مدیرکل صداوسیمای مرکز کردستان اعلام کرد : که تولیدات رسانهای با تمرکز بر معرفی و برجستهسازی مشاهیر، فرهنگ، هنر، تاریخ و ظرفیتهای اقتصادی و گردشگری استان، در بخشهای مختلف رادیو و تلویزیون این مرکز آغاز شده است.
، مرادی مدیر کل صدا و سیمای مرکز کردستان ، با اشاره به سند تحول سازمان صداوسیما و برنامه ریزی این مرکز برای حرکت در مسیر تحول، اظهار داشت: در همین راستا حذف برنامه های خنثی و طراحی برنامه های جدید با توجه به اصل هویت محوری و عدالت گستری در دستور کار قرار گرفت.
وی توجه به ذائقه مخاطب را محور اصلی برنامه سازی در کردستان عنوان کرد و افزود: ظرفیت های اقتصادی، فرهنگ، هنر، موسیقی، مشاهیر، تاریخ، شهدا و رشادت های مردم کردستان در دوران دفاع مقدس از مهم ترین محورهای برنامه سازی در سال جدید است.
وی با اشاره به تشکیل اتاق فکر و جلسات اندیشه ورز با هدف تعیین شاخص های تولید محتوای مورد پسند مخاطب، اضافه کرد: معرفی خدمات نظام و دولت در کردستان، پیگیری مطالبات مردم، تولید محتوای متناسب با بافت اقتصادی و اجتماعی استان که بخش مهم آن کشاورزی و روستامحور است و آداب و رسوم محلی از جمله مهم ترین این شاخص ها در برنامه سازی است.
مرادی از تشکیل اتاق مستند در مرکز با حضور مستندسازان، تهیه کنندگان برجسته، کارشناسان و صاحب نظران درون و برون سازمانی خبر داد و افزود: هدف از این اتاق مستند تعامل با مستندسازان برجسته استانی و کشوری برای تولیدات فاخر است.
مدیرکل صداوسیمای مرکز کردستان گفت: در همین راستا مستندهایی از جمله “تاقانه” با موضوع اهمیت جوانی جمعیت، “انار” با موضوع ظرفیت های باغداری استان ، “زمزمه با گلبرگ” با هدف معرفی طبیعت بکر و گیاهان دارویی و “مسجد سرخ” با موضوع معرفی ظرفیت های تاریخی کردستان در حال تولید است.
وی با بیان اینکه در دوسال اخیر با هدف افزایش سهم دفاع مقدس و شهدای کردستان در آنتن رسانه ملی برنامه ریزی هایی انجام شد، افزود: در همین راستا مستند “در جبهه غرب خبری هست” با موضوع معرفی شهدای شاخص ملی که در جبهه های کردستان جاودانه شده اند در حال تولید است.
مرادی با اشاره کنگره 5 هزار و 536 شهید که قرار است سال 1405 به میزبانی کردستان برگزار شود، گفت: در همین راستا هم اکنون برنامه هایی در رادیو تلویزیون با هدف معرفی این رویداد ملی در رسانه در حال تولید و پخش است.
مرادی با اشاره به آسیب شناسی برنامه های تولیدی و توجه به نظر مخاطبان براساس نظرسنجی های معتبر، گفت: ارزیابی محتوایی بسیاری از برنامه های رادیو و تلویزیون در سال جدید در بسیاری از شاخص ها با رشد کیفی همراه بوده و این امر ناشی از تغییرات محتوایی، استودیوگریزی و طراحی دکور براساس شاخص های تاریخی، بومی و محلی استان بوده است.
وی با اشاره به اینکه موسیقی به عنوان یک شاخص هویتی کردستان شناخته می شود، گفت: در همین راستا برنامه “کوردانه” با طراحی جدید و چالشی، بخش های جذاب، حضور هنرمندان بومی و بهره گیری از ظرفیت های موسیقی محلی از نوروز امسال پخش می شود و خوشبخاته با استقبال مخاطبان همراه بوده است.
مرادی از تصویب بیش از ده طرح فاخر در قالب سریال، مینی سریال، مستند و پویانمایی خبر داد و گفت: سریال “بهروز”، “مستوره اردلان”، “ساروبیره”، “امیرنظام گروسی”، “شهیده فاطمه اسدی”، “فاطه رشی گه لواخی” در مسیرتولید قرار دارد.
مدیرکل صداوسیمای مرکز کردستان با بیان اینکه مطالبه گری و شنیدن صدای مردم یکی از وظایف رسانه است، گفت: در همین راستا بخش خبری ساعت 9 صبح که روزانه به پیگیری مسائل و مشکلات استان می پردازد و بسته خبری شهروندخبرنگار که بازتاب نظر و مشکلات شهروندان است راه اندازی شده است.
مرادی با اشاره به محبوبیت رادیو در کردستان و کسب رتبه اول این رسانه در ارزیابی های سالانه از نظر مخاطب، اضافه کرد: رادیو نیز با توجه به نیازها و علایق مخاطبان برنامه های جدیدی طراحی و در حال پخش است.
وی اظهار کرد: “لاوی وریا” در حوزه جوانان و گفت و گو با جوانان موفق در بخش های مختلف، “خاتوونی کُرده واری” با محوریت زنان و نقش آنان در جامعه، “ریگای سه ربه رزی” با توجه به شعار سال و راه های تحقق آن و “ئیوه و به رپرسان” با محوریت مسائل چالشی و مطالبات مردمی با ساختار و محتوایی جدید هم اکنون توسط گیرنده های رادیویی قابل دریافت است.