گسترش استارت آپ ها برای فروش بیمه، ورود نابیمه گران نظیر گوگل و آمازون به عرصه بیمه گری نشان میدهد صنعت بیمه در جهان در حال تحول و رقابتی شدن است.این تحول در کنار تغییر انتظار مشتریان و مدلهای کسب و کار دیجیتالی، روند متعارف کسب و کار صنعت بیمه را دچار چالش کرده و شرکتهایی که نتوانند استراتژیهای کسب و کار خود همگام با فناوریهای جدید رشد دهند قطعاً از دایره رقابت خارج خواهند شد.روندهای تأثیرگذار در جهان از جمله گسترش استارتآپها برای فروش بیمه، ورود نابیمهگران نظیر گوگل و آمازون به عرصه بیمهگری برای فروش راحتتر بیمه نامهها، ظهور فناوریهای موبایلی، استفاده از کلان دادهها، هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و غیره، بخش وسیعی از وظایف شرکتهای بیمه را به عهده گرفتند و نشان میدهد صنعت بیمه در جهان در حال تحول و رقابتی شدن است.اکنون کانالهای توزیع دیجیتال به صورت گستردهتری مورد پذیرش قرار گرفتند و سایتها و آپهای آنلاین به روش عمده توزیع بیمه تبدیل شدند.یکی از مهمترین جاهایی که فناوریهای آن در کل صنعت بیمه دنیا امروز جایگاه خود را پیدا کرده؛ بحث فروش و به معنای توزیع تسهیلتر و عادلانهتر برای مفهوم رقابت در بین بیمهها است.نهاد ناظر بیمه هند جهت کمک به تعهد دیجیتال در صنعت بیمه این کشور اخیراً هفت طرح را ایجاد کرده که یکی از آنها ایجاد پلتفرمها برای همه نمایندگان شبکه فروش برای دیجیتالی کردن این شبکه است که باعث صرفهجویی و کاهش هزینهها در کشورها خواهد شد. ما نیز در کشور به دنبال دیجیتال سازی زنجیره ارزش در صنعت بیمه هستیم.
با نگاهی به صنعت بیمه کشور در 20 سال گذشته شاهد آن هستیم که ما نیز از قبل پذیرای فناوری اطلاعات در بیمه بودهایم و امروز نیز با شدت گرفتن ورود فناوریهای اطلاعات به صنایع مختلف مخصوصاً صنعت مالی، صنعت بیمه کشور نیز در این مسیر گامهای بزرگی برداشته است.
از جمله نقاط عطفی که نشان میدهد صنعت بیمه به فناوریهای دیجیتال ورود کرده ابر سامانه سنهاب در بیمه مرکزی است. آغاز و گسترش فعالیتهای استارتآپهای مقایسهگر قیمت یا کارگزاران برخط در چند سال گذشته در صنعت بیمه شکل گرفته و اکنون در حال اصلاح اشکالات آن هستیم، و تاکنون مجوز یک شرکت در صنعت بیمه کشور به صورت تمام دیجیتال گرفته شده است.