روند حرکت بیمه ایران در 7 ماه مدیرعاملی علی جباری، نشان از یک چرخش راهبردی در بیمهگری و سرمایهگذاری دارد که چشمانداز متفاوتی را به تصویر میکشد. اکران وضعیت سرمایهگذاری این شرکت در اقتصاد ایران با بهرهوری منابع و انتخاب پرتفوی بهینه نشان میدهد که این بیمهگر با بالاترین سهم از بازار مصمم است تا مسیری متمایز به گذشته را در پیش بگیرد.
به گزارش نقش اقتصاد آنلاین به نقل از روابط عمومی بیمه ایران، ثبت رکورد جدید از تولید حق بیمه، تلاش برای وصول مطالبات معوق و بلاتکلیف و تعیین یک راهبرد کلان به وضوح بیانگر این واقعیت است که بیمه ایران مصمم است تا نه تنها سهم خود را از بازار افزایش دهد بلکه میخواهد در اقتصاد ایران نقش تعیینکننده داشته باشد.
استمرار وصول مطالبات بیمه ایران
یکی از چالشهای به ارث رسیده از گذشته بیمه ایران، انباشت و بلاتکلیفی مطالباتی است که به نظر در دوران جدید تلاش میشود تا زودتر وصول شده و منابع آزاد شده در مسیر سرمایهگذاری با بازده مناسب و البته بازتعریف محصولات و خدمات مورد نیاز بخشهای اقتصادی کشور قرار گیرد.
علی جباری هم زمان اعلام خبر وصول طلب بیمه ایران از بنیاد شهید و امور ایثارگران به ارزش 9 هزار میلیارد ریال در فروردین امسال از آغاز فصل نوین پیشرفت، انسجام و شکوفایی در این شرکت خبر داد و تصریح کرد: در شرایطی که تأمین نقدینگی برای اجرای برنامههای راهبردی و ماموریتهای پیشروی شرکت از اولویتهای اصلی بهشمار میرود، این اقدام نقطه عطفی در مسیر ساماندهی مطالبات و تقویت بنیه مالی تنها شرکت دولتی کشورمان در صنعت بیمه است.
رئیس هیئت مدیره بیمه ایران در عین حال تأکید کرد: امیدواریم با تلاش مضاعف همکاران، سایر مطالبات معوق نیز در آیندهای نزدیک وصول شود.
این دستاورد را میتوان در چارچوب سیاست اعلامی جباری مبنی بر چرخش استراتژیک از بازدهی پایین منابع مالی به سمت مدیریت بهینه منابع مالی و اقتصادی تحلیل کرد که استمرار روند وصول مطالبات در آینده میتواند به ارتقای جایگاه بیمه ایران در بازار بیمه کشور و اقتصاد ایران منجر شود و این شرکت را با استحکام مالی بهتر در مسیر راهبری صنعت بیمه قرار دهد.
ماموریت سنگین جباری در بیمه ایران
جباری و دیگر اعضای خانواده بیمه ایران ماموریت سنگینی را برای ایجاد تحول بزرگ دارند؛ چرا که از یک سو افت سهم بازار باعث کاهش بازدهی مالی و انفعال در صیانت از یک برند و سرمایه ملی شده و تبدیل چالشها و تهدیدها به فرصت و مزیت، تلاش مضاعف توام با انسجام و وحدت سازمانی را طلب میکند. از سوی دیگر بیمه ایران به عنوان تنها شرکت بیمهگر دولتی، ماموریت مهمی در حمایت از اقتصاد ایران و بنگاههای اقتصادی و سرمایهگذاران دارد. از این جهت است که تیم مدیریتی بیمه ایران تلاش دارد تا بیمهگری تخصصی را با توسعه کمی و کیفی پرتفوی به اجراگذارد.
سوق دادن منابع مالی بیمه ایران از جمله منابع آزاد شده ناشی از وصول مطالبات معوق و بلاتکلیف، راه را برای اجرای برنامه عملیاتی برای ارائه محصولات و خدمات متفاوت به بازیگران اقتصادی باز خواهد کرد و این چرخش از بیمهگری سنتی به بیمهگری آیندهنگر نه تنها به احیای برند و قوام بیمه ایران منجر خواهد شد و شاخص رضایت مشتریان را تقویت میکند، بلکه میتواند برای کل صنعت بیمه هم تعیینکننده باشد چرا که پوشش ریسک بنگاهها و فعالان اقتصادی وقتی ممکن و مطلوب خواهد بود که شرکتهای بزرگ بیمه به ویژه بیمه ایران اقدام به شناسایی نیازها و ریسکها و ارائه محصولات و خدمات کنند.
افزون بر ضرورت بهینهسازی و تخصصی شدن سبد محصولات و خدمات بیمه ایران، آنچه در اولویت مدیران این شرکت قرار گرفته، سرمایهگذاری در بخشهایی از اقتصاد ایران است که هم باعث تقویت تولید ملی و اشتغال خواهد شد و هم اینکه بازده سرمایهگذاری مطلوب برای این شرکت را به ارمغان خواهد آورد.
مذاکرات و گفتگوهای مدیرعامل بیمه ایران با مدیران بانکهای کشور نشان میدهد که این شرکت برای پیشرفت و توسعه نفوذ خود در اقتصاد کشور، بازار بیمه و استفاده بهینه از منابع موجود بر همکاری و استفاده از ظرفیت شبکه بانکی تأکید ویژهای دارد و به همین جهت است که در صدد تقویت و توسعه مجتمع تخصصی بانکهای این شرکت است.
فعالسازی ظرفیتهای بیمه ایران
از جمله تحولات رخ داده در بیمه ایران نیز میتوان به فعالسازی ظرفیتها و تحول در بنگاهداری این شرکت اشاره کرد؛ چرا که جباری بر این باور است که حمایت راهبردی از شرکتهای زیرمجموعه میتواند نقش و جایگاه بیمه ایران در حمایت از تولید ملی و سرمایهگذاری را تقویت کند. بازدید از شرکت سبا سودا ثمین از شرکتهای زیرمجموعه بیمه ایران، در اختیار گرفتن سهم 40 درصدی بیمه اتکایی امین و البته حضور فعالانه در بازار بیمه اتکایی با 2 بازوی خود یعنی اتکایی ایران معین و اتکایی امین، یک نقطه عطف در این مسیر به شمار میرود.
سالی که گذشت برای بیمه ایران هرچند سخت بود اما نتیجهاش شیرین تمام شد، دستیابی به درآمد بیش از 100 هزار میلیارد تومانی از محل حق بیمه تولیدی و افزایش محسوس سهم بازار تنها یک نشانه از تحول به حساب میآید و این تازه آغاز یک راه دشوار خواهد بود که برآیند آن هم رضایت بیمهگزاران و مشتریان، هم بهبود نسبتهای مالی و بازدهی بیمه ایران و هم اصلاحات بنیادین در جهت احیای برند و سرمایهای ملی به نام بیمه ایران خواهد بود.