• حساب کاربری
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • RSS سایت
سه شنبه, ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۰۰:۵۸:۴۳
نقش اقتصاد آنلاین
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصاد کلان
  • انرژی
  • بورس
  • بانک و بیمه
  • صمت
  • خودرو
  • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • بیشتر
    • گردشگری
    • ورزشی
    • کافه کتاب
    • طنز
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصاد کلان
  • انرژی
  • بورس
  • بانک و بیمه
  • صمت
  • خودرو
  • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • بیشتر
    • گردشگری
    • ورزشی
    • کافه کتاب
    • طنز
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
نقش اقتصاد آنلاین
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
خانه آخرین اخبار

«نقش اقتصاد»  از انفجار قیمت ها در بازار خودرو پس از صدور مجوز افزایش قیمت گزارش می‌دهد: شوک قیمتی به بازار خودرو

۲۹ آبان ۱۴۰۳
در آخرین اخبار, اقتصاد کلان, خودرو, گزارش های ویژه
زمان مطالعه:1 دقیقه
0 0
0

مجتبی خسروجردی روزنامه نگار: روز گذشته ایران خودرو و سایپا سرانجام پس از ماه‌ها کشمکش مجوز افزایش قیمت خودرو را دریافت کردند. دیروز بهای محصولات این دو خودروساز دولتی تحویل کارخانه 30 درصد افزایش یافت تا شوک جدیدی به بازار آزاد هم وارد شوند. چنانکه در اولین واکنش قیمت خودرو در بازار آزاد جهشی شد.

به گزارش «نقش اقتصاد» در همین حین بازار آزاد خودرو دیروز 28 آبان 1403 کار خود را تحت تأثیر شوک قیمتی ایران خودرو و سایپا در افزایش بهای محصولات تحویلی کارخانه آغاز کرد.

بررسی میدانی قیمت‌ها در بازار حاکی از آن است که تمامی محصولات سایپا و ایران خودرو که در بازار موجود هستند بدون هیچ استثنایی گران شده‌اند.

رکورد افزایش قیمت خودرو در اختیار کدام محصول است؟

در بین تمامی محصولات تولید داخل، تارا اتوماتیک V4 شدیدترین واکنش را به مجوز گرانی محصولات کارخانه نشان داده و در 24 ساعت گذشته 52 میلیون تومان گران شده تا سقف قیمتی یک میلیارد و 35 میلیون تومان را هم بشکند. تارا دستی V1 رشد 18 میلیون تومانی را به ثبت رساند تا از قافله گرانی عقب نماند.دناپلاس توربو اتوماتیک آپشنال دیگر محصول میلیاردی ایران خودروست که واکنش شدیدی به نرخ‌های جدیدی کارخانه داشته و با افزایش 40 میلیون تومانی قیمت به یک میلیارد و 40 میلیون تومان رسیده است. دنا پلاس 6 سرعته و دنا بورسی نیز دیگر محصولات این خانواده هستند که در مقابل نام آنها به‌ترتیب رشد 13 میلیونی و پنج میلیون تومانی به چشم می‌خورد.انواع خودروهای سورن پلاس نیز هشت میلیون تا 15 میلیون تومان گران شده‌اند.

پژو پارس که آخرین روزهای خود در خط تولید ایران خودرو را می‌گذراند گرچه مشمول افزایش قیمت کارخانه‌ای نشده، اما در رقابت بازار همچنان جزو پیشتازان مانده و سه تیپ مختلف آن که در بازار موجود هستند، بین 6 میلیون تا 15 میلیون رشد قیمت را بر جای گذاشته‌اند. پژو پارس TU5 آخرین نسل این پلتفرم است که همچنان روی خط تولید است، امروز در بازار در آستانه ورود به کانا 900 میلیون تومان قرار گرفت. خانواده پژو 207 که در ابتدای فهرست افزایش قیمت ایران خودرو قرار گرفته، همچنان در بازار می‌تازد. پنج تیپ خانواده پژو 207 طبق جدول زیر بین 11 میلیون تا 24 میلیون تومان افزایش قیمت داشته‌اند. راناپلاس ارتقایافته گرچه در کارخانه جزو سردمداران افزایش قیمت به حساب می‌آید، در بازار آزاد مقاومت کرده و تنها دو میلیون تومان گران شده است و در محدوده 672 میلیون تومان معامله می‌شود.

نگاهی به بازار محصولات سایپا نشان می‌دهد که شاهین G سانروف با 21 میلیون افزایش قیمت بیش از هر محصول دیگری از شرکت سایپا در بازار آزاد افزایش قیمت داشته است. دو تیپ دیگر این خانواده چهار میلیون و 9 میلیون تومان گران شده‌اند. پنج تیپ مختلف کوییک نیز پنج میلیون تا 12 میلیون تومان رشد قیمت داشتند. در حال حاضر با هزینه 433 میلیون تا 562 میلیون تومان می‌توان کوییک‌های صفر موجود در بازار را خرید. قیمت کوییک ک ساینا S معمولی و دوگانه‌سوز دو مدل موجود این محصول در بازار هستند که به ترتیب افزایش قیمت چهار میلیونی و 11 میلیون تومانی را تجربه کردند تا با نرخ‌های 450 میلیون و 490 میلیون تومان در بازار خرید و فروش شوند.

سهند S و اطلس دو محصول دیگر سایپا در بازار هستند که آنها هم از روند جهشی بازار عقب نماندند و در محدوده پنج میلیون تومان گران شدند تا بدین ترتیب 508 میلیون و 555 میلیون تومان قیمت بخورند.

مخالفت یک نماینده مجلس با افزایش قیمت خودرو: خودروسازان تک تازی می‌کنند

در همین رابطه یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: ما در مجلس با افزایش قیمت خودرو مخالف هستیم. خودروسازان الان میدان را باز می‌بینند و تک‌تازی می‌کنند.

روح‌الله عباسپور درباره افزایش قیمت خودرو و اینکه موضع مجلس شورای اسلامی در این خصوص چیست، گفت: ما با افزایش قیمت خودرو مخالف هستیم.

این عضو کمیسیون صنایع و معاون با اشاره به این که مجلس برای کنترل قیمت خودرو و افزایش کیفیت آن قانون‌گذاری کرد، یادآور شد: مجلس در بودجه سال 1403 این قانون را آورد که واردات خودرو باید صورت گیرد. همچنین آمد در خصوص واردات خودروهای کارکرده تا 5 سال قانون‌گذاری انجام داد و آن را هم تصویب کرد این‌ها همگی در این راستا بود که واردات صورت گیرد.

وی تاکید کرد: بنا شد هم واردات نسبت به قیمت تمام خودرو شده صورت گیرد و هم نسبت به افزایش کیفیت خودرو اقدام شود، ولی در این خصوص آنطور که باید و شاید کاری صورت نگرفته است در نتیجه خودروسازان الان میدان را باز می‌بینند و تک‌تازی می‌کنند.

تکنولوژی خودروهای داخلی در سطح دهه 50 است

همچنین عضو هیات رئیسه مجلس در خصوص بازار خودرو گفت: بازار خودروسازی در کشور ما انحصاری و تولید خودرو محدود است.

مجتبی یوسفی عضو هیات رئیسه مجلس، با اشاره به بندی از لایحه بودجه 1404 درباره عرضه خودروهای وارداتی در بورس گفت: طبق تجربه گذشته،‌ بورس برای کشورهایی کارآمد است که بازار کامل را رعایت می‌کنند یعنی هیچ محدودیتی در عرضه و تقاضا ندارند.

وی افزود: بازار خودروسازی در کشور ما انحصاری و تولید خودرو محدود است لذا مردم باید برای تأمین یک نیاز اصلی صف بکشند. نتیجه انحصار این است که خودروهای با تکنولوژی دهه 40 و 50 را به قیمت خودروهای روز دنیا همچون لندکروز و بوگاتی به مردم می‌فروشند و در این بین اصلاً هم کیفیت مهم نیست چون رقیبی وجود ندارد.این نماینده مجلس اضافه کرد: همین موضوع در برخی از محصولات فولادی و سیمانی و پتروشیمی اتفاق می‌افتاد چون تولیدکننده‌ها و خریداران محدود هستند. براین اساس به دلیل نبود بازار کامل در کشور ما، بورس کارایی لازم را در محصولات انحصاری ندارد.یوسفی با ابراز مخالفت با عرضه خودرو در بورس گفت: مجلس یازدهم علی‌رغم تمامی مخالفت‌ها، واردات خودروهای نو و کارکرده را با هدف ایجاد رقابت در صنعت خودروسازی و به دنبال آن افزایش کیفیت و کاهش قیمت تصویب کرد؛ وزارت صمت نیز آیین‌نامه آن را تدوین کرده که از آقای اتابک وزیر صمت تشکر می‌کنم. انتظار می‌رود برای احقاق این حق قانونی مردم ایستادگی شود. وی در پایان و در جمع بندی با بیان اینکه نتیجه عرضه خودرو در بورس، افزایش قیمت است،‌ گفت: ما به عقب برنمی گردیم؛ باید واردات خودرو انجام شده تا این انحصار برداشته شود.

سایپا به ابهامات مشتریان خود پاسخ داد

گروه خودروسازی سایپا بعد از اعلام خبر افزایش قیمت محصولات سایپا به سؤالات مشتریان در خصوص اصلاح قیمت صورت گرفته پاسخ داد.

در پی ابلاغ این افزایش قیمت، گروه خودروسازی سایپا در خصوص اصلاح قیمت محصولات سایپا که با توجه به مستندات مالی و براساس دستورالعمل تنظیم بازار خودروهای سواری مصوب شورای رقابت صورت گرفته است،‌ اطلاعیه‌ای منتشر کرده که ضمن آن به برخی سؤالات پاسخ داده و شفاف‌سازی کرده است.

گروه خودروسازی سایپا با هدف کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری در تمام بخش‌ها، تلاش کرد که اصلاح قیمت خودرو محدود باشد.  سایپا در پاسخ به این سؤال که آیا اصلاح قیمت صورت گرفته،‌ مشمول مشتریانی که وجه کامل خودرو را پرداخت کردند، می‌شود یا خیر، اعلام کرد: در صورتی که قرارداد منعقد شده با مشتریان در قالب “فروش فوری“ و یا “فروش فوق العاده“ باشد و وجه خودرو از سوی خریدار به صورت کامل پرداخت شده باشد،‌ خودرو مشمول هیچ گونه اصلاح قیمتی نمی‌شود و با همان قیمت قبل، خودرو تحویل مشتریان خواهد شد.

در پاسخ به سؤال دیگر مبنی بر اینکه آیا افزایش قیمت شامل افرادی که در سامانه یکپارچه نسبت به فراخوان آنها اقدام شده و امکان واریز وجه در آن مقطع را نداشته‌اند، می‌شود، روابط عمومی سایپا پاسخ داد که با توجه به عدم واریز وجه وعدم انعقاد قرارداد، مطابق مفاد اطلاع رسانی شده در اجرای طرح سامانه یکپارچه، قیمت فروش بر مبنای قیمت زمان انعقاد قرارداد و واریز وجه لحاظ خواهد شد.همچنین در پاسخ به سؤال دیگر مبنی بر اینکه فراخوان برای تعدادی از مشتریان ارسال شده، اما چون با خودرو درخواستی در سامانه یکپارچه مغایر بوده استقبال نشده و به همین دلیل واریز انجام نشده است، آیا افزایش قیمت شامل این افراد می‌شود؟ مطابق شرایط اعلام شده در اطلاعیه عرضه سامانه یکپارچه، ثبت‌نام در فهرست نوبت‌دهی، هیچ‌گونه تعهدی برای خودروساز ایجاد نکرده و تعهد پس از فراخوان واریز وجه و انعقاد قرارداد برای خودروساز ایجاد می‌شود، لذا مبنای قیمت در زمان انعقاد قرارداد خواهد بود.

پیش بینی قیمت خودرو پس از افزایش بهای محصولات کارخانه

همچنین رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران پیش بینی قیمت خودرو را پس از افزایش قیمت محصولات کارخانه‌ها افزایشی می‌داند.

اسد کرمی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران در مورد وضعیت بازار خودرو اظهار کرد: طی یکی دو روز گذشته که شایعه افزایش قیمت خودرو در کارخانه منتشر شد بازار واکنش نشان داد و قیمت خودرو به صورت میانگین 5 تا 10 میلیون تومان گران شد.وی افزود: امروز نیز با توجه به صدور مجوز افزایش قیمت خودرو که به طور متوسط 30 درصد اعلام شده، قطعاً بازار واکنش نشان خواهد داد و به نظر می‌رسد امروز شاهد رشد 5 درصدی قیمت‌ها در بازار آزاد باشیم. کرمی تصریح کرد: البته با توجه به اینکه بازار راکد است این افزایش 30 درصدی نهایتاً می‌تواند منجر به افزایش 10 درصدی قیمت‌ها در بازار آزاد شود. وی تاکید کرد: از مدتها پیش بازار درگیر رکود شده و خریدار خاصی در بازار وجود ندارد حال باید دید با صدور مجوز افزایش قیمت خودروها در کارخانه واکنش مصرف کنندگان چه خواهد بود. به نظر من با توجه به اینکه قیمت‌ها رسماً بالا رفته و به نوعی تکلیف بازار هم روشن شده مصرف کنندگان به بازار بر می‌گردند.

کرمی گفت: به هر حال در این یکی دو روزه تأثیر این مجوز افزایش قیمت، خود را در بازار آزاد خودرو نشان می‌دهد.

تگ ها: بازار خودروخودروسازي سايپاخودروهاي سواريمحصولات سايپا
مطلب قبلی

دکتر علی محسنیان متخصص اعصاب و روان در گفتگو با «نقش اقتصاد» مطرح کرد: با بیمارمان همدردی کنیم نه همزادپنداری

مطلب بعدی

5 پرده از زندگی تاریک «بی بی»

روزنامه نقش اقتصاد

روزنامه نقش اقتصاد

مطلب بعدی

5 پرده از زندگی تاریک «بی بی»

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه

«نقش اقتصاد» بررسی کرد ابعاد مصوبه 3 نرخی شدن گازوئیل

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
0

محمد زند: نظام يارانه‌اي سوخت در ايران سال‌هاست که تحت فشار چالش‌هاي ساختاري از جمله قاچاق گسترده گازوئيل به دليل...

«نقش اقتصاد» از چالش جدی در مذاکرات ایران و آمریکا گزارش می دهد مناقشه برسر میزان غنی سازی

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
0

مجتبی خسروجردی:  در حالي که قرار بود مذاکرات ايران و آمريکا طي اين هفته پيگيري شود تا لحظه تنظيم اين...

گزارش «نقش اقتصاد» از واقعیت‌های پنهان مصرف گاز و چالش‌های بازتوزیع یارانه‌ها؛ چرا اصلاح قیمت گاز کارساز نیست؟

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
0

محمد زند روزنامه نگار: موضوع مصرف انرژي به‌ويژه گاز طبيعي به يکي از مباحث اصلي اقتصادي و اجتماعي در ايران...

بعضی از بیماران به دلیل گرانی هزینه ها، درمان را ترک می کنند؛ شکاف عمیق قیمتی بین داروهای ایرانی و خارجی

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
0

ارزش ريالي و قيمت محصولات دارويي افزايش و توان خريد مردم به‌ويژه خانواده‌هاي داراي بيمار يا افراد مبتلا به بيماري‌هاي...

هزینه های دولت نفس اقتصاد کشور را گرفت؛ اعداد نگران کننده بودجه 1404

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
0

ندا مؤمن روزنامه نگار: در شرايطي که اقتصاد ايران با محدوديت منابع، رشد پايين و تورم مزمن مواجه است نحوه...

قبلی بعدی

گفت و گو

آخرین اخبار

در گفتگوی «نقش اقتصاد» با یک کارشناس مطرح شد 3 ضلع ویران کننده صنعت خودروسازی

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
0

محمد جواد خلیلی: بازار خودرو ايران سال‌هاست در تلاطم نوسانات اقتصادي سياست‌هاي ناپيوسته و محدوديت‌هاي بين‌المللي قرار دارد. افزايش قيمت‌ها...

در گفتگو با یک کارشناس اقتصادی پشت پرده کاهش قیمت دلار و تداوم گرانی کالاها بررسی شد رابطه معکوس قیمت کـالا با  نرخ  ارز

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴

«نقش اقتصاد» در گفتگو با یک کارشناس، تأثیر سیاست‌های پولی و دیپلماسی بر بورس را واکاوی کرد؛ مذاکرات سیاسی؛ فرمان حرکت بازار سرمایه

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴

«نقش اقتصاد» در گفتگو با یک کارشناس عوامل مؤثر بر رکود و تورم در بازار خودرو را واکاوی کرد؛ خودروهای خارجی میهمانان مردد بازار ایران

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴

مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس: افزایش تولید بنزین در ستاره خلیج‌فارس

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴
قبلی بعدی

آخرین اخبار

در گفتگوی «نقش اقتصاد» با یک کارشناس مطرح شد 3 ضلع ویران کننده صنعت خودروسازی

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴

در گفتگو با یک کارشناس اقتصادی پشت پرده کاهش قیمت دلار و تداوم گرانی کالاها بررسی شد رابطه معکوس قیمت کـالا با  نرخ  ارز

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴

«نقش اقتصاد» بررسی کرد ابعاد مصوبه 3 نرخی شدن گازوئیل

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴

ضربه کاسبان تحریم به صنعت ایران

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴

«نقش اقتصاد» از چالش جدی در مذاکرات ایران و آمریکا گزارش می دهد مناقشه برسر میزان غنی سازی

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
قبلی بعدی
نقش اقتصاد آنلاین

پایگاه تحلیلی – خبری نقش اقتصاد آنلاین از سال 1395 فعالیت خود را آغاز کرده و همواره در جهت اطلاع رسانی در حوزه های مختلف بالاخص بخش اقتصادی در تلاش است.

دسترسی سریع

  • تماس با ما
  • درباره ما
  • استعلام کارت سوخت
  • نرخ ارز و طلا
  • استعلام خلافی خودرو
  • سابقه بیمه
  • ارز دیجیتال

مجوزها

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

ورود
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصاد کلان
  • انرژی
  • بورس
  • بانک و بیمه
  • صمت
  • خودرو
  • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • بیشتر
    • گردشگری
    • ورزشی
    • کافه کتاب
    • طنز

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

به نسخه موبایل بروید