• حساب کاربری
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • RSS سایت
دوشنبه, ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۱۶:۳۹:۱۷
نقش اقتصاد آنلاین
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصاد کلان
  • انرژی
  • بورس
  • بانک و بیمه
  • صمت
  • خودرو
  • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • بیشتر
    • گردشگری
    • ورزشی
    • کافه کتاب
    • طنز
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصاد کلان
  • انرژی
  • بورس
  • بانک و بیمه
  • صمت
  • خودرو
  • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • بیشتر
    • گردشگری
    • ورزشی
    • کافه کتاب
    • طنز
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
نقش اقتصاد آنلاین
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
خانه آخرین اخبار

«فَست فشنِ» فرهنگی و جمعیتی که نالان است!

۴ مهر ۱۴۰۳
در آخرین اخبار, اقتصاد کلان, جامعه, یادداشت
زمان مطالعه:1 دقیقه
0 0
0

نرگس رجایی روزنامه نگار: فست فشن «fast fashion» یا مد سریع، اصطلاحی است که در صنعت مد و لباس کاربرد دارد و به آن دسته از برندها در صنعت لباس گفته می شود که سریع مد می شوند و سریع هم از مد می افتند.

ویژگی این برندها سرعت در تولید، پایین آوردن کیفیت، ارزان بودن و بالا بردن فروش است و به همان سرعتی که تولید می شوند به همان سرعت از چرخه تولید خارج شده و بعضا نمونه فیک از مدل های برند اصلی هستند. اگر چه این اصطلاح کاربردی خاص دارد اما به زعم نگارنده هر موضوعی که از اصالت اصلی خود دور شده و در ورطه تکرار، بی حاصلی و بیهودگی، هیجانات مقطعی، تکروزه و یکساعته و… بیفتد به نوعی از پدیده «مد سریع» پیروی می کند.در جوامع مختلف آنچه در مقوله فرهنگ بیشتر به چشم آمده است، همین سرعت، تنوع و تکثر است. تأثیرات مخرب موضوعات فرهنگی خلق الساعه، یکروزه و سریع بر کسی پوشیده نیست و آن چنان زیانبار است که تا سال ها ممکن است دامنگیر نسل های بعدی شود.

تأثیرات متقابل فرهنگ بر جامعه و بالعکس جامعه بر فرهنگ، به گونه ایست که می تواند برای افراد یک جامعه، امکان پیوند با محیط پیرامون را فراهم آورد و اگر این تأثیر گذاری یکسویه باشد و مخصوصاً با ضد ارزش ها  نیز عجین شده باشد نه تنها تعامل اجتماعی را رقم نمی زند که می تواند «هویت فرهنگی» را در یک جامعه دچار بحران کند.رسانه ها نمونه خوبی از این تعامل هستند. رسانه ها با انتقال اطلاعات از نسل حاضر به نسل آینده در فرهنگ سازی نقش کاملا جدی و مؤثری را ایفا می کنند. حال اگر رسانه ها در یک جامعه، بدون رقیب، محدود و بسته باشند به همان میزان در رکود فرهنگی و ایجاد بحران نقش جدی تری خواهند داشت. بنابر این فرهنگ سازی و آموزش دو رکن اصلی ارتباط بین نسلی بوده که باعث شکل گیری هویت فردی و اجتماعی برای نسل حاضر و آینده است.

متاسفانه متولیان امور فرهنگی در کشور ما با نادیده گرفتن این امر در برهه های مختلف، هر کدام به تولید ایدئولوژی و قرائت خاص خود از فرهنگ مشغولند. هر گروه یا دسته ای که سکاندار فرهنگ می شود  فراموش می کند که ترویج فرهنگ برای همه افرادی که در یک جامعه زندگی می کنند باید یکسان، فراگیر و عمومی بوده و  بدون جهت دهی و اعمال سلیقه و با در نظر گرفتن اولویت های شاخص فرهنگی آحاد جامعه باشد.

ظهور و بروز مقطعی جشنواره هایی که بدون هیچ گونه تأثیر گذاری، در یک دوره باب شده و در دوره بعد به فراموشی سپرده می شوند،  ایجاد ساختارهای اداری موازی در حوزه فرهنگ، فضا سازی های شهری که در بر گیرنده یک نوع سلیقه خاص ِ یک گروه خاص است و… همه نمونه هایی از «فست فشن های فرهنگی» هستند که نه تنها گره ای از مشکلات فرهنگی باز نکرده بلکه هزینه های گزافی را به لحاظ مادی و معنوی به جامعه تحمیل می کنند.

در کشور ما کم نیستند نهادها و دستگاه هایی که در حوزه فرهنگ فعالیت می کنند؛ دستگاه هایی نظیر: آموزش و پرورش، صدا و سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری ها و غیره  اما به جرأت می توان گفت شاید حلقه مفقوده همه این ارگان ها،  «فرهنگ سازی صحیح» و « آموزش اصولی» است.

فرهنگ سازی ریشه در آموزش دارد و آموزش بایستی از کودکی و  پلکانی صورت گیرد. حال سؤال اینجاست:

  • آیا مدارس در این زمینه موفق بوده اند؟!
  • آیا صدا و سیما به عنوان مهمترین رسانه و ابزار فرهنگ ساز توانسته مقبولیت عمومی را جلب کند؟!
  • آیا شهرداری ها در حوزه آموزش های شهروندی تثیر گذاری لازم را داشته اند؟!
  • آیا وزارت فرهنگ که یک نهاد فرهنگی است نه خدماتی، به وظیفه ذاتی خود ـ که ریل گذاری و مسیر یابی فرهنگی است ـ خوب عمل کرده است یا همچنان در حال «خدمات رسانی فرهنگی» است؟!

در مقوله فرهنگ اگر دست از ایده پردازی، خلاقیت و نوآوری برداریم حتماً راه را برای آنچه که « ابتذال فرهنگی» می نامیم هموار می کنیم. فرهنگ سازی و آموزش، دو روی یک سکه اند که باید تداوم و استمرار داشته باشند. باید مخاطبان آن و نیازهایشان مشخص باشد اما مشکل از آنجا ناشی می شود که هر کسی می خواهد سلیقه و نگاه خاص خود را به دیگر افراد جامعه  تحمیل و تعمیم دهد.

به اعتقاد من «مولانا» جامعه شناس ترین شاعر فارسی زبان است و بیراه نیست اگر بگوییم او در چند قرن پیش، حال و روز فرهنگ را در عصر حاضر چنین فریاد زده است:

«من به هر جمعیتی نالان شدم

جفت بد حالان و خوش حالان شدم

هر کسی از ظن خود شد یار من

از درون من نجست اسرار من»

تگ ها: صنعت مد و لباسفرهنگفست فشن
مطلب قبلی

یک تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «نقش اقتصاد» دلایل تأثیرگذار بر روند مثبت بازار سرمایه را واکاوی کرد: رقص خوش بینی بر نماگر تالار شیشه ای

مطلب بعدی

جستجوی خوشبختی در اعماق زمین!

روزنامه نقش اقتصاد

روزنامه نقش اقتصاد

مطلب بعدی

جستجوی خوشبختی در اعماق زمین!

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه

«نقش اقتصاد» بررسی کرد ابعاد مصوبه 3 نرخی شدن گازوئیل

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
0

محمد زند: نظام يارانه‌اي سوخت در ايران سال‌هاست که تحت فشار چالش‌هاي ساختاري از جمله قاچاق گسترده گازوئيل به دليل...

«نقش اقتصاد» از چالش جدی در مذاکرات ایران و آمریکا گزارش می دهد مناقشه برسر میزان غنی سازی

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
0

مجتبی خسروجردی:  در حالي که قرار بود مذاکرات ايران و آمريکا طي اين هفته پيگيري شود تا لحظه تنظيم اين...

گزارش «نقش اقتصاد» از واقعیت‌های پنهان مصرف گاز و چالش‌های بازتوزیع یارانه‌ها؛ چرا اصلاح قیمت گاز کارساز نیست؟

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
0

محمد زند روزنامه نگار: موضوع مصرف انرژي به‌ويژه گاز طبيعي به يکي از مباحث اصلي اقتصادي و اجتماعي در ايران...

بعضی از بیماران به دلیل گرانی هزینه ها، درمان را ترک می کنند؛ شکاف عمیق قیمتی بین داروهای ایرانی و خارجی

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
0

ارزش ريالي و قيمت محصولات دارويي افزايش و توان خريد مردم به‌ويژه خانواده‌هاي داراي بيمار يا افراد مبتلا به بيماري‌هاي...

هزینه های دولت نفس اقتصاد کشور را گرفت؛ اعداد نگران کننده بودجه 1404

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
0

ندا مؤمن روزنامه نگار: در شرايطي که اقتصاد ايران با محدوديت منابع، رشد پايين و تورم مزمن مواجه است نحوه...

قبلی بعدی

گفت و گو

آخرین اخبار

در گفتگوی «نقش اقتصاد» با یک کارشناس مطرح شد 3 ضلع ویران کننده صنعت خودروسازی

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
0

محمد جواد خلیلی: بازار خودرو ايران سال‌هاست در تلاطم نوسانات اقتصادي سياست‌هاي ناپيوسته و محدوديت‌هاي بين‌المللي قرار دارد. افزايش قيمت‌ها...

در گفتگو با یک کارشناس اقتصادی پشت پرده کاهش قیمت دلار و تداوم گرانی کالاها بررسی شد رابطه معکوس قیمت کـالا با  نرخ  ارز

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴

«نقش اقتصاد» در گفتگو با یک کارشناس، تأثیر سیاست‌های پولی و دیپلماسی بر بورس را واکاوی کرد؛ مذاکرات سیاسی؛ فرمان حرکت بازار سرمایه

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴

«نقش اقتصاد» در گفتگو با یک کارشناس عوامل مؤثر بر رکود و تورم در بازار خودرو را واکاوی کرد؛ خودروهای خارجی میهمانان مردد بازار ایران

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴

مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس: افزایش تولید بنزین در ستاره خلیج‌فارس

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴
قبلی بعدی

آخرین اخبار

در گفتگوی «نقش اقتصاد» با یک کارشناس مطرح شد 3 ضلع ویران کننده صنعت خودروسازی

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴

در گفتگو با یک کارشناس اقتصادی پشت پرده کاهش قیمت دلار و تداوم گرانی کالاها بررسی شد رابطه معکوس قیمت کـالا با  نرخ  ارز

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴

«نقش اقتصاد» بررسی کرد ابعاد مصوبه 3 نرخی شدن گازوئیل

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴

ضربه کاسبان تحریم به صنعت ایران

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴

«نقش اقتصاد» از چالش جدی در مذاکرات ایران و آمریکا گزارش می دهد مناقشه برسر میزان غنی سازی

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
قبلی بعدی
نقش اقتصاد آنلاین

پایگاه تحلیلی – خبری نقش اقتصاد آنلاین از سال 1395 فعالیت خود را آغاز کرده و همواره در جهت اطلاع رسانی در حوزه های مختلف بالاخص بخش اقتصادی در تلاش است.

دسترسی سریع

  • تماس با ما
  • درباره ما
  • استعلام کارت سوخت
  • نرخ ارز و طلا
  • استعلام خلافی خودرو
  • سابقه بیمه
  • ارز دیجیتال

مجوزها

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

ورود
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصاد کلان
  • انرژی
  • بورس
  • بانک و بیمه
  • صمت
  • خودرو
  • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • بیشتر
    • گردشگری
    • ورزشی
    • کافه کتاب
    • طنز

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

به نسخه موبایل بروید