یک تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «نقش اقتصاد» مطرح کرد: نـرخ دلار در انحصار نوسانـات

0
58

مِهردخت میرزایی روزنامه نگار: مهدی ساسانی، تحلیلگر بازار سرمایه درمورد روند نرخ دلار در کشور بیان کرد: قیمت دلار در بازار ایران بر اساس پارامترهای مختلفی تعیین می‌شود و زمانی که ما یک اقتصاد تحریم‌شده داریم و نمی‌توانیم براحتی با کشورهای دیگر و با شرکت‌های برون‌مرزی مراودات مالی داشته باشیم؛ بنابراین ورود ارز به کشورمان با محدودیت‌هایی همراه می‌شود.

این تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «نقش اقتصاد» تصریح کرد: طبیعتاً صادرات غیرنفتی ما که همان شرکت‌های ارزآورمان هستند تحت فشار تحریم‌های سنگینی قرار دارند و از طرفی، اصرار بر قیمت‌گذاری دستوری دلار بر اساس نرخ نیمایی باعث شده است تا صرفه اقتصادی این شرکت‌ها کاهش پیدا کند و آن‌ها تمایلی نداشته باشند تا ارز را به طور کامل وارد کشور کنند و همین موضوع موجب شده است که ارزآوری در ایران در مقایسه با گذشته کمتر شود. مهدی ساسانی تأکید کرد: یکی از نکاتی که باید به آن اشاره کرد مصارف ارزی است که شرکت‌های واردکننده ما استفاده می‌کنند و گاهی، این موضوع سمت تقاضا برای ارز را افزایش می‌دهد. اگر این دو عامل در کنار یکدیگر توازن نداشته باشند قیمت دلار می‌تواند کمی از شرایط تعادلی خارج شود و افزایش پیدا کند؛ به طوری‌که نرخ برابری ریال در مقابل دلار کم شود؛ چیزی که الان شاهد آن هستیم و باید توجه کرد در سال‌های اخیر با توجه به تحریم‌های سنگینی که به ایران وارد شده، نرخ دلار به محدوده 63 هزار و پانصد تومان رسیده است.

این تحلیلگر بازار سرمایه ادامه داد: یکی از نکات دیگری که باید به آن اشاره کرد چشم‌اندازی است که برای آینده در میان مردم وجود دارد. طبیعتاً مردم برای جلوگیری از کاهش ارزش سرمایه خود سعی می‌کنند بخشی از ریال‌هایشان را به دلار تبدیل کرده و این را نزد خود نگهداری کنند. طبیعتاً تا زمانی که شرایط اقتصادی ما به گونه‌ای باشد که تعاملی با کشورهای دیگر نداشته باشد و این چشم‌انداز ایجاد نشود که قرار است به سمتی برویم که ریال تقویت شود این افراد به عنوان ذخیره‌کنندگان دلار، ارز خریداری شده خود را دوباره به سمت عرضه برنمی‌گردانند و این باعث می‌شود سمت تقاضا افزایش پیدا کند و سمت عرضه کم باشد و در نتیجه، نرخ دلار نتواند کاهش چشمگیری داشته باشد.

مهدی ساسانی گفت: در ماه‌ها و سال‌های گذشته شاهد بودیم که گاهی بانک مرکزی اقدام به عرضه گسترده دلار در بازار کرده است. اما این عرضه‌ها نتوانسته‌اند باعث کاهش شدید قیمت دلار شوند و دو پارامتر اولی که عنوان کردم؛ یعنی واردکنندگان کالاها بر اساس ارز و افرادی که دلار را ذخیره کرده و به منظور جلوگیری از کاهش ارزش سرمایه‌گذاری نگهداری می‌کنند، دلارها را خریداری کرده‌اند و دست بانک مرکزی برای کاهش نرخ دلار بسته بوده است. این تحلیلگر بازار سرمایه تأکید کرد: از ابتدای سال 1403، شاهد تلاش‌های متعدد وزارت اقتصاد و بانک مرکزی برای کنترل نرخ دلار بوده‌ایم. یعنی سعی شده است تا نرخ آن کاهش پیدا کند ولی نتیجه‌ای به همراه نداشته است و شاهد هستیم که دلار در محدوده  59 تا 63 هزار و پانصد تومان در حال نوسانات کمی بوده و تنش‌های اخیر منطقه نیز، روی این موضوع تأثیرگذار بوده و تا حدی از التهابات کاسته شده است.

مهدی ساسانی خاطرنشان کرد: یکی از موضوعاتی که می‌تواند شرکت‌ها را با چالش روبرو کند نوسانات شدید نرخ دلار است؛ چراکه چشم‌انداز و پیش‌بینی سود شرکت‌ها را با ریسک همراه می‌کند. اگر دلار در کشور مثل بسیاری از کشورهای دیگر در یک محدوده ثابت قرار بگیرد و نرخ برابری آن با ریال مدام دستخوش تغییرات نشود طبیعتاً اقتصاد می‌تواند خودش را کم‌کم با آن نرخ بالانس کند. اما مشکل از جایی به وجود می‌آید که نرخ دلار نوسانات شدید دارد و تولیدکننده و مصرف‌کننده نمی‌توانند به یک قیمت نهایی برای چند ماه آینده دست پیدا کنند تا بتوانند بر اساس آن، ارزیابی‌های خود را داشته باشند. به نظر می‌رسد با فروکش کردن تنش‌های اخیر در خاورمیانه، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد همانند سابق سیاست خود برای کنترل نرخ ارز را در پیش بگیرند ولی اگر تنش‌ها افزایش پیدا کنند و تا حدی گسترده‌تر شوند طبیعتاً این بالانس ازبین می‌رود و نرخ دلار به صورت مجدد افزایشی خواهد بود.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید