چهارشنبه, ۱۴ آبان ۱۴۰۴ - ۰۴:۰۱:۰۱
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
نقش اقتصاد آنلاین
  • صفحه اصلی
  • اقتصادی
    • اقتصاد کلان
    • بازار
    • خودرو
    • مسکن
    • بورس
    • انرژی
    • بانک و بیمه
    • صمت
  • ایران و جهان
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • گردشگری
  • ورزشی
  • کافه کتاب
  • طنز
  • صفحه اصلی
  • اقتصادی
    • اقتصاد کلان
    • بازار
    • خودرو
    • مسکن
    • بورس
    • انرژی
    • بانک و بیمه
    • صمت
  • ایران و جهان
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • گردشگری
  • ورزشی
  • کافه کتاب
  • طنز
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
نقش اقتصاد آنلاین
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
خانه گردشگری

پروژه استراتژیک ریلی چابهار – زاهدان؛ کلید تحول اقتصادی شرق ایران

۴ فروردین ۱۴۰۴
در گردشگری
زمان مطالعه:1 دقیقه
0 0
0
پروژه راه‌آهن چابهار- زاهدان با اتصال بندر چابهار به شبکه ریلی کشور، کلید تحول اقتصادی شرق ایران و افزایش ظرفیت ترانزیت به آسیای میانه و روسیه خواهد بود.

به گزارش نقش اقتصاد آنلاین به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد چابهار به نقل از خبرنگار مهر، راه‌آهن چابهار – زاهدان، یکی از مهم‌ترین پروژه‌های ریلی ایران، به‌عنوان بخش کلیدی کریدور شمال – جنوب و کریدور شرق کشور در حال تکمیل است. این مسیر با هدف اتصال بندر شهید بهشتی چابهار به شبکه سراسری راه‌آهن کشور، نقش اساسی در توسعه اقتصادی شرق ایران و افزایش ظرفیت ترانزیتی کشور ایفا خواهد کرد.

پروژه راه‌آهن چابهار – زاهدان، علاوه بر توسعه تجاری و صنعتی استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی، تأثیر مستقیم بر رشد ترانزیت بین‌المللی و تجارت منطقه‌ای خواهد داشت. با تکمیل این مسیر، بارهای تجاری از طریق چابهار به مقصد افغانستان، ترکمنستان، آسیای میانه و روسیه منتقل خواهند شد. تخمین زده می‌شود که ۲ میلیون تن بار در سال از طریق این راه‌آهن جابه‌جا شود.

علاوه بر این، تکمیل این مسیر، دسترسی کشورهای آسیای میانه و افغانستان به آب‌های آزاد اقیانوسی را فراهم می‌کند و ایران را به یکی از مسیرهای اصلی حمل‌ونقل کالا بین هند، روسیه و آسیای میانه تبدیل خواهد کرد. این امر، موجب افزایش درآمدهای بندری و گمرکی و ارتقای جایگاه بندر چابهار به‌عنوان یک هاب تجاری و ترانزیتی منطقه‌ای می‌شود.

راه‌آهن چابهار – زاهدان؛ شاهراه جدید تجارت آسیای میانه و جنوب آسیا

در همین راستا، سید مرتضی ناصریان کارشناس ارشد ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره ظرفیت‌های موجود در بندر چابهار و ضرورت اتصال هرچه سریع‌تر این بندر به شبکه راه‌آهن کشور، گفت: در حال حاضر خط ریلی به طول ۶۲۸ کیلومتر از چابهار به زاهدان در حال ساخت است که بخشی از آن (زاهدان به خاش) به بهره‌برداری رسیده و ساخت بقیه آن نیز با منابع مالی دولتی با شتاب صورت می‌گیرد و جز طرح‌های ویژه دولت است و جا دارد از حمایت ویژه مقام معظم رهبری دام‌ظله از این طرح تقدیر کرد، زیرا ایشان در سال ۱۳۹۸ با اختصاص ۳۰۰ میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی به این طرح مهم موافقت کردند و در سال ۱۴۰۱ نیز اجازه استفاده از منابع مالی تهاتر نفتی برای برخی طرح‌های مهم حمل و نقل را دادند و به این ترتیب طرح راه آهن چابهار – زاهدان از منابع مالی مناسب برخوردار شده است.

ناصریان افزود: این خط ریلی ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که بندر شهید بهشتی چابهار را به شبکه راه‌آهن متصل می‌کند و خط ریلی دیگری که در امتداد راه‌آهن چابهار – زاهدان در راستای شمالی- جنوبی قرار دارد از زاهدان به مرز میلک می‌رسد و بعد شهر بیرجند را پوشش می‌دهد و در نهایت در ایستگاه یونسی (نزدیک تربت حیدریه) به شبکه موجود راه‌آهن متصل می‌شود، و محور میان‌بر قابل توجهی در شبکه ریلی شکل می‌گیرد که راه‌گذر (کریدور) ترانزیتی شرق کشور را در راستای شمالی – جنوبی فراهم می‌کند، به عبارت دیگر اگر زاهدان به یونسی متصل شود بار از چابهار به سمت سرخس در مسیر مستقیم می‌تواند سیر کند که موجب بهبود ارتباط ریلی با افغانستان و ترکمنستان می‌شود و به تبع آن کشورهای آسیای میانه و روسیه هم امکان حمل بار بیشتری را خواهند داشت و این محور مورد علاقه کشور هندوستان نیز به شمار می‌رود.

وی یادآور شد: اتمام این راه‌گذر ریلی، عبور کالا از شمال به جنوب و بالعکس را سرعت می‌هد و با توجه به برآوردهای صورت‌گرفته، حجم باری که در مسیر راه‌گذر شمال به جنوب از روسیه و کشورهای حوزه CIS به سمت هند و برعکس با افتتاح مسیر ریلی چابهار – زاهدان -یونسی به حدود ۲ میلیون تن در سال می‌رسد. البته تحقق بارهای ترانزیتی بیش‌از وابستگی به تکمیل زیرساخت ریلی، به وضعیت توقف‌های بارها در گمرکات و بنادر و هماهنگی نهادهای متعدد داخلی و بین‌المللی و امکانات لجستیکی و تعرفه‌ها و زمان سیر بستگی دارد و کشور ما در جذب بار ترانزیتی موفقیت نسبی نداشته و امید است با تحول در این زمینه و تشکیل ستاد عالی ترانزیت و رفع مشکلات مدیریتی و نرم افزاری روند جذب بارهای ترانزیتی اصلاح شود.

کارشناس ارشد ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور تصریح کرد: بندر چابهار و راه‌آهن مزبور برای تسهیل صادرات و واردات استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی و جنوبی و سیستان و بلوچستان نیز مهم است و راه آهن چابهار حمل‌ونقل بارهای داخلی و مسافری بین مناطق استان سیستان و بلوچستان را مقدور می‌کند؛ این طرح علاوه بر جنبه بین‌المللی از ابعاد توسعه مناطق شرقی و جنوبی کشور و آمایش سرزمینی و توسعه اقتصاد دریا محور اهمیت بالایی دارد و باعث شکوفایی و رونق بیشتر در استان بزرگ و مستعد سیستان و بلوچستان از ابعاد اقتصادی و اجتماعی خواهد شد.

به گفته ناصریان؛ هم اکنون طرح‌های بزرگ تولید فولاد و پتروشیمی در اطراف چابهار در دست اجراست که برای حمل انبوه مواد و تولیدات نیازمند راه‌آهن چابهار خواهند بود.

وی ادامه داد: رسیدن خط راه‌آهن به چابهار و اتصال آن به بندر شهید بهشتی می‌تواند، موجب اتصال آسیای میانه و افغانستان به آب‌های آزاد اقیانوسی شود. از این رو کشورهای هندوستان، روسیه و آسیای میانه مستمراً پیگیر تکمیل این طرح و استفاده از این کریدور به عنوان مسیر مناسب برای حمل کالاها از آسیای میانه به جنوب آسیا هستند.

ناصریان تاکید کرد: اتصال بندر چابهار به خط آهن سراسری، ظرفیت جابه‌جایی ۷.۷ میلیون تن بار و ۲ میلیون مسافر در سال را ایجاد می‌کند که علاوه بر درآمد ترانزیت ریلی، در افزایش درآمدهای بندری و گمرکی و حمل بارهای داخلی راه‌آهن مؤثر است، همچنین برآورد می‌شود در شرایط خوش‌بینانه دو طرح فوق به صورت مستقیم و غیرمستقیم تا حدود ۳۰۰ میلیون دلار در سال برای کشور درآمدزایی ارزی و ریالی ایجاد خواهند داشت.

وی در پایان با اشاره به اینکه ۱۰ سال از آغاز طرح خط ریلی چابهار – زاهدان می‌گذرد اما هنوز تکمیل نشده، گفت: در اوایل امسال برخی افراد گفتند که این خط ریلی تا پایان امسال تکمیل می‌شود اما این ادعا صحیح نیست، حتی اینکه سال آینده به بهره‌برداری برسد، دشوار خواهد بود و علاوه بر استمرار اعتبار کافی نیازمند تلاش فوق‌العاده اجرایی است و احتمالاً افتتاح این طرح در سال ۱۴۰۵ خواهد بود.

چالش‌های مالی و مدیریتی، سد راه تکمیل پروژه چابهار – زاهدان

به گزارش مهر، باوجود اختصاص ۳۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی و مجوز تهاتر نفتی برای تأمین مالی این پروژه، تکمیل آن همچنان با چالش‌های اعتباری و اجرایی روبه‌رو است. برخی مسئولان وعده تکمیل راه‌آهن چابهار – زاهدان را تا پایان امسال داده بودند، اما کارشناسان معتقدند که با توجه به شرایط اجرایی، بهره‌برداری کامل آن تا سال ۱۴۰۵ امکان‌پذیر خواهد بود.

پست های مرتبط

خواهر پژمان جمشیدی دست به افشاگری زد

قیمت های مواد خوراکی سربه فلک کشید؛ یک وعده غذای گرم برای کارگران چند؟!

سخنگوی دولت: دریافت کارت رفاه یا وام ازدواج به صورت همزمان برای یک نفر امکان‌پذیر نیست

مطلب قبلی

طرح راهبردی خط ریلی زاهدان- چابهار

مطلب بعدی

برگزاری ستاد خدمات سفر با محوریت مناطق آزاد کشور

روزنامه نقش اقتصاد

روزنامه نقش اقتصاد

مطالب بیشتر

گردشگری

درخواست سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد چابهار به ۶۰۱ هزار میلیارد ریال رسید

۱۹ مهر ۱۴۰۴
گردشگری

مرز ریمدان نقش مهمی در پیوند ایران با کریدور بین‌المللی چین – پاکستان دارد

۱۸ مهر ۱۴۰۴
گردشگری

رییس کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد: دسترسی ایران به ۲۰ درصد بازار جهانی با بهره‌برداری از راه‌آهن چابهار-زاهدان

۱۸ مهر ۱۴۰۴
مطلب بعدی

برگزاری ستاد خدمات سفر با محوریت مناطق آزاد کشور

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار روز

خواهر پژمان جمشیدی دست به افشاگری زد

قیمت های مواد خوراکی سربه فلک کشید؛ یک وعده غذای گرم برای کارگران چند؟!

سخنگوی دولت: دریافت کارت رفاه یا وام ازدواج به صورت همزمان برای یک نفر امکان‌پذیر نیست

۹۹ درصد مخزن عظیم سد لار خالی شد

5 ماده خوراکی بسیار خطرناک را بشناسید

آغاز فروش اقساطی محصولات کرمان موتور (+جدول فروش و جزئیات)

ایران، در فهرست ۱۰ کشور برتر یونسکو

بازتاب برگزاری مراسم ۱۳ آبان در رسانه‌های جهان

معاون شهردار تهران عنوان کرد: پایش یکپارچه تمامی فعالیت‌های خدمات شهری در مرکز رصد و کنترل خدمات

لزوم توسعه نیروگاه‌های خورشیدی با رعایت الزامات زیست‌محیطی

قبلی بعدی

آخرین اخبار اقتصادی

قیمت های مواد خوراکی سربه فلک کشید؛ یک وعده غذای گرم برای کارگران چند؟!

سخنگوی دولت: دریافت کارت رفاه یا وام ازدواج به صورت همزمان برای یک نفر امکان‌پذیر نیست

۹۹ درصد مخزن عظیم سد لار خالی شد

آغاز فروش اقساطی محصولات کرمان موتور (+جدول فروش و جزئیات)

لزوم توسعه نیروگاه‌های خورشیدی با رعایت الزامات زیست‌محیطی

سهم مصرف گاز جابه‌جا شد/ بخش خانگی از نیروگاه‌ها پیشی گرفت

وزیر نفت: ۱۳ آبان نماد بصیرت و حضور آگاهانه نسل‌های انقلاب است

مدنی‌زاده: بیش از ۸ میلیون مجوز کسب‌وکار صادر شده است

رئیس سازمان اداری و استخدامی:حمایت همه‌جانبه دستگاه‌های دولتی برای ادامه سامانه فواد ۱۲۸ ضروری است

صندوق‌های ارزمحور حلقه گم‌شده ثبات در اقتصاد ایران

قبلی بعدی

گزارش ویژه

«نقش اقتصاد» ازتبعات افزایش قیمت محصولات دو خودروساز بزرگ گزارش می‌دهد: بازار خودرو در بن‌بست  رکود  و گرانی

«نقش اقتصاد» از رکوردشکنی بورس در سایه رکود بازارهای رقیب گزارش می‌دهد: بازار سهام در کمین  نقدینگی پایدار

«نقش اقتصاد» از هزینه‌های سنگین کفن و دفن در ایران گزارش می‌دهد: تورم، گریبانگیر آرامش پس از مرگ!

«نقش اقتصاد» از دود شدن سرمایه‌های مردم در طرح نهضت ملی مسکن گزارش می‌دهد: کلاه گشاد نهضت ملی مسکن بر سر مردم

«نقش اقتصاد» از افزایش  شکاف درآمدی در ایران گزارش می دهد: تشدید فقر با بحران آب

«نقش اقتصاد » فرصت های نهفته اقتصادی ایران را بررسی کرد: نجات در همسایگی

«نقش اقتصاد» از  سه ستون اصلی ثروت‌آفرینی در اقتصاد گزارش می دهد: سرمایه‌گذاران قصه‌گو!

«نقش اقتصاد» از پیامدهای تغییر بافت جنگلی گیلان به مناطق مسکونی گزارش می‌دهد: بهشت سبز در محاصره  سونامی ویلاسازی

«نقش اقتصاد » یکی از عوامل مهم رفتار سرمایه‌گذاران خرد در بازار را بررسی کرد: جریان سازی گمراه کننده اینفلوئنسرها

«نقش اقتصاد» از ناکامی بخش انرژی در برنامه هفتم توسعه گزارش می‌دهد: ایران در حال حذف شدن از نقشه انرژی خاورمیانه

قبلی بعدی

گفت و گو

عضو کمیسیون صنعت و معدن مجلس در گفتگو با «نقش اقتصاد» مطر ح کرد: تولید ملی در تنگنای سیاست های اقتصادی ناکارآمد

دبیر اول کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «نقش اقتصاد»  مطرح کرد: تاب‌آوری اقتصاد ایران در مرز فروپاشی

عضو کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با «نقش اقتصاد» مطرح کرد:  انباشت بیش از 850 هزار پرونده  تسهیلات نهضت ملی در بانک‌ها

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اصل 90 مجلس در گفتگو با «نقش اقتصاد»: هزینه‌های سرسام‌آور انتقال آب، لقمه‌ای بزرگ‌تر از دهان اقتصاد

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس در گفتگو با «نقش اقتصاد» مطرح کرد : تولید ملی زیر تیغ بروکراسی

نایب‌رئیس کمیسیون حکمرانی در اتاق تهران در گفتگو با «نقش اقتصاد» مطرح کرد: اقتصاد ایران در تنگنای سیاست‌زدگی

در گفتگو با کارشناسان چشم انداز بازارهای مالی در ایران بررسی شد:ترمز افزایش قیمت دلار زیر چرخ تورم

در گفتگوی«  نقش اقتصاد»با عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران بررسی شد: اقتصاد سلامت ایران در نقطه بحران

درگفتگوی «نقش اقتصاد» با رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه مطرح شد: فرصت سوزی در تجارت با روس ها

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفتگو با «نقش اقتصاد» مطرح کرد: سلامت خانوارها زیر تیغ ناکارآمدی و کوتاهی بعضی نهادها

قبلی بعدی
نقش اقتصاد آنلاین

پایگاه تحلیلی – خبری نقش اقتصاد آنلاین از سال 1395 فعالیت خود را آغاز کرده و همواره در جهت اطلاع رسانی در حوزه های مختلف بالاخص بخش اقتصادی در تلاش است.

دسترسی سریع

  • قیمت طلا و سکه
  • قیمت دلار و ارز
  • قیمت خودرو
  • استعلام کارت سوخت
  • استعلام خلافی خودرو
  • درباره ما
  • تماس با ما

مجوزها

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

ورود
RSS
Follow by Email
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • اقتصادی
    • اقتصاد کلان
    • بازار
    • خودرو
    • مسکن
    • بورس
    • انرژی
    • بانک و بیمه
    • صمت
  • ایران و جهان
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • گردشگری
  • ورزشی
  • کافه کتاب
  • طنز

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

به نسخه موبایل بروید