دو رویکرد جهت کاهش وابستگی اقتصاد به نفت

0
83

محبوبه بیدکی روزنامه نگار: نماینده مردم در مجلس یازدهم تاکید دارد که؛ حمایت‌های لازم توسط کمیسیون انرژی و وزارت صمت از صنعت پتروشیمی صورت گرفته و نمی‌توان نیاز کشور را به این صنعت و تولیدات بخش خصوصی نادیده گرفت، اما باید توجه داشت که این حمایت‌ها منجر به تولید بهتر و افزایش کیفیت شود چرا که پتروشیمی یکی از مهمترین صنایع در ارزآوری برای کشور است.

اقبال شاکری نماینده مجلس شورای اسلامی پیرامون میزان سهم خصوصی‌ها در صنعت نفت، گفت: تعیین شعار سال توسط مقام معظم رهبری با عنوان جهش تولید و مشارکت مردم نشان از اشراف کامل ایشان بر مسائل مختلف کشور و نحوه کارکرد صنایع مختلف در بخش خصوصی دارد، قطعاً تصور رهبر معظم بر این بوده که در بخش تولید و اقتصاد اقدامات مناسبی صورت نگرفته است.

نماینده مردم اسلامشهر، پردیس، ری و شمیرانات در ادامه با بیان اینکه در تمام صنایع کشور حضور بخش خصوصی خالص را به صورت کم مشاهده می‌کنیم، تاکید کرد: در بخش صنعت نفت، کارخانجات پتروشیمی و پالایشگاه‌ها شاهد حضور بخش خصوصی هستیم که در واقع گسترش همکاری با بخش این بخش کمک شایانی به تحقق برنامه‌های توسعه‌ای صنعت نفت خواهد کرد، البته برخی از شرکت‌های غیردولتی حضور دارند و سرمایه مردم نیز به کار گرفته شده اما به صورت غیر مستقیم این سرمایه توسط دولت وارد صنعت نفت شده است.

نماینده مردم در مجلس یازدهم ضمن تاکید بر توسعه همکاری با بخش خصوصی و افزایش اعتماد به این بخش، افزود: در واقع یکی از مسائلی که منجر به توسعه بخش خصوصی در صنعت‌های سنگین از جمله نفت می‌شود، گسترش همکاری با بخش خصوصی و افزایش اعتماد به این بخش برای تحقق برنامه‌های صنعت نفت است که مثمر ثمر خواهد بود.

وی در ادامه با بیان اینکه باید شرکت‌های خصوصی با شرکت‌های همتای خود رقابت کنند، یادآور شد: قطعاً برای حضور بیشتر بخش خصوصی در صنایع سنگین، باید شرکت‌های خصوصی با شرکت‌های همتای خود رقابت کنند چرا که درصد رقابت آنان متفاوت است، به همین دلیل در برگزاری مناقصه‌ها و یا فراخوان‌ها برای حضور بخش خصوصی باید تلاش مضاعفی صورت گیرد تا صرفاً شرکت‌های خصوصی خالص در این مناقصه‌ها حضور داشته باشند، در واقع حضور شرکت‌های غیر دولتی و شبه دولتی به عنوان خصوصی کامل محسوب نمی‌شود.

شاکری با تاکید بر اینکه کشور به تولیدات بخش خصوصی نیاز فراوانی دارد، اظهار داشت: در واقع حمایت‌های لازم توسط کمیسیون انرژی و وزارت صمت از صنعت پتروشیمی صورت گرفته و نمی‌توان نیاز کشور را به این صنعت و تولیدات بخش خصوصی نادیده گرفت، اما باید توجه داشت که این حمایت‌ها منجر به تولید بهتر و افزایش کیفیت شود چرا که پتروشیمی یکی از مهمترین صنایع در ارزآوری برای کشور است.

وی در پاسخ به این سؤال که چشم انداز شما از صنعت پتروشیمی در سال جاری چیست؟ گفت: پتروشیمی یکی از مهمترین صنایع کشور در ارزآوری، اشتغالزایی و ثروت‌آفرینی بوده و صنعتی استراتژیک است، در برنامه هفتم چشم اندازی قوی در بخش خصوصی به ویژه صنایع پتروشیمی دیده شده که رو به توسعه و گسترش خواهد رفت.

این نماینده مجلس در پاسخ به این سؤال مبنی بر اینکه چالش‌های بین المللی در بازار فرآورده نفتی چیست؟ افزود: خوشبختانه یکی از مزیت‌های مثبت صادرات پتروشیمی عدم تأثیر تحریم‌ها در آن است چرا که تحریم‌ها در بخش نفت صورت می گیردو حمایت‌های لازم از این صنعت منجر به دور زدن تحریم‌ها خواهد شد که قطعاً باید تلاش‌های مضاعفی در خصوص هدایت صنعت پتروشیمی به سمت صادرات صورت گیرد.

شاکری در پایان ضمن ارائه راهکار برای رهایی از وابستگی به نفت، خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد تکیه بر شعار سال و مشارکت بیشتر مردم در بخش تولید منجر به رهایی از وابستگی به نفت می‌شود چرا که مشارکت مردم به صورت کسب و کار حضوری و دیجیتالی رو به گسترش است و بی تردید وابستگی‌های کشور به صنعت نفت را کاهش خواهد داد و جوانان در حوزه‌های کسب و کارهای جدید و نوین تولیدات بسیار خوبی ارائه داده‌اند که هر فردی تبدیل به یک واحد اقتصادی شده است و نقش موثری در افق آینده کشور خواهند داشت.

 

 

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید