شرط سرمایه گذاری در بازار طلا

0
68

فاطیماه میرزایی دخت روزنامه نگار: محمد صادق میرزایی، استراتژیست و تحلیلگر بازارهای مالی درمورد خرید و فروش طلا در این روزها بیان کرد: این روزها، این پرسش برای خیلی از افراد مطرح است که خرید و فروش طلا کار درستی است یا خیر؟! در پاسخ باید گفت اول این که باید ببینیم چه دارایی و با چه سطح ریسکی و چه مدت زمانی و با چقدر سرمایه می‌خریم؟ زیرا باید این عوامل را بررسی کنیم. اگر مدت افق زمانی ما در طلا بیش از یک و نیم سال یا بهتر است بگوییم که بیشتر از افق زمانی 18 ماه باشد به هیچ عنوان نباید در خرید آن تردید کرد چراکه این خرید طلا جزء سرمایه گذاری‌های میان مدت و بلند مدت ما حساب می‌شود و این موضوع فوق العاده ای است. بنابراین، به هیچ عنوان در این مسئله تردیدی نیست.

نکته بعدی که در این خصوص وجود دارد این است که چه دارایی را می‌خریم؟ ما با خرید طلا دارایی را می‌خریم که از سرمایه‌مان در مقابل امواج تورمی محافظت می‌کند. در نتیجه، به طور میانگین هر ساله 25 درصد رشد نقدینگی داریم که اگر این میانگین را تا پایان سال حساب کنیم در پایان سال 1402، حدود 8 همت نقدینگی داریم. با این تفاسیر، احتمالاً قیمت دلار بازار آزاد 55-54 هزار تومان باشد و اگرچه ممکن است این نرخ افزایش پیدا کند و یا حتی در همین محدوده  قیمتی باشد با توجه به روابط مستقیمی که قیمت طلای داخلی با نرخ دلار دارد و همچنین، نرخ دلار بر اثر افزایش، انتظارات تورمی را نیز، افزایش می‌دهد این موضوع باعث می‌شود که ما روی طلا سرمایه گذاری کنیم تا بتوانیم از سرمایه‌مان به عنوان سپر تورمی محافظت کنیم.

میرزایی در رابطه با روند طلا در ماه‌ها و حتی دو سال آینده تصریح کرد: به نظر بنده، روند طلا در چند ماه آینده و حتی از الان تا تقریباً دو سال آینده صعودی است. بنابراین، خرید آن منطقی است ولی در این میان، پرسشی که مطرح می‌شود این است که آیا ما صندوق‌های طلا بخریم یا طلای فیزیکی؟! در پاسخ باید گفت که طلای فیزیکی ریسک تقلبی بودن، سرقت و ریسک نگهداری دارد و علاوه بر این، مالیات آن نیز، باید پرداخت شود. اما اگر بخواهیم طلای نو بخریم باید توجه کنیم که اجرت و سود فروشنده هم، لحاظ می‌شود. البته ما در طلای دست دوم اجرت نمی‌دهیم ولی سود فروشنده را پرداخت می‌کنیم. این در حالی است که در صندوق‌های طلا مالیات نمی‌دهیم و امکان گرفتن نوسانات لحظه‌ای هم از بازار طلا وجود دارد. بنابراین، توصیه می‌کنم خریدهایمان همیشه پله‌ای باشد و برای حفظ آرامش روان خود، دنبال نوسان گیری در بازار طلا نباشیم. زیرا ممکن است روند را به صورت اشتباه تشخیص داده و در این میان، دارایی خود را ازدست دهیم. از اینرو، سرمایه گذاری روی صندوق‌های طلا بسیار جذاب و عالی است و بازدهی در ابتدا تا 21 دی ماه خلق کرده‌اند. به عنوان مثال؛ طلای گرم 18 عیار، 6 درصد و سکه حدود 7 درصد افزایش قیمت داشته است ولی صندوق‌های طلای مبتنی بر سکه حدود 11-10 درصد بازدهی خلق کرده‌اند و صندوق‌های طلای مبتنی بر شمش بیش از 12 درصد افزایش داشته‌اند؛ به طوری که ما حتی در این مدت مشابه، صندوق مبتنی بر شمشی داشته‌ایم که 25 درصد بازدهی خلق کرده است و این باعث می‌شود که ما روی صندوق‌های طلا حساب ویژه‌ای کنیم. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که صندوق‌های طلا ریسکی دارند و منجر می‌شود تا ریسک نکول به وجود آید. هرچند که در حال حاضر، خطر جدی در آن مشاهده نکرده‌ایم.

این تحلیلگر بازارهای مالی تاکید کرد: به نظر بنده، سرمایه گذاری روی صندوق‌های طلا بسیار خوب است و ترجیح می‌دهم اگر جای امن برای نگه داری طلا داریم و می‌خواهیم بخشی از دارایی خود را به سرمایه گذاری روی طلای فیزیکی اختصاص دهیم روی شمش‌های شرکتی، سکه‌های بانکی معتبر به ویژه سکه تمام سرمایه گذاری کنیم. چون ربع سکه و نیم سکه حباب بیشتری دارند و در این میان، بخش دیگری از سرمایه خود را به صندوق‌های طلا اختصاص دهیم. علاوه بر این، اگر مهارت زیادی در نوسان گرفتن روی طلا داریم سراغ صندوق‌های طلا برویم و شروع به نوسان گرفتن از آن‌ها کنیم تا بتوانیم ارزش افزوده خلق کنیم. اما اگر این مهارت را نداریم حتماً باید دید ما میان مدت و بلندمدت باشد. البته میان مدت هم جواب می‌دهد و اقدام بسیار عالی است ولی باید توجه کرد که شرط 18 ماه به بالا را رعایت کنیم. زیرا از نظر سرمایه گذاری روی طلا منفعت خوبی را بدست خواهیم آورد.

میرزایی گفت: نکته حائز اهمیت این است که اگر بدهی کوتاه مدتی داریم طلا نفروشیم و سراغ وام‌های طلا برویم و امیدوار هستم بانک‌های بیشتری با مبلغ بیشتری وام‌های طلا بدهند. زیرا مشکلی که در حال حاضر وجود دارد این است که بانک‌ها مبلغ کمی وام می‌دهند. مثلاً بانک کارگشا تا مبلغ 40 میلیون تومان وام می‌دهد. این در حالی است که اگر این مبلغ افزایش پیدا کند بسیار جذاب است و در این میان، خیال خود بانک نیز، راحت‌تر است. چون ما طلای کارشناسی شده‌ای را می‌گیریم و به عنوان ضامن از آن استفاده می‌کنیم و این باعث می‌شود که به سرعت، قسط‌های وام را پرداخت کنیم و بدنبال آن، بانک هم خیالش راحت است که ضمانت سپرده دلاری در دست دارد و روی آن وام ریالی می‌دهد. به همین دلیل، امیدوار هستم که بانک‌ها به این مسئله توجه ویژه‌ای داشته باشند و وام طلا را افزایش دهند.

این استراتژیست مالی با ابراز امیدواری مبنی بر افزایش حجم صندوق‌های بورسی ادامه داد: امیدوارم حجم صندوق‌های بورسی بالاتر برود و مدیریت روی این صندوق‌ها و نظارت سازمان روی آن‌ها افزایش پیدا کرده که ریسک نکول آن‌ها کاهش پیدا کند.

بنده بسیار خوشحال هستم که صندوق‌های طلا در معاملات آتی نیز، فعالیت می‌کنند و امیدوار هستم آن‌ها از ابزار پوششی ریسک بیشتر استفاده کنند و لازمه این موضوع این است که بازار مشتقه ما در بخش آتی عمق بیشتری پیدا کند. از اینرو، تقاضا می‌کنم که بازارگردان های حرفه‌ای وارد این بازار شوند و نقدشوندگی آتی را افزایش دهند چراکه این موضوع؛ هم به نفع آن‌ها و هم به نفع صندوق‌ها، دولت و مردم است.

میرزایی با اشاره به حباب موجود در طلا تصریح کرد: نکته‌ای که باید درنظر گرفت این است که یک سری از حباب‌ها ذاتی هستند و صندوق‌های طلا به علت هیجانات خودشان می‌توانند حباب بگیرند و همچنین، صندوق‌های طلا به ویژه آن دسته که بیشتر متمرکز بر سکه هستند در پرتفوی خودشان سکه دارند که از حباب ذاتی برخوردارند. بنابراین، باید توجه کرد که حباب صندوق‌های طلا طبیعی است و نباید این مسئله را خیلی بزرگ کرد و بازارگردان صندوق‌ها باید قیمت تابلوی صندوق را با قیمت ارزش خالص دارایی نزدیک هم نگه دارند. البته این کار را انجام می‌دهند. اما این که صندوق طلا دارای حباب است به خاطر وجود سکه‌ای است که در پرتفوی آن‌ها وجود دارد. به همین دلیل، این مسئله بسیار خاصی نیست ولی صندوق طلایی که شمش داشته باشد و حباب بگیرد مطلوب نیست. بنابراین، باید روی چنین صندوق‌هایی نظارت صورت بگیرد بالاخص سازمان نظارت کند تا به سرمایه گذار ضرر وارد نشود.

این تحلیلگر بازار سرمایه گفت: درمورد چرایی نوسانات قیمت طلا باید این را درنظر گرفت که دو عامل روی طلا مؤثر هستند. یکی، انس جهانی طلاست که مثلاً محدوده 2 هزار دلار را درنظر می‌گیریم و دیگری، نرخ دلار داخل کشور است که الان، بازار آزاد است و قدیم‌ها دلار هرات می‌گرفتند و این موضوع هم، تابع نقدینگی است. بنابراین، نوسانات ما تابع هیجاناتی است که در بازار وجود دارد و رشد بلند مدت نیز، تابع نقدینگی است. اما باید نوسانات، هیجانات، رشد و نقدینگی درنظر گرفته شوند. زیرا نوسانات به هیجانات و رشد طلا به نقدینگی بستگی دارند.

میرزایی ادامه داد: برخی از مواقع، با توجه به این که هیجانات در دلار رابطه مستقیمی با طلا دارد باعث می‌شود که در طلا هیجان به وجود بیاید و در این میان، انتظارات تورمی نیز، موجب هیجانات در طلا می‌شوند و ریسک‌های سیستماتیک و اتفاق‌های سیاسی و اجتماعی باعث هیجانات در طلا می‌شوند. زیرا ذات طلا، دلار و بورس ایجاب می‌کند که نوسان داشته باشند و این ریسک ذاتی است و قابل کنترل نیست و به همین دلیل، باید در سرمایه گذاری‌های خود این ریسک را به صورت هوشمندانه لحاظ کنیم و حتی می‌توانیم از این ریسک، آربیتراژ بگیریم.

این استراتژیست مالی در پایان خاطرنشان کرد: تا زمانی که سامانه طلافروش‌ها مشخص نشود و آن‌ها از طریق این سامانه، کد ملی‌های خریداران طلا را ثبت نکنند و درواقع، این زیرساخت‌ها فراهم نشوند و نظارت صورت نگیرد، نمی‌توان درمورد مالیات طلا نظر داد. زیرا در این روزها، هر مسئولی یک حرفی میزند و به همین دلیل، پیشنهاد می‌کنم بر ارزش افزوده مالیات اخذ شود و به هیچ عنوان، از اصل طلا مالیات گرفته نشود. زیرا باعث پولشویی از موارد دیگر و موجب خروج سرمایه از کشور خواهد شد؛ به طوری که حتی ممکن است فرد به کشورهای همسایه برود و طلا را در آن جا بگیرد و از طریق دیگری وارد کشور کند. به همین دلیل، به هیچ عنوان اخذ مالیات از اصل طلا را به دولت پیشنهاد نمی‌کنم و بهترین کار این است که به هیچ عنوان به سمت این مورد نروند.

 

 

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید