• حساب کاربری
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • RSS سایت
یکشنبه, ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۱۴:۳۱:۴۹
نقش اقتصاد آنلاین
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصاد کلان
  • انرژی
  • بورس
  • بانک و بیمه
  • صمت
  • خودرو
  • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • بیشتر
    • گردشگری
    • ورزشی
    • کافه کتاب
    • طنز
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصاد کلان
  • انرژی
  • بورس
  • بانک و بیمه
  • صمت
  • خودرو
  • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • بیشتر
    • گردشگری
    • ورزشی
    • کافه کتاب
    • طنز
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
نقش اقتصاد آنلاین
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
خانه گردشگری

طرح راهبردی خط ریلی زاهدان- چابهار

۳ فروردین ۱۴۰۴
در گردشگری
زمان مطالعه:1 دقیقه
0 0
0

به گزارش نقش اقتصاد آنلاین به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد چابهار به نقل از ایرنا، چابهار به‌عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران، با اتصال به شبکه ریلی، می‌تواند نقش پررنگ‌تری در تجارت منطقه‌ای و بین‌المللی ایفا کند.

طرح راه‌آهن چابهار- زاهدان، با هدف توسعه ریلی شرق کشور و اتصال بندر چابهار به شبکه ریلی، طرح توسعه سواحل مکران و ایجاد کریدور ترانزیتی شمالی – جنوبی در شرق کشور برای اتصال آسیای میانه و کشور افغانستان به آب‌های آزاد اقیانوسی، به طول ۶۳۴ کیلومتر در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد. این طرح ریلی از بندر چابهار آغاز می‌شود و پس از عبور از شهرهای نیکشهر، ایرانشهر و خاش به شهر زاهدان می‌رسد.

ارزش راه‌آهن چابهار- زاهدان ۱.۵ میلیارد دلار برآورد شده است که با تأمین اعتبار ۲۰ هزار میلیارد تومانی، تا پایان سال ۱۴۰۴ تکمیل می‌شود.

این خط ریلی که اتصال بندر چابهار به شبکه ریلی کشور را فراهم می‌کند، نقش مهمی در توسعه حمل‌ونقل و ترانزیت منطقه‌ای خواهد داشت.

این خط ریلی از چابهار آغاز شده و در مرحله نخست به زاهدان متصل می‌شود؛ اما در برنامه‌ریزی کلان قرار است تا سرخس و مشهد نیز امتداد یابد.

اتصال این مسیر به شبکه سراسری راه‌آهن، نقش مهمی در توسعه حمل‌ونقل کالا و افزایش ظرفیت ترانزیتی ایران خواهد داشت. این پروژه در کنار بندرعباس، یک مسیر ریلی شمال – جنوب دیگر ایجاد خواهد کرد که نقش کلیدی در حمل‌ونقل بین‌المللی ایفا می‌کند.

هم‌اکنون بخش زاهدان- خاش به اتمام رسیده و طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده، ادامه این مسیر تا چابهار نیز تا پایان سال آینده تکمیل خواهد شد.

این مسیر، امکان انتقال کالا به کشورهای آسیای میانه، افغانستان و حتی اروپا را تسهیل خواهد کرد و با کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل، زمینه‌ساز جذب سرمایه‌گذاری بیشتر در منطقه خواهد شد.

شبکه ریلی راه آهن ایران به سه بندر مهم در جنوب کشور، از جمله بندر عباس، بندر امام خمینی و بندرخرمشهر متصل است. این شبکه ریلی در شمال کشور نیز در دریای خزر به بندر امیر آباد و بندر کاسپین متصل است و در حال حاضر اتصال بندر مهم چابهار در کرانه دریای عمان و نیز بندر انزلی در کرانه دریای خزر نیز در دست احداث است.

شبکه ریلی راه آهن ایران به راه آهن‌های کشورهای آسیای میانه، ترکیه و پاکستان متصل است.
شبکه ریلی ایران از مرز شمتیغ به‌طول ۶۲ کیلومتر تا ایستگاه روزنک در داخل افغانستان کشیده شده و خط ریلی راه‌آهن ایران تا مرز عراق در شلمچه احداث شده است.

به منظور استفاده از این موقعیت بی‌نظیر و با توجه به این حقیقت که خاک ایران در عمل کوتاه‌ترین مسیر اتصال کشورهای آسیای میانه با آب‌های بین‌المللی و اروپا و نیز مسیری مناسب برای ترانزیت بوده و از امنیت و ایمنی بالایی برخوردار است، گذرگاه‌های بین المللی مختلفی در مسیرهای شرقی- غربی و شمالی-جنوبی از مسیر ایران عبور می کنند.

پیوستن جمهوری اسلامی ایران به سازمان همکاری شانگهای موجبات توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری میان ایران و اعضای این سازمان را بیش از بیش تسریع کرده است.

راه آهن جمهوری اسلامی ایران با توجه به موقعیت خاص خود که به‌عنوان پل ارتباطی شرق به غرب آسیا و همچنین به‌عنوان گذرگاه دو قاره مهم اروپا و آسیا به شمار می‌رود، به دنبال استفاده از این فرصت برای تقویت و توسعه شراکت و همکاری در حوزه ترانزیت و لجستیک با کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای است.

توسعه همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه در حوزه حمل ونقل و ترانزیت به ویژه تلاش برای رونق ترانزیت مسیرهای شرقی- غربی و شمالی- جنوبی عبوری از ایران با سایر کشورهای واقع در این مسیرها کمک زیادی خواهد کرد.

مطلب قبلی

سرمایه‌گذاری برای تولید، یک فرصت استثنایی در منطقه آزاد چابهار برای جهش تولید است

مطلب بعدی

پروژه استراتژیک ریلی چابهار – زاهدان؛ کلید تحول اقتصادی شرق ایران

روزنامه نقش اقتصاد

روزنامه نقش اقتصاد

مطلب بعدی

پروژه استراتژیک ریلی چابهار - زاهدان؛ کلید تحول اقتصادی شرق ایران

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه

گزارش «نقش اقتصاد» از واقعیت‌های پنهان مصرف گاز و چالش‌های بازتوزیع یارانه‌ها؛ چرا اصلاح قیمت گاز کارساز نیست؟

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
0

محمد زند روزنامه نگار: موضوع مصرف انرژي به‌ويژه گاز طبيعي به يکي از مباحث اصلي اقتصادي و اجتماعي در ايران...

بعضی از بیماران به دلیل گرانی هزینه ها، درمان را ترک می کنند؛ شکاف عمیق قیمتی بین داروهای ایرانی و خارجی

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
0

ارزش ريالي و قيمت محصولات دارويي افزايش و توان خريد مردم به‌ويژه خانواده‌هاي داراي بيمار يا افراد مبتلا به بيماري‌هاي...

هزینه های دولت نفس اقتصاد کشور را گرفت؛ اعداد نگران کننده بودجه 1404

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
0

ندا مؤمن روزنامه نگار: در شرايطي که اقتصاد ايران با محدوديت منابع، رشد پايين و تورم مزمن مواجه است نحوه...

«نقش اقتصاد» به بررسی کاهش تولید و قیمت نفت خام ایران و پیامدهای آن پرداخت؛ نفت در تنگنای تولید و قیمت

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
0

محمد زند روزنامه نگار: گزارش اخير سازمان کشورهاي صادرکننده نفت (اوپک) نشان مي‌دهد که توليد نفت خام ايران در ماه...

«نقش اقتصاد» در گزارشی به تحلیل تحریم‌های آمریکا علیه چین و تأثیر آن بر صادرات نفت ایران پرداخت؛ تنش‌های آمریکا و چین گریبانگیر نفت ایران

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴
0

محمد زند روزنامه نگار: تحريم‌هاي جديد ايالات متحده عليه پالايشگاه مستقل شينهاي در شهر کانگژو چين و شرکت بائوگانگ اپراتور...

قبلی بعدی

گفت و گو

آخرین اخبار

«نقش اقتصاد» در گفتگو با یک کارشناس، تأثیر سیاست‌های پولی و دیپلماسی بر بورس را واکاوی کرد؛ مذاکرات سیاسی؛ فرمان حرکت بازار سرمایه

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
0

محمد جواد خلیلی روزنامه نگار: در ماه‌هاي اخير بازار بورس ايران به يکي از حساس‌ترين تقاطعات تحولات سياسي و اقتصادي...

«نقش اقتصاد» در گفتگو با یک کارشناس عوامل مؤثر بر رکود و تورم در بازار خودرو را واکاوی کرد؛ خودروهای خارجی میهمانان مردد بازار ایران

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴

مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس: افزایش تولید بنزین در ستاره خلیج‌فارس

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴

«نقش اقتصاد» در گفتگو با یک کارشناس ریشه‌های بحران بازار مسکن را بررسی کرد؛ مثلث ویرانگر بازار مسکن

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴

«نقش اقتصاد» در گفتگو با یک کارشناس دلایل نوسانات بازار سرمایه را زیر ذره بین برد؛ بازار سرمایه در دوراهی یاس و امید

۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴
قبلی بعدی

آخرین اخبار

گزارش «نقش اقتصاد» از واقعیت‌های پنهان مصرف گاز و چالش‌های بازتوزیع یارانه‌ها؛ چرا اصلاح قیمت گاز کارساز نیست؟

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴

«نقش اقتصاد» در گفتگو با یک کارشناس، تأثیر سیاست‌های پولی و دیپلماسی بر بورس را واکاوی کرد؛ مذاکرات سیاسی؛ فرمان حرکت بازار سرمایه

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴

بعضی از بیماران به دلیل گرانی هزینه ها، درمان را ترک می کنند؛ شکاف عمیق قیمتی بین داروهای ایرانی و خارجی

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴

هزینه های دولت نفس اقتصاد کشور را گرفت؛ اعداد نگران کننده بودجه 1404

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴

«نقش اقتصاد» در گفتگو با یک کارشناس عوامل مؤثر بر رکود و تورم در بازار خودرو را واکاوی کرد؛ خودروهای خارجی میهمانان مردد بازار ایران

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
قبلی بعدی
نقش اقتصاد آنلاین

پایگاه تحلیلی – خبری نقش اقتصاد آنلاین از سال 1395 فعالیت خود را آغاز کرده و همواره در جهت اطلاع رسانی در حوزه های مختلف بالاخص بخش اقتصادی در تلاش است.

دسترسی سریع

  • تماس با ما
  • درباره ما
  • استعلام کارت سوخت
  • نرخ ارز و طلا
  • استعلام خلافی خودرو
  • سابقه بیمه
  • ارز دیجیتال

مجوزها

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

ورود
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصاد کلان
  • انرژی
  • بورس
  • بانک و بیمه
  • صمت
  • خودرو
  • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • بیشتر
    • گردشگری
    • ورزشی
    • کافه کتاب
    • طنز

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

به نسخه موبایل بروید