بهره‌وری کلید بهبود حمل و نقل ریلی کشور

0
110

سید ابوالفضل بهره دار کارشناس اقتصادی: یکی از آثار اثربخش در حوزه ریلی کشور با توجه به کاستی‌های تجهیزاتی و کمبود ناوگان مورد نیاز عامل اثربخش بهره‌وری و استفاده مناسب از مجموعه عوامل دراختیار جهت ارتقاء این فاکتور کلیدی است. با رقابتی شدن فضای حمل و نقل، به ویژه طی سال‌های اخیر بهره‌برداران شرکت‌های ریلی سعی داشته‌اند از طریق افزایش بهره‌وری سهم خود را در بازار حمل و نقل افزایش داده و سودآوری خود را با استفاده از تکنیک‌هایی نظیر ارتقای عملکرد و بهره‌گیری از روش‌های کارآفرین افزایش دهند. در این راستا از شیوه‌هایی نظیر نگهداری و تعمیرات جامع و فراگیر و اصولاً بهبود کیفیت خدمات که ابزار مهمی برای این شرکت‌ها در افزایش اثربخشی و کارایی عملیات ریلی بوده استفاده گردیده‌اند. تکنیک‌هایی که در صورت هم راستا بودن با سیستم‌ها و سیاست‌های بخش ریل و استفاده از نظریات فعالین عرصه بخش خصوصی و خبرگان و کارشناسان این صنعت می‌تواند به طراحی بهینه نظام ریلی بدون تعیین هزینه‌های دستوری منتهی شده و بهره‌وری و سودآوری بخش ریل را افزایش دهد. با این وجود حاشیه سودِ بخش ریل به ویژه در حوزه مسافری کم و تقاضای روزافزون برای جابه‌جایی بار و مسافر بر پایه نیازهای موجود که سهم بار داخلی در کشور بسیار فراوان‌تر از میزان حمل ریلی است و لاجرم با جاده که هزینه‌های مضاعفی بر دوش ملت و خزانه دولت می‌گذارد مستلزم کیفیت بالایی است. حل چالش کاهش زمان سیر قطارها و افزایش سرعت بازرگانی را که در حقیقت با شرایط موجود و بدون افزایش امکانات جدید شدنی و اجتناب‌ناپذیر نموده و از جمله کلیدهای باز شونده در بهبود امور است. راه‌آهن با افزایش مطلوب و بهبود سرعت سیر قطارها، زمان انتظار صاحبان کالا و بار را باید کاهش دهد تا در سهم گیری و رقابت‌پذیری مؤثر جایگاه درستی را پدیدآورد. لذا باید از طریق مدیریت فرصت‌ها و بهینه سازی فرآیندهای عملیاتی و ایجاد زمینه‌های تعیین کننده برای فعالین حمل‌ونقل مسیر سازنده‌ای پدید آورد و صرفاً بر پایه آنچه که سالیان دراز به عنوان مدیریت صرفاً دولتی و یک جانبه است پرهیز کند. بر اساس رویه‌های جهانی بهره‌وری بخش ریل کلید رقابت برای ارتقای فرایندهای اصلی حمل و نقل بوده و دستیابی به سهم پایدار ریل از جمله اقدامات ویژه با عنایت به اثرات مفید آن تلقی می‌گردد. طی سال‌های اخیر در بسیاری صنایع ریلی اروپا و آمریکا، بهره‌برداران به منظور ارتقای سهم راندمان سیستم‌های ریلی علاوه بر رونق تکنولوژی‌های روزآمد و بهره‌مندی از نوآوری‌ها، افزایش برقی‌سازی کل شبکه در پی تکنیک‌هایی نظیر ارائه خدمات به هنگام و توجه به صدای مشتری است.استفاده از برنامه‌ریزی پیشگیرانه برای نگهداری و تعمیرات لکوموتیوها و ناوگان ریلی، پاسخی مؤثر به خرابی‌های اجتناب‌ناپذیر و پاسخ دولت به دارایی‌های راه‌آهن است. توجه به نگهداری و تعمیرات اصلاحی (نت) مبتنی بر شرایط و نیاز جاری واگن با در نظر گرفتن وضعیت ناوگان به طور واقع‌بینانه معیارهای درستی باید فراهم شود تا تاثیرات سیاست‌های نگهداری و تعمیرات ضمن در سرویس بودن و روانی در سیر و حرکت لکوموتیوها زمینه بروز خرابی‌های متوالی ناوگان که اثرات مخربی بر عملکرد و خدمات رسانی بخش ریل دارد خنثی گردد.شناسائی و اولویت بندی ریسک‌های برنامه نگهداری و تعمیرات دوره‌ای و اقدامات لازم برای حداقل کردن تاثیرات آن‌ها به منظور افزایش بهره‌وری از جمله اموری است که باید طبق برنامه منظم انجام شود و در همین رابطه باید مدیریت ریسک فرآیندهای نت و مدیریت دارایی‌ها تحلیل مستمر شود.پیشگیری از وقوع حوادث و سوانح ریلی که بخش عمده آن مربوط به چگونگی مدیریت در فرآیندها و تجهیزات مورد لزوم با ذخیره سازی‌های مناسب و تعمیرات و نگهداری از وسایل نقلیه ریلی است در اولویت قرار دارد و بخش دیگر آن به سیستم بهره‌برداری برمی‌گردد که عوامل نیروی انسانی دخالت مستقیم دارند باید به گونه‌ای تدبیر شود تا در مجموعه استفاده از امکانات و دارایی‌های راه‌آهن پیش بینی‌های اصولی و سیستمی صورت پذیرد تا از برزو حوادث که بی شک اثرات نامطلوب آن با توجه به شرایط تحریمی اثرگذاری مضاعفی دارد تا حد امکان کاهش یابد

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید