حسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس : طرح «بنزین به نفر» یکی از مهمترین تحولات در سیاستهای مرتبط با توزیع یارانههای سوختی در کشور است که هدف اصلی آن افزایش عدالت و کاهش نابرابریها در بهرهمندی از منابع عمومی است. در وضعیت کنونی، سیستم سهمیهبندی بنزین به گونهای است که هر خودرو سهمیه مشخصی از بنزین یارانهای دریافت میکند، بدون توجه به اینکه تعداد افراد هر خانوار یا مالکیت خودروها چه میزان است. این به معنای آن است که افرادی که چندین خودرو دارند، از سهمیه بیشتری نسبت به کسانی که هیچ خودرویی ندارند بهرهمند میشوند، که منجر به توزیع ناعادلانه یارانه سوخت در جامعه میگردد.طرح «بنزین به نفر» دقیقاً با این هدف تدوین شده است که این عدم توازن را اصلاح کند. در این طرح، هر فرد ایرانی، فارغ از اینکه مالک خودرو باشد یا نه، سهمیهای از بنزین یارانهای دریافت خواهد کرد. این تغییر در سیاستهای یارانهای، به طور بالقوه میتواند تأثیرات چشمگیری بر توزیع منابع سوختی داشته باشد و نابرابریهایی که در حال حاضر وجود دارند را کاهش دهد. بر اساس این طرح، دیگر داشتن یا نداشتن خودرو تعیینکننده میزان بهرهمندی افراد از یارانه سوخت نخواهد بود، بلکه همه افراد به طور یکسان از این منبع بهره خواهند برد.از منظر اقتصادی، اجرای طرح «بنزین به نفر» میتواند به بهینهسازی مصرف سوخت در کشور کمک کند. یکی از چالشهای اصلی در نظام فعلی، مصرف ناهنجار بنزین توسط افرادی است که سهمیه بیشتری از یارانه دریافت میکنند، چرا که به دلیل دسترسی نامحدودتر به بنزین یارانهای، انگیزهای برای مدیریت بهتر مصرف ندارند. اما زمانی که سهمیه سوخت به هر فرد اختصاص داده شود، این افراد ممکن است به فکر صرفهجویی در مصرف و مدیریت بهتر آن باشند. هرگونه صرفهجویی در مصرف سوخت میتواند به این افراد اجازه دهد تا سهمیه مازاد خود را ذخیره کنند یا حتی به فروش برسانند، که این خود مشوقی برای کاهش مصرف کلی سوخت در جامعه خواهد بود.
علاوه بر این، این طرح تأثیرات مثبتی بر محیط زیست نیز خواهد داشت. از آنجایی که مصرف بنزین در خودروهای شخصی یکی از عوامل اصلی آلودگی هوا در کشور است، هرگونه کاهش در مصرف میتواند بهبود کیفیت هوا و کاهش اثرات مخرب زیستمحیطی را به همراه داشته باشد. به همین دلیل، طرح «بنزین به نفر» نه تنها به عدالت اجتماعی و اقتصادی کمک میکند، بلکه در راستای توسعه پایدار و حفظ محیط زیست نیز گام مهمی محسوب میشود.من به عنوان یکی از نمایندگان مجلس و از طراحان این طرح، بر این باورم که این تغییر در سیاستهای یارانهای کشور میتواند تأثیرات عمیقی بر وضعیت اقتصادی و اجتماعی کشور داشته باشد. اولین و مهمترین فایده این طرح، همانطور که اشاره شد، ایجاد عدالت در توزیع یارانههای سوختی است. همه افراد، به صورت برابر از سهمیه بنزین بهرهمند خواهند شد، که این خود به کاهش نابرابریهای اقتصادی در جامعه کمک میکند.