یک تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «نقش اقتصاد» به تأثیر تنش‌های منطقه بر بازار سرمایه پرداخت؛آتشِ تنش‌ها در لبنان بر جانِ بورس  تهران

0
15

مِهردُخت میرزایی روزنامه نگار:سید محمدرضا اعلمی در خصوص روند بازار سرمایه و تأثیر تنش‌های منطقه بر آن بیان کرد: روز گذشته، شاهد رنگ قرمز بازار سرمایه بودیم و شاخص کل و هم‌وزن به صورت همگرا منفی بودند و این موضوع طبیعی است که وقتی اتفاق این‌چنینی در منطقه رخ می‌دهد شاهد منفی شدن بازار باشیم.

بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت روند مثبتی را در پیش گرفت ولی کماکان محدودیت دامنه نوسان پابرجا بود و این موضوع سیگنال خوبی را به بازار سرمایه و سرمایه‌گذاران نمی‌داد و درواقع، بیانگر این بود که سایه منازعات منطقه‌ای همچنان بر بازار سرمایه سنگینی می‌کند. اما با اخبار ضد و نقیضی که از روز جمعه در خصوص به شهادت رسیدن رهبر و فرماندهان جبهه مقاومت منتشر شد طبیعی بود که تا صحت و سقم این اخبار و برطرف شدن برخی از ریسک‌ها، همچنان شاهد منفی شدن بازار باشیم. این کارشناس بازار سرمایه گفت: به نظر می‌رسد که ما باید از تجربیات جهانی استفاده کرده تا بتوانیم بازارهایمان را بهتر مدیریت کنیم؛ چراکه این اتفاقات، بارها در طول روزها و ماه‌های گذشته افتاده‌اند که از آن جمله می‌توان به ترور شهید اسماعیل هنیه اشاره کرد.

سید محمدرضا اعلمی تصریح کرد: بدنبال اخبار منتشر شده در رابطه با حملات اسرائیل به لبنان و به شهادت رسیدن رهبر و فرماندهان جبهه مقاومت، صبح روز گذشته، رئیس سازمان بورس و هیئت مدیره درصدد تشکیل جلسه‌ای برآمدند و دامنه نوسان بورس و فرابورس مثبت و منفی یک درصد شد که این تصمیم بر اساس بند 11 ماده 7 قانون بازار اوراق بهادار و به منظور حمایت از حقوق سهامداران و جلوگیری از تأثیر هیجانات بر روند بازار بوده است تا دامنه نوسان همه نمادهای سهام و حق تقدم سهام و صندوق‌های سهامی مختلط قابل معامله در بازارهای بورس و فرابورس به مثبت و منفی یک درصد محدود شود.

این تحلیلگر بازار سرمایه تأکید کرد: سرعت عمل سازمان بورس و تصمیم‌گیری فوری آن برای این منظور اقدام شایسته و مطلوبی بود؛ چراکه تصمیم‌گیری مهم نحوه چگونگی معاملات را به تأخیر نینداخت ولی نکته‌ای که وجود دارد این است که طبق مطالعات جهانی و پژوهش‌های انجام شده، محدود کردن دامنه نوسان نمی‌تواند جلوی ریزش بازار سرمایه را بگیرد. زیرا از نظر مالی – رفتاری، محدود کردن دامنه نوسان در چنین شرایطی باعث می‌شود که بازار سرمایه بیشتر به سمت عرضه و منفی شدن سوق پیدا کند و در واقع، با محدود کردن دامنه نوسان نمی‌توان مانع ریزش بازار سرمایه شد.

سید محمدرضا اعلمی ادامه داد: نکته حائز اهمیت این است که دامنه نوسان نه تنها خاصیت آهنربایی دارد و همین موضوع باعث می‌شود که سمت عرضه و فروش تقویت شوند بلکه ویژگی سرایت‌پذیری نیز، دارد و صف‌هایی که ایجاد می‌شوند را به روزهای آتی منتقل می‌کند و ما همچنان شاهد ازبین رفتن سرمایه سرمایه‌گذاران خواهیم بود؛ بنابراین بهترین گزینه در شرایط خاص و در مواقعی که اتفاق‌های اینچنینی رخ می‌دهند تعطیل کردن بازار سرمایه به صورت محدود است؛ به طوری‌که پس از آن، با برطرف شدن اخبار و ریسک‌های ناشی از منازعات منطقه‌ای، بازار به فعالیت خود بپردازد و به روال عادی برگردد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در صورت ادامه‌دار بودن ریسک های اینچنینی، راه حلی که ما پیشنهاد می‌کنیم افزایش حجم مبنا به جای محدود کردن دامنه نوسان است. یعنی مثبت و منفی 6 درصد دامنه نوسان به همان حالت عادی خود برگردد و حجم مبنا با یک فرمول افزایش پیدا کند و از نقدشوندگی بازار سرمایه جلوگیری نشود؛ چراکه این موضوع باعث می‌شود قیمت پایانی براحتی تغییر نکند و سهامدارانی که سرمایه‌گذاران بلندمدت هستند خیالشان از حفظ سرمایه خود آسوده باشد. چون پس از آن، تب و تاب بازار سرمایه از حالت غیرعادی‌اش خارج می‌شود و سرانجام، به حالت عادی و معقول خود برمی‌گردد.

سید محمدرضا اعلمی درمورد پیش‌بینی خود از روند بازار سرمایه در این هفته گفت: برای این هفته، شاهد یک بازار منفی هستیم تا این که سایه سنگین اتفاق‌های منطقه از بازار سرمایه کم شود و بورس با یک مدیریت صحیح به روند عادی خود برگردد. نکته شایان ذکر این است از آن‌جایی که توقع می‌رفت مسئولان و متولیان بازار سرمایه اخبار و تصمیم‌ها را به موقع، اطلاع‌رسانی کنند آقای صیدی به عنوان رئیس سازمان بورس در اسرع وقت اعلام موضع کرده و بیان کرد که در خصوص بازار تصمیم‌گیری خواهد شد؛ بنابراین نکته مهم این است که همین رویکرد باعث می‌شود تا آرامش در میان سرمایه‌گذاران و فعالان بازار سرمایه به وجود بیاید و بدانند که مسئولان سازمان بورس دلسوز سرمایه‌های آن‌ها هستند.

این تحلیلگر بازار سرمایه افزود: توقع ما به عنوان کارشناس بازار سرمایه این است که با تشکیل جلسات مستمر و بررسی پژوهش‌های انجام شده در این خصوص، در روزهای آتی شاهد تصمیمات بهتری باشیم؛ چراکه تجربه ناموفق را تجربه کردن خطاست و پژوهش‌های جهانی می‌توانند در این زمینه کمک‌کننده باشند.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید