شروط توسعه خودروهای برقی

0
96

اعظم السادات هراتی روزنامه نگار: یک کارشناس و تحلیلگر صنعت خودروسازی در خصوص خودروی برقی و آیندهٔ صنعت خودرو در ایران، گفت: در مورد خودروی برقی و آیندهٔ صنعت خودرو در ایران باید ببینیم خودروی برقی در چه جایگاهی قرار میگیرد، در حال حاضر کشورهای اروپایی و آمریکایی و همچنین کشورهای جهان اول نزدیک به 10 سال است که بر روی خودروهای برقی کار میکنند، در این بیش از یک دهه در کشورهایی مانند انگلیس، آلمان و فرانسه تقریباً 12 الی 13 درصد سهم بازارشان خودروی برقی است که بیش از یک دهه بر روی آن کار میکنند و زیر ساختهایی ایجاد کردند و همچنین تنوع بِرندها را دارند و انواع خودروهای برقی در بازارهایشان عرضه میشود، بنابراین تا حدودی زیرساختها شکل گرفته و مباحث فرهنگی آن هم صورت گرفته است.

بابک صدرایی در گفت و گو با «نقش اقتصاد» ادامه داد: خودروهای برقی در کشورهایی مانند انگلیس و آلمان 12 الی 13 درصد سهم بازار را به خود اختصاص داده‌اند، در حالی‌که این مقدار در آمریکا 9 الی 10 درصد سهم بازار است یعنی در آمریکا این سهم بازار در آمریکا نسبت به اروپا پایین‌تر است، چرا که هنوز مردم با اما و اگرها و بدبینی‌هایی نسبت به خودروی برقی دارند، این‌که خودروی برقی در بسیاری از کشورها مانند چین و حتی اروپا، دولت یارانه می‌دهد چرا که قیمت تمام‌شدهٔ آن به دلیل هزینهٔ باتری از خودروی بنزینی گران‌تر است.

این کارشناس و تحلیل‌گر صنعت خودروسازی، افزود: این‌که ما تصمیم بگیریم در مدت زمان کوتاهی تولید خودروی بنزینی را کنار بگذاریم و به جای این‌که قطعات مورد نیاز خودروی برقی را تولید کنیم این بیشتر شبیه رؤیا است، اگر خودروی برقی در ایران بخواهد 15 تا 20 درصد سهم بازار را بگیرد چنانچه همین حالا شروع کنیم و زیرساخت‌های فرهنگی آن را انجام دهیم زمانی حدود 15 سال برای اتمام این پروژه نیاز داریم تا بتوانیم 15 درصد سهم بازار را به خودروهای برقی اختصاص دهیم، بنابراین تولید خودروی برقی یک پروژهٔ زمان‌بر و طولانی است که نمی‌توان در این فاصله خودروی بنزینی را کنار گذاشت و صرفاً زمان و انرژی را روی تولید خودروی برقی بگذاریم که این یک ورشکستگی بزرگ در صنعت خودروسازی و همچنین قطعه‌سازی ما است.

صدرایی خاطرنشان کرد: در حال حاضر چین بزرگترین سرمایه‌گذار و تولیدکنندهٔ خودروی برقی است و حدود بیست درصد از سهم بازار خود را به خودروی برقی اختصاص داده است، و از یک دههٔ گذشته بیشترین سرمایه‌گذاری را چه به لحاظ تولید و چه به لحاظ تکنولوژی روی خودروهای برقی انجام داد و می‌توان کشور چین را سردمدار خودروهای برقی خواند.

وی گفت: پروژهٔ تولید خودروهای برقی را باید به صورت موازی رو به جلو پیش ببریم، به طور مثال خودروی بنزینی را در تولید خودروهای پی دی در دستور کار قرار دهیم، با مصرف سوخت کمتر و موتور بهینه شده‌تر، همچنین استانداردهای تکنولوژیکی بالا در حد استانداردهای اروپایی که فرهنگ‌سازی سلام برنامه‌ریزی برای تولید خودروهای برقی را گام به گام به جلو ببریم و با یک اقدام موازی به مرحله‌ای برسیم که خودروی برقی در کشور به لحاظ قیمتی، توان تولید و واردات و همچنین زیرساخت‌های فرهنگی، جا افتاده شود.

این کارشناس صنعت خودروسازی اضافه کرد: نکتهٔ مهمی که خودروهای برقی با آن درگیر هستند این است که هنوز نکات بسیار گنگی در مورد آن‌ها در دنیا وجود دارد که صنعتگران در حال تحقیق روی آن هستند و باید عملکرد آن بهبود یابد، از جمله مدت پیمایش شارژ باتری و غیره تا دغدغه‌ها و نگرانی‌های اینچنینی کاسته شود، این تغییر یک الگوی مصرف و تغییر یک نگرش مصرف است.

این کارشناس صنعت خودروسازی اضافه کرد: نکتهٔ مهمی که خودروهای برقی با آن درگیر هستند این است که هنوز نکات بسیار گنگی در مورد آن‌ها در دنیا وجود دارد که صنعتگران در حال تحقیق روی آن هستند و باید عملکرد آن بهبود یابد، از جمله مدت پیمایش شارژ باتری و غیره تا دغدغه‌ها و نگرانی‌های اینچنینی کاسته شود، این تغییر یک الگوی مصرف و تغییر یک نگرش مصرف است، چرا که تصمیم به ساخت یک خودروی جدید آن هم برای اولین بار و با یک نگرش مصرف و تکنولوژی‌های جدید در حال تغییر است، و آن اِلِمان تکنولوژی که به قوای محرکه مربوط می‌شود معمولاً سخت‌ترین پذیرش و بیشترین ریسک را برای خریدار دارد، به اعتقاد من جای آن دارد که با یک برنامه‌ریزی دقیق تا گام به گام به تولید این خودرو نزدیک شویم و همچنین مشکلات تولید آن را برطرف کنیم.صدرایی بیان داشت: در خصوص خودروهای برقی در آینده، توسعه‌های فراوانی در حال شکل‌گیری در عرصهٔ جهانی است، بنابراین چون ما نمی‌توانیم به سرعت این خودروها را تولید کنیم بهتر است صبر کنیم تا آزمون و خطاها در بازارهای جهانی صورت بگیرد تا ما بتوانیم از آن نتایج حداقل استفادهٔ بهتری داشته باشیم. و بتوانیم با کشوری همچون چین که در این زمینه سردمدار هستند و ما هم روابط اقتصادی و سیاسی خوبی با آن‌ها داریم، چندین پلتفرم خودروی برقی را خریداری کنیم و آن را توسعه و ارتقاء دهیم تا بتوانیم در زمینهٔ خودروهای برقی با قدرت بیشتری وارد میدان شویم.

 

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید