین ارز صنایع مبلغ ۶ میلیارد و ۶۶۷ میلیون دلار تعیین شد که میزان ارز تأمینی برای گروه‌های «صنایع حمل و نقل و خودرو» ۱ میلیارد و ۷۵۳ میلیون دلارتعیین شد.

در میان صنایع خودروسازی، مدیران خودرو با سهم ۱۳ درصدی، در رتبه نخست دریافت ارز قرار دارد و پس از این شرکت، کرمان موتور با سهم ۹.۶۵ درصدی رتبه دوم را در اختیار گرفته است، حال سوال اساسی این است که چرا با وجود تخصیص این میزان ارز، مشکلات بازار خودرو حل نشده باقی مانده  و به جای اینکه ارز‌های دریافتی هزینه تحقیق و توسعه خودروسازان داخلی شود تا محصول باکیفیت‌تر ارائه کنند بیشتر صرف مونتاژ شد.

کیفیت پایین محصولات با وجود پیشرفت‌های جهانی یکی دیگر از انتقادات مهمی است که به این صنعت وارد است ؛ درحالی که خودرو‌های تولید داخل در زمینه ایمنی، کیفیت قطعات و مصرف سوخت، استاندار‌های لازم را ندارند و این امر به نارضایتی گسترده مردم منجرشده است. 

از سوی دیگر، با انحصار دو خودروساز بزرگ (ایران‌خودرو و سایپا)، مصرف‌کننده حق انتخاب زیادی ندارد و مجبور به خرید محصولات با کیفیت پایین و قیمت بالا است که این وضعیت، سود دلالان را افزایش داده و به ضرر مصرف کننده تمام می‌شود؛ این درحالی است که عدم ارتباط با خودروسازان جهانی، خطوط تولید و دانش فنی این صنعت را دچار عقب ماندگی کرده است. 

زیان انباشته هر روز بیشتر از دیروز

زیان انباشته خودروسازان داخلی حتی زیر سایه حمایت‌های مالی و تسهیلات دولتی هم مشکلی از خودروسازان حل نکرد و خودروسازان به جای سودآوری ضرر بیشتری بازتولید می کنند؛ به طوری که آمار‌ها نشان می‌دهد که زیان انباشته دو شرکت بزرگ خودروسازی تا سال گذشته به حدود ۲۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده است و طرح‌های فروش پی درپی هردو خودروساز هم به دلیل نزدیک شدن قیمت بازار و کارخانه و عدم کیفیت مناسب، مورد استقبال مردم قرار نگرفته است و از این محل هم موفق به حل زیان انباشته خود نشده اند.  

تا جایی که خودروسازان برای جبران این زیان، بخشی از ارز دریافتی را به جای صرف در تولید، در بازار آزاد به فروش می‌رسانند تا زیان خود را کاهش دهند درحالیکه باید بخشی از این ارز صرف افزایش کیفیت، تحقیق و توسعه و به‌روزرسانی خطوط تولید می‌شود، اما برعکس درجهت کاهش هزینه‌ها مانند استفاده از قطعات ارزان‌تر می‌شود تا زیان خود را کمتر کند.

تولید زیر سایه انحصار کامل 

البته دو شرکت بزرگ خودروسازان از آنجایی که بیش از ۹۰ درصد سهم بازار خودرو را در اختیار دارند رقابت را از بین برده و به خودروسازان اجازه می‌دهد بدون توجه به کیفیت و نارضایتی مشتری، به تولیدات بی کیفیت خود ادامه دهند. البته این حجم از حمایت‌های مالی و تسهیلات دولت به جای تقویت رقابت‌پذیری، به تداوم این وضعیت ناکارآمد دامن زده است.

نگاهی به کارنامه خودروسازان بزرگ از جمله سایپا و ایران خودرو نشان می دهد که باوجود دریافت حجم زیادی از ارز کشور اما به جای اینکه به نوآوری و ارتقای محصولات خودروسازان منتج شود اما بخش زیادی از این ارز صرف واردات قطعاتی که در داخل تولید نمی‌شوند یا کیفیت مناسبی ندارند شده است و بخشی دیگر از آن به دلیل زیان‌ده بودن تولید، جهت پوشش هزینه‌ها و جلوگیری از ورشکستگی کامل شرکت‌ها به کار گرفته شده است ؛ البته ساختار بزرگ و  ناکارآمد این شرکت ها، هزینه‌های بالایی را به آنها تحمیل می‌کند که این هزینه‌ها نیز با منابع مالی و ارز دولتی پوشش داده می‌شوند.

دراین میان، برخی‌ها شائبه ها از احتمال ذی‌نفع بودن اتابک وزیرصمت را در صنعت خودرو محتمل دانسته و معتقدند که برخی اشخاص و گروه‌ها به خاطر اصرار بر عدم تغییر ساختار، ذی‌نفعان قدرتمند، لابی‌گری‌ها مانع خصوصی‌سازی واقعی، آزادسازی واردات و ایجاد رقابت دربازار خودرو شده‌اند ؛ چرا که این گروه‌ها از وضع موجود سود می‌برند و هرگونه اصلاحات ساختاری که منافع آنها را تهدید کند، با مقاومت رو‌به‌رو می‌شوند.

به طورمثال، شکایت ایران‌خودرو از دولت نیز نشان‌دهنده عمق مشکلات این صنعت است. به طوری که خودروسازان دولت را مقصر اصلی در زیان‌دهی خود می‌دانند و معتقدند قیمت‌گذاری دستوری و سیاست‌های مداخله‌جویانه، عامل اصلی مشکلات است؛ درحالیکه بسیاری از کارشناسان مشکل را در ناکارآمدی خودروسازان، مدیریت ضعیف و عدم شفافیت می‌دانند. 

مشکل اصلی صنعت خودروسازی ایران، نه کمبود منابع مالی و ارز، بلکه ساختار نادرست اقتصادی، فقدان رقابت و استمرار انحصار خودروسازان داخلی است که باعث شده این صنعت به جای رشد و توسعه، با زیان انباشته و نارضایتی مردم مواجه شود و بیشتر به مونتاژکار تبدیل شوند تا تولیدکننده.

 

پست های مرتبط

عراقچی: مذاکره با آمریکا اگر در کار باشد فقط درباره پرونده هسته‌ای است

صابر کاظمی درگذشت

قیمت جدید طلا و سکه ۱۴ آبان‌ماه ۱۴۰۴

مطلب قبلی

واحد پول خرد به «قِران» تغییر می‌کند

مطلب بعدی

قیمت دلار، یورو و سایر ارزها ۱۳ مردادماه ۱۴۰۴

روزنامه نقش اقتصاد

روزنامه نقش اقتصاد

مطالب بیشتر

آخرین اخبار

عراقچی: مذاکره با آمریکا اگر در کار باشد فقط درباره پرونده هسته‌ای است

۱۴ آبان ۱۴۰۴
آخرین اخبار

صابر کاظمی درگذشت

۱۴ آبان ۱۴۰۴
آخرین اخبار

قیمت جدید طلا و سکه ۱۴ آبان‌ماه ۱۴۰۴

۱۴ آبان ۱۴۰۴
مطلب بعدی
قیمت دلار و ارز

قیمت دلار، یورو و سایر ارزها ۱۳ مردادماه ۱۴۰۴

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار روز

عراقچی: مذاکره با آمریکا اگر در کار باشد فقط درباره پرونده هسته‌ای است

صابر کاظمی درگذشت

قیمت جدید طلا و سکه ۱۴ آبان‌ماه ۱۴۰۴

قیمت دلار، یورو و سایر ارزها امروز ۱۴ آبان

قیمت جهانی نفت امروز 14 آبان 1404

رویای جمع‌آوری ۹۰ درصد از گازهای مشعل تا 2 سال آینده محقق می‌شود؟

قیمت خودرو امروز 14 آبان 1404 / بازار خودرو در سراشیبی قیمت + جدول

قیمت دلار توافقی امروز چهارشنبه 14 آبان 1404 / حواله دلار افت کرد

هیوندای توسان در ایران هم‌قیمت تسلا شد!

در گفتگوی «نقش اقتصاد» با کارشناسان مطرح شد: بن‌بست  صنعت خودرو در سایه انحصار و بی‌ثباتی ارزی

قبلی بعدی

آخرین اخبار اقتصادی

قیمت جدید طلا و سکه ۱۴ آبان‌ماه ۱۴۰۴

قیمت دلار، یورو و سایر ارزها امروز ۱۴ آبان

قیمت جهانی نفت امروز 14 آبان 1404

رویای جمع‌آوری ۹۰ درصد از گازهای مشعل تا 2 سال آینده محقق می‌شود؟

قیمت خودرو امروز 14 آبان 1404 / بازار خودرو در سراشیبی قیمت + جدول

قیمت دلار توافقی امروز چهارشنبه 14 آبان 1404 / حواله دلار افت کرد

هیوندای توسان در ایران هم‌قیمت تسلا شد!

در گفتگوی «نقش اقتصاد» با کارشناسان مطرح شد: بن‌بست  صنعت خودرو در سایه انحصار و بی‌ثباتی ارزی

«نقش اقتصاد »  از شمارش معکوس خشکی سدهای البرز و تهران گزارش می‌دهد: پایتخت در وضعیت قرمزِ آبی

گمانه زنی از پیشنهاد بنزین چند نرخی برای سال آینده؛ سناریوهای نرخ بنزین در سال 1405

قبلی بعدی

گزارش ویژه

«نقش اقتصاد »  از شمارش معکوس خشکی سدهای البرز و تهران گزارش می‌دهد: پایتخت در وضعیت قرمزِ آبی

«نقش اقتصاد» ازتبعات افزایش قیمت محصولات دو خودروساز بزرگ گزارش می‌دهد: بازار خودرو در بن‌بست  رکود  و گرانی

«نقش اقتصاد» از رکوردشکنی بورس در سایه رکود بازارهای رقیب گزارش می‌دهد: بازار سهام در کمین  نقدینگی پایدار

«نقش اقتصاد» از هزینه‌های سنگین کفن و دفن در ایران گزارش می‌دهد: تورم، گریبانگیر آرامش پس از مرگ!

«نقش اقتصاد» از دود شدن سرمایه‌های مردم در طرح نهضت ملی مسکن گزارش می‌دهد: کلاه گشاد نهضت ملی مسکن بر سر مردم

«نقش اقتصاد» از افزایش  شکاف درآمدی در ایران گزارش می دهد: تشدید فقر با بحران آب

«نقش اقتصاد » فرصت های نهفته اقتصادی ایران را بررسی کرد: نجات در همسایگی

«نقش اقتصاد» از  سه ستون اصلی ثروت‌آفرینی در اقتصاد گزارش می دهد: سرمایه‌گذاران قصه‌گو!

«نقش اقتصاد» از پیامدهای تغییر بافت جنگلی گیلان به مناطق مسکونی گزارش می‌دهد: بهشت سبز در محاصره  سونامی ویلاسازی

«نقش اقتصاد » یکی از عوامل مهم رفتار سرمایه‌گذاران خرد در بازار را بررسی کرد: جریان سازی گمراه کننده اینفلوئنسرها

قبلی بعدی

گفت و گو

عضو کمیسیون صنعت و معدن مجلس در گفتگو با «نقش اقتصاد» مطر ح کرد: تولید ملی در تنگنای سیاست های اقتصادی ناکارآمد

دبیر اول کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «نقش اقتصاد»  مطرح کرد: تاب‌آوری اقتصاد ایران در مرز فروپاشی

عضو کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با «نقش اقتصاد» مطرح کرد:  انباشت بیش از 850 هزار پرونده  تسهیلات نهضت ملی در بانک‌ها

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اصل 90 مجلس در گفتگو با «نقش اقتصاد»: هزینه‌های سرسام‌آور انتقال آب، لقمه‌ای بزرگ‌تر از دهان اقتصاد

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس در گفتگو با «نقش اقتصاد» مطرح کرد : تولید ملی زیر تیغ بروکراسی

نایب‌رئیس کمیسیون حکمرانی در اتاق تهران در گفتگو با «نقش اقتصاد» مطرح کرد: اقتصاد ایران در تنگنای سیاست‌زدگی

در گفتگو با کارشناسان چشم انداز بازارهای مالی در ایران بررسی شد:ترمز افزایش قیمت دلار زیر چرخ تورم

در گفتگوی«  نقش اقتصاد»با عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران بررسی شد: اقتصاد سلامت ایران در نقطه بحران

درگفتگوی «نقش اقتصاد» با رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه مطرح شد: فرصت سوزی در تجارت با روس ها

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفتگو با «نقش اقتصاد» مطرح کرد: سلامت خانوارها زیر تیغ ناکارآمدی و کوتاهی بعضی نهادها

قبلی بعدی
نقش اقتصاد آنلاین

پایگاه تحلیلی – خبری نقش اقتصاد آنلاین از سال 1395 فعالیت خود را آغاز کرده و همواره در جهت اطلاع رسانی در حوزه های مختلف بالاخص بخش اقتصادی در تلاش است.

دسترسی سریع

  • قیمت طلا و سکه
  • قیمت دلار و ارز
  • قیمت خودرو
  • استعلام کارت سوخت
  • استعلام خلافی خودرو
  • درباره ما
  • تماس با ما

مجوزها

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

ورود
RSS
Follow by Email
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • اقتصادی
    • اقتصاد کلان
    • بازار
    • خودرو
    • مسکن
    • بورس
    • انرژی
    • بانک و بیمه
    • صمت
  • ایران و جهان
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • گردشگری
  • ورزشی
  • کافه کتاب
  • طنز

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

به نسخه موبایل بروید