شنبه, ۲۴ آبان ۱۴۰۴ - ۲۱:۳۴:۲۵
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
نقش اقتصاد آنلاین
  • صفحه اصلی
  • اقتصادی
    • اقتصاد کلان
    • بازار
    • خودرو
    • مسکن
    • بورس
    • انرژی
    • بانک و بیمه
    • صمت
  • ایران و جهان
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • گردشگری
  • ورزشی
  • کافه کتاب
  • طنز
  • صفحه اصلی
  • اقتصادی
    • اقتصاد کلان
    • بازار
    • خودرو
    • مسکن
    • بورس
    • انرژی
    • بانک و بیمه
    • صمت
  • ایران و جهان
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • گردشگری
  • ورزشی
  • کافه کتاب
  • طنز
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
نقش اقتصاد آنلاین
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
خانه آخرین اخبار

بلیت هواپیما گران می‌شود؟

۱۳ آبان ۱۴۰۴
در آخرین اخبار, اقتصاد کلان, اقتصادی, جامعه, صمت
زمان مطالعه:1 دقیقه
0 0
0
طبق آنچه اعلام شده، هزینه‌های صنعت هوایی به دلیل افزایش نرخ ارز مبادله‌ای از ۶۸ هزار و ۸۰۰ هزار تومان به نرخ تالار دوم (حدود ۱۰۵ هزار تومان) تغییر کرده است؛ لذا ایرلاین‌ها خواستار افزایش نرخ بلیت هواپیما هستند اما این افزایش نرخ هنوز قطعی نشده و مصوبات لازم را اخذ نکرده است.

به گزارش نقش اقتصاد آنلاین، عصر امروز خبرهایی مبنی بر افزایش ۲۴ درصدی قیمت بلیت هواپیما منتشر شد و دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی نیز عنوان کرد که این افزایش قیمت به دلیل افزایش نرخ ارز مبادله ای از ۶۸ هزار و ۸۰۰ هزار تومان به نرخ تالار دوم یعنی حدود ۱۰۵ هزار تومان است.

اسعدی سامانی با اشاره به اینکه ۶۰ درصد هزینه‌های ایرلاین‌ها ارزی است، گفته که درپی افزایش نرخ سوخت از ۶۰۰ تومان به ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان در هر لیتر، افزایش تعرفه گمرکی ترخیص قطعات و موتور هواپیما از ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان به ۷۰ هزار تومان و با توجه به اینکه حدود ۱۲ درصد این افزایش نرخ، مالیات بر ارزش افزوده و سهم عوارض مختلف است، در مجموع متوسط نرخ بلیت هواپیما رشد ۲۴ درصدی باید داشته باشد.

در این راستا، پیگیری‌های ایسنا از سازمان هواپیمایی کشوری بر این اساس است که طبق رای دیوان عدالت اداری، سازمان هواپیمایی و وزارت راه و شهرسازی از خرداد ۱۴۰۳ نقشی در تعیین نرخ بلیت هواپیما ندارند و صرفا نقش آنها نظارت بر عملکرد ایرلاین‌هاست.

آن طور که پیش‌تر نیز ایسنا طی سلسله گزارش‌هایی اطلاع‌رسانی کرده بود، از خرداد پارسال تعیین نرخ بلیت هواپیما از حوزه اختیارات وزارت راه و شهرسازی خارج شد و دیوان عدالت اداری در نامه‌ای به وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اجرای رأی صادره از هیأت عمومی این دیوان در خصوص تعیین قیمت بلیت هواپیما، اختیارات این وزارتخانه را در کنترل قیمت بلیت هواپیما سلب کرد و بعد از سلب این اختیارات از وزارت راه و شهرسازی، شرکت‌های هواپیمایی هرکدام مجاز شدند تا نسبت به تعیین نرخ‌های مسیرهای مختلف خودشان اقدام و سقف قیمتی تعیین شده را رعایت کنند.

به بیان جزئی‌تر بر اساس بند (ب) ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنجم توسعه، نرخ بلیت حمل‌ونقل هوایی آزاد شده و تابع عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. همچنین مطابق ماده ۵۳ قانون برنامه ششم توسعه، دولت مکلف است نسبت به آزادسازی نرخ بلیت و شبکه پروازی اقدام کند و بر اساس رای دیوان عدالت اداری سازمان هواپیمایی کشوری از تعیین نرخ بلیت هواپیمایی منع شده است.در همین راستا، شرکت‌های هواپیمایی نیز این قوانین را اجرا کرده‌اند.

البته گفتنی است؛ فقط انجمن شرکت‌های هواپیمایی در فرآیند تعیین نرخ دخیل نیستند و براساس قوانین موجود باید در تعیین نرخ، مصوبه ستاد تنظیم بازار را هم داشته باشند.

بر همین اساس، سال گذشته نیز مصوبه‌ای از سوی شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا بنا به درخواست معاون اول ریاست‌جمهور به تصویب رسید که بر اساس آن، اختیارات ستاد تنظیم بازار برای سال‌های ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ نیز تمدید شد و بنابر دستور سران قوا بر تداوم قیمت‌گذاری کالاهای ضروری و حساس، هرگونه قیمت‌گذاری دولتی به‌استثنای کالاهای اساسی یارانه‌ای، کالاهای انحصاری و خدمات دولتی، ممنوع اعلام شده است.

آن طور که گفته می‌شود بلیت هواپیما نیز جزو کالاهایی است که برای نرخ گذاری باید فرآیند دریافت مصوبه را طی کند و از ستاد تنظیم بازار مجوز های لازم را دریافت و به نظر می رسد که این افزایش ۲۴درصدی هنوز فرآیندهای لازم را طی نکرده است.

آنچه در برخی منابع آمده بر اساس تصمیمات جدید، شورای رقابت و ستاد تنظیم بازار مسئول بررسی و تأیید نرخ بلیت هواپیما در تعامل با شرکت‌های هواپیمایی است. در واقع قیمت‌ها پس از طی مراحل قانونی در این مراجع، به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ و جهت درج در سایت‌ها و کانال‌های رسمی فروش برای رؤیت عموم اعلام می‌شود.

لازم به ذکر است؛ این فرآیندها باید به‌گونه‌ای انجام شود که ضمن رعایت اصول رقابتی، پایداری صنعت هوایی کشور را با توجه به محدودیت‌های بین‌المللی تحت تأثیر قرار ندهد. همچنین بر اساس چارچوب‌های سازمان بین‌المللی هوانوردی (ایکائو)، وظایف تعیین‌شده برای سازمان هواپیمایی کشوری در حوزه‌هایی همچون ایمنی، امنیت پرواز و پایداری اقتصادی صنعت هوانوردی تعریف شده است و این سازمان اختیار قانونی برای مداخله در تعیین یا کنترل نرخ بلیت هواپیما را ندارد.

با این وجود می‌توان گفت که این دو قانون در کنار یکدیگر از یک طرف دست شرکت‌های هواپیمایی را برای قیمت گذاری باز گذاشته است و به آنها اختیار داده که براساس هزینه های موجود اقدام به تغییر نرخ کنند و عملا بخش دولتی از نرخ گذاری خارج شود ولی از آن طرف تایید نهایی این افزایش نرخ را منوط به دریافت مصوبه از ستاد تنظیم بازار و بخش دولتی کرده، لذا هنوز مشخص نیست که کدام نهاد دقیقا مسئول تعیین نرخ بلیت است؟

افزایش نرخی که بنا برگفته کارشناسان، با توجه به افزایش نرخ ارز مبادله‌ای به ۱۰۵ هزار تومان، تغییر نرخ سوخت و سهم مالیات بر ارزش افزوده و عوارض، لازمه شرکت‌ها برای ادامه فعالیت بوده و بایستی هرچه زودتر اعمال شود.

منبع: ایسنا

پست های مرتبط

مطلبی یافت نشد
تگ ها: بلیت هواپیماقیمت بلیت
مطلب قبلی

الاخبار فاش کرد:همکاری ترکیه و اسرائیل از خزر تا مدیترانه و از قفقاز تا خلیج فارس علیه ایران/حلقه محاصره ایران تنگ‌تر شد

مطلب بعدی

قیمت دلار، یورو و سایر ارزها امروز ۱۳ آبان

admin

admin

مطالب بیشتر

صمت

صبح امروز با حضور مدیران ارشد هلدینگ آینده پویا؛ فردحسینی سرپرست جدید شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران شد

۲۴ آبان ۱۴۰۴
آخرین اخبار

قیمت محصولات ایران خودرو امروز شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۴ + جدول

۲۴ آبان ۱۴۰۴
آخرین اخبار

کارشناسان مأمور اصلاح دهک‌بندی یارانه‌ها شدند

۲۴ آبان ۱۴۰۴
مطلب بعدی

قیمت دلار، یورو و سایر ارزها امروز ۱۳ آبان

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار روز

قیمت محصولات ایران خودرو امروز شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۴ + جدول

کارشناسان مأمور اصلاح دهک‌بندی یارانه‌ها شدند

قرارداد اجرایی خط‌آهن رشت–آستارا با مشارکت روسیه به‌زودی امضا می‌شود

آغاز ثبت سفارش پیش فروش سکه از امروز

حراج شمش طلا در مرکز مبادله ایران فردا برگزار می‌شود

قیمت دلار توافقی امروز شنبه 24 آبان 1404 / حواله دلار ثابت ماند

شماره 2197 روزنامه نقش اقتصاد

سرمایه گذاران بخوانند/ طلا بهتر است یا سکه؟

بازار لوازم خانگی مشتری ندارد / افزایش قیمت‌ها باعث شده که تعمیرکاران جای فروشندگان را بگیرند

رونمایی از نرخ سوم بنزین /قیمت بنزین با کارت جایگاه به این رقم می‌رسد

قبلی بعدی

آخرین اخبار اقتصادی

صبح امروز با حضور مدیران ارشد هلدینگ آینده پویا؛ فردحسینی سرپرست جدید شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران شد

قیمت محصولات ایران خودرو امروز شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۴ + جدول

کارشناسان مأمور اصلاح دهک‌بندی یارانه‌ها شدند

قرارداد اجرایی خط‌آهن رشت–آستارا با مشارکت روسیه به‌زودی امضا می‌شود

آغاز ثبت سفارش پیش فروش سکه از امروز

حراج شمش طلا در مرکز مبادله ایران فردا برگزار می‌شود

قیمت دلار توافقی امروز شنبه 24 آبان 1404 / حواله دلار ثابت ماند

سرمایه گذاران بخوانند/ طلا بهتر است یا سکه؟

بازار لوازم خانگی مشتری ندارد / افزایش قیمت‌ها باعث شده که تعمیرکاران جای فروشندگان را بگیرند

رونمایی از نرخ سوم بنزین /قیمت بنزین با کارت جایگاه به این رقم می‌رسد

قبلی بعدی

گزارش ویژه

« نقش اقتصاد» فاصله معنادار بورس ایران با شاخص‌های جهانی را بررسی کرد: حاشیه  ‌نشینی تالار شیشه‌ای

«نقش اقتصاد» از هزینه‌های پنهان آلودگی هوا در کشور گزارش می‌دهد:17  میلیارد دلار هزینه بحران تنفسی در ایران

«نقش اقتصاد» بررسی کرد: اقتصاد ایران زیر تیغ «خام فروشی»

گزارش «نقش اقتصاد» از تبعات هشدار رئیس‌جمهور درباره جیره‌بندی آب و تخلیه پایتخت؛ شوخی  تخلیه تهران یا واقعیت فروپاشی آبی؟

«نقش اقتصاد» از محدودیت های جدیدآبی در پایتخت گزار ش می دهد: آغاز شمارش معکوس جیره بندی آب در پایتخت

«نقش اقتصاد» اما واگرهای طرح مسکن استیجاری را بررسی کرد: بازگشت مسکن استیجاری به میدان سیاست‌گذاری

«نقش اقتصاد» از چشم‌انداز نرخ سوخت در سال 1405 گزارش می‌دهد: یک بام و دو هوای نرخ سوم بنزین

«نقش اقتصاد »  از شمارش معکوس خشکی سدهای البرز و تهران گزارش می‌دهد: پایتخت در وضعیت قرمزِ آبی

«نقش اقتصاد» ازتبعات افزایش قیمت محصولات دو خودروساز بزرگ گزارش می‌دهد: بازار خودرو در بن‌بست  رکود  و گرانی

«نقش اقتصاد» از رکوردشکنی بورس در سایه رکود بازارهای رقیب گزارش می‌دهد: بازار سهام در کمین  نقدینگی پایدار

قبلی بعدی

گفت و گو

رئیس کمیته نظارت بر اجرای برنامه هفتم توسعه مجلس  در گفتگو با «نقش اقتصاد» : تنها 30درصد از اهداف برنامه هفتم  توسعه محقق شد

در گفتگوی «نقش اقتصاد» با سه چهره صنعت، بازار و واردات خودرو مطرح شد: صنعت خودرو در تله  تصمیم‌های متناقض

«نقش اقتصاد» درگفتگو با کارشناس بازار سرمایه بررسی  کرد: چالش‌ها و چشم‌انداز وضعیت بورس ایرانتا پایان سـال

«نقش اقتصاد» در گفتگو با موافقان و مخالفان به بررسی طرح عرضه خودرو در بورس پرداخت: خودروهای بورسی در تالار رقابت یا تله رانت

در گفتگوی «نقش اقتصاد» با نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس مطرح شد: بازار برنج؛ بهشت دلالان، جهنم تولیدکنندگان

عضو کمیسیون صنعت و معدن مجلس در گفتگو با «نقش اقتصاد» مطر ح کرد: تولید ملی در تنگنای سیاست های اقتصادی ناکارآمد

دبیر اول کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «نقش اقتصاد»  مطرح کرد: تاب‌آوری اقتصاد ایران در مرز فروپاشی

عضو کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با «نقش اقتصاد» مطرح کرد:  انباشت بیش از 850 هزار پرونده  تسهیلات نهضت ملی در بانک‌ها

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اصل 90 مجلس در گفتگو با «نقش اقتصاد»: هزینه‌های سرسام‌آور انتقال آب، لقمه‌ای بزرگ‌تر از دهان اقتصاد

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس در گفتگو با «نقش اقتصاد» مطرح کرد : تولید ملی زیر تیغ بروکراسی

قبلی بعدی
نقش اقتصاد آنلاین

پایگاه تحلیلی – خبری نقش اقتصاد آنلاین از سال 1395 فعالیت خود را آغاز کرده و همواره در جهت اطلاع رسانی در حوزه های مختلف بالاخص بخش اقتصادی در تلاش است.

دسترسی سریع

  • قیمت طلا و سکه
  • قیمت دلار و ارز
  • قیمت خودرو
  • استعلام کارت سوخت
  • استعلام خلافی خودرو
  • درباره ما
  • تماس با ما

مجوزها

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

ورود
RSS
Follow by Email
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • اقتصادی
    • اقتصاد کلان
    • بازار
    • خودرو
    • مسکن
    • بورس
    • انرژی
    • بانک و بیمه
    • صمت
  • ایران و جهان
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • گردشگری
  • ورزشی
  • کافه کتاب
  • طنز

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

به نسخه موبایل بروید