رؤیا فروشی نکنید

0
87

عبدالکریم حسینزاده نماینده مجلس: فضای سیاسی به رؤیا فروشی تبدیل شده است و با مردم روی مکاتباتی که روی یخ نوشته می‌شود، معامله رأی می‌شود. احساس می‌کنم مردم هوشیار شدند و این تیپ شعاردادن‌ها که می‌دانند قابلیت اجرا ندارد، چندان موردتوجه مردم قرار نمی‌گیرد.نگارنده پیشنهاد می‌دهد که کاندیداها برای یکبار هم که شده در حوزه ریاست‌جمهوری بر اساس ظرفیت‌های قانونی، توان اقتصادی کشور و واقعیت‌های روابط ایران با جهان برنامه بدهند. من نمی‌گویم هزاران برنامه بدهند، حداقل سه الی چهار برنامه عملیاتی بدهند که مردم بر اساس آن معیاری داشته باشند و افراد را با آن‌ها بسنجند و رأی بدهند.ما قرار بوده سالی یک میلیون مسکن بسازیم. یکی از عوامل اصلی عدم ساخت مسکن دولت بوده است. شما عملکرد وزارت راه و بانک مسکن را با نوع برنامه‌هایی که دولت داشته، مقایسه کنید.

وقتی دولت نمی‌تواند برنامه‌ها را عملیاتی کند، چرا باید بیاید شعاری بدهد که در ظرفیت قانونی نمی‌گنجد. الان خیلی‌ها می‌گویند برنامه‌های توسعه 25 درصد عملیاتی شده است. دلیل اصلی آن این است که در کنار روش‌های غلط اجرایی، این برنامه‌ها غیرواقعی هستند.برنامه‌وبودجه را با دلار 20 هزار تومان در نظر می‌گیرند، درصورتی‌که دلار در کف خیابان دوبرابر این قیمت است؛ لذا هیچ‌وقت پروژه‌ها عملیاتی نمی‌شوند. باید برنامه را جوری تنظیم کنند که عملیاتی شود. این مشکل در میزانی از فروش نفت هم وجود دارد که در برنامه طبق واقعیت‌ها نیست.

در خصوص مسکن هم من فکر نمی‌کنم هیچ برنامه عملیاتی و اجرایی که پول و داده‌های آن مشخص باشد، وجود داشته باشد. کمااینکه در تهران چیزی بالای 300 هزار واحد مسکونی خالی از سکنه داریم. آیا ما واقعاً مطالعه کردیم که کمبود مسکن داریم یا خیر؟من فکر می‌کنم ما در ایران با کمبود مسکن مواجه نیستیم، ما با بد مسکنی روبرو هستیم. جمعیت کثیری در کشور حاشیه‌نشین هستند و در واقع مسکن ندارند و هنوز مشخص نیست که چه برنامه‌ای داریم. امری که در مسکن مهر و ملی هم عملیاتی نشد.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید