از تخته سایه تا پرده نقره‌ای

0
14

وحید حاج سعیدی روزنامه نگار: جمعیت دانش آموزی کشور به اندازه ای قابل اعتنا  است که سرمایه گذاری فرهنگی و اجتماعی در مدارس، ثمرات مثبت و چشمگیری در آینده خواهد داشت. یکی از مقولات فرهنگی که امروزه با
چالش های اساسی به ویژه در بحث مخاطب و اقتصاد مواجه است، صنعت سینما است. بدون مقدمه باید اقرار کرد سرمایه گذاری بر مبنای سلیقه، رویکرد و خواست دانش آموزان مقاطع مختلف، صنعت سینما را چه از منظر اقتصادی و منظر فرهنگی (تغییر ذائقه و قرار گرفتن سینما در سبد خانوار) با تحولات چشمگیری روبرو خواهد ساخت.

از سویی سینما به عنوان یکی از شاخه‌های مهم هنر و سرگرمی، نقش بسزایی در کاهش آسیب های اجتماعی، غنی سازی اوقات فراغت و در مجموع  اقتصاد و فرهنگ ایفا می‌کند که این ثمرات با توجه ویژه به رویکردی مثل زنگ سینما محقق خواهند شد. رشد و توسعه سینما بدون حمایت و مشارکت تمامی اقشار جامعه، خصوصاً جوانان و دانش‌آموزان، امکان‌پذیر نیست. دانش‌آموزان به عنوان بخشی پویا و پر انرژی از جامعه، می توانند تاثیرات چشمگیری در اقتصاد سینما ایفا کنند. این نگاه آینده محور به جمعیت دانش آموزی و برنامه ریزی در جهت آشتی دانش آموزان با سینما در قالب زنگ سینما و تماشای گروهی فیلم و یا تماشای فیلم در سینما با خانواده ثمرات اجتماعی متعددی را به همراه خواهد داشت.

سینما به عنوان یک رسانه فرهنگی، می‌تواند ارزش‌ها و پیام‌های اجتماعی مختلفی را به نسل جوان منتقل کند. ارتباط این رسانه با دانش‌آموزان، از طریق ارائه نقش‌های الگو و الهام‌بخش، می‌تواند به تقویت ارزش‌های مثبت در جامعه کمک کند. از این رو، اهمیت نقش دانش‌آموزان در حمایت از فیلم‌هایی که پیام‌های اجتماعی و آموزشی دارند نیز آشکار می‌شود.کشف استعدادها و ظرفیت های از دیگر مزایای این نگاه است. دانش‌آموزان امروز، متخصصان و نیروی کار آینده صنعت سینما هستند. از همین سنین نوجوانی، علاقه‌مندی‌ها و استعدادهای هنری و سینمایی خود را کشف کرده و پرورش می‌دهند. کلاس‌ها و دوره‌های آموزش سینما، فعالیت در گروه‌های هنری مدارس و حتی ساخت فیلم‌های کوتاه توسط دانش‌آموزان، زمینه‌ساز تربیت نسل جدیدی از فیلمسازان، بازیگران و سایر متخصصان این حوزه است.در ضمن بسیاری از مدارس و موسسات آموزشی، با همکاری سینماها و شرکت‌های تولید فیلم، برنامه‌ها و کارگاه‌های آموزشی مخصوص دانش‌آموزان برگزار می‌کنند. این برنامه‌ها نه تنها به توسعه مهارت‌های هنری و فنی دانش‌آموزان کمک می‌کند، بلکه امکان آشنایی با روند تولید فیلم و درک بهتر از این صنعت را نیز فراهم می‌آورد. چنین تجربه‌هایی می‌توانند به علاقمند شدن بیشتر دانش‌آموزان به سینما و حتی انتخاب این حوزه به عنوان مسیر شغلی آینده کمک کنند.

بی تردید نقش دانش‌آموزان در اقتصاد سینما و جانمایی زنگ سینما در مدارس فراتر از یک تئوری ساده و بی پشتوانه است. آن‌ها به عنوان مخاطبان فعلی و آینده سینما، مصرف‌کنندگان محصولات جانبی، نیروی کار آینده و حتی به عنوان تبلیغ‌کنندگان غیررسمی، نقش اساسی در رشد و توسعه این صنعت ایفا می‌کنند. مضاف بر اینکه غنی سازی اوقات فراغت، کاستن زمان استفاده از گوشی هوشمند، شرکت در فعالیت های دسته جمعی و … از دیگر مزایای دارای پشتوانه این رویکرد است. در مجموع توجه و سرمایه‌گذاری بیشتر در زمینه‌های آموزشی و فرهنگی مرتبط با سینما برای این گروه سنی، نه تنها موجب توسعه فردی و اجتماعی آنان، بلکه به رونق و پویایی بیشتر اقتصاد سینما نیز منجر خواهد شد.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید